18. november 2011

Bøger på min hylde

Mens jeg lå syg, opdagede jeg til min glæde at DR1 sendte programmet Solens Mat - et skønt lidt altmodish program med en italiensk talende ældre svensk mand.
Jeg synes det er vidunderligt med programmer der handler om kultur og glemte skikke - mad fra bunden. Ikke smarte opstyltede retter- men back to basic REAL FOODS. 
At billeder af Italienske dale i forårspragt også er skønt en november formiddag, er en anden sag ;)Jeg har meterfulde af kogebøger en del er købt, andre arvet efter mine bedsteforældre og min far. I generationer har min familie elsket mad og kogebøger :)
Jeg laver faktisk ikke særlig tit mad direkte efter bøgerne
-næh jeg går i seng med dem- læser dem som andre læser krimier.
Lidt i stil med Solen Mat er bogen

Elizabeth Romer - Året i Toscana - livet og maden i en italiensk dal
Bogen er en skøn beskrivelse af livet i en lille dal. Jeg var så vild med bogen at jeg for år siden kopierede bibliotekets version ;) Et billede af en svunden tid- lidt som at læse en hyggelig roman. Italiensk mad er ikke det mest LCHF venlige, da det er fattigmand mad baseret på billig stivelse-men vidunderligt alligevel.

Annemarta Borgen -Urtehaven på Knatten- en bog om krydderurter, mad og meget andet  
Norsk bog om livet med krydderurter, urternes kulturhistorie- sære opskrifter.
Fantastisk stemningsfuld, man kan høre stormen suse over den norske hytte, lugte ærtesuppen koge på brændekomfuret.

John Seymour -Selvforsyningsbogen 
For år siden -længe før bonderøven;) fandt jeg den på en hylde hos gode venner. Jeg gik vel i gymnasiet og tænkte mest på rejser, gode venner og drenge. Men alligevel fangede de totalt hippieagtige brune billeder af grøntsager og svundne håndværk. For et par år siden fik jeg den nyredigerede version. Og den er bestemt også fin. Han har også skrevet selvbiografien Fat of the land som er en vidunderlig - absurd fortælling om hans families opstart med selvforsyning på landet i begyndelsen af 1960erne. Desværre er den aldrig oversat og den er svær at få fat på - men den er absolut læsværdig.

Camilla Plum -Ællebælle frikadeller og Grønt 1+ 2.
Jeg har læst Madam Plum i årevis i Politiken -og jeg savner hendes artikler i dag, hvor Politiken på Mad/sundhedsområdet er så politisk korrekt at det er til at kaste op over.  Ælle Bælle Frikadelle er en no nonsens bog om at spise varieret og godt. Tingene fungere og hun har mange skarpe og gode holdninger til børn og kost.  Grønt 1+2 er opslagsværket!!! hvis man har have eller bare godt kan lide grøntsager. Der er ingen frelst vegansk/raw food holdninger der- men bare masser af common sense og god inspiration til hvad man nu gør med endnu et kålhoved eller de der underlige rødder som Årstiderne lige proppede i kassen sidste februar ;)  Resten af hendes forfatterskab er absolut også værd at læse - men det er de 3 bøger jeg vender tilbage til gang på gang.

Nourishing Traditions The Cookbook that Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictocrats. Second Edition, by Sally Fallon with Mary G Enig, PhD er en moppedreng som er delvis debatbog om sundhed og råvarer - delvis kogebog. Der er mange opskrifter jeg aldrig kommer til at bruge- de er simplethen for sære og amerikanske. Men bogen har alligevel ændret ALT hvad jeg gør i mit køkken. Det er derfor jeg bruger råvarer min oldemor kunne genkende. Det er derfor mine bønner, grove gryn og nødder får et karbad. Det er derfor at der står sære krukker rundt omking med mælkesyregæret grøntsager og tykmælk i mit køkken.

I samme tradition er Nina Placks Real Foods bog(som jeg desværre kun har lånt) På en læsværdig og god måde beskriver hun hvilke råvarer vi skal gå efter og hvorfor. Hendes babybog er også værd at læse. Nede på jorden - fornuftig og et godt supplement til Rebeccas baby bog.

Endelig  Laurabøgerne af Laura Ingalls Wilder.
Da jeg var 5 år læste min mor de 3 første bøger højt for mig. 
Det var hendes egen slidte bøger fra slut 1950erne og jeg var hooked for life :) 
Faktisk så meget at jeg lærte mig selv at læse i løbet af de første måneder i skolen fordi min mor var for træt af at læse højt :) Senere læste jeg alle bøgerne -og for 12 år siden begyndte jeg at læse for min datter -igen Bedstes bøger fra 1950erne. Som voksen ser man nogle helt andre nuancer. Fortællingen om en families liv på prærien i 1870-1880erne er ikke kun en sødmefuld historie om fælleskab og og familekærlighed. Det er en drøn barsk historie om kamp for overlevelse, sult i perioder og den pædagogiske opdragelser er vi næppe så enige med i dag. Det så jeg ikke som barn. Men lysten til at være selvforsynende - dyrke min egen mad, sylte og bage -sørge for forråd om efteråret blev vagt.
Jeg griber faktisk mig selv i at tænke; Hvad ville Lauras mor ha gjort ?
Og det sjove er at jeg er ikke alene i disse krise tider :) også flere amerikanske bloggere kigger på Mor Ingalls sparsommelighed.

Jeg kunne også ha nævnt Nigellas kogebøger (slet ikke LCHF venlige -men vidunderlige sanselige og søde) Gary Taubes nørde opgør med forskningen, Weston A Price`s klassiker Nutrition and Physical degeneration og meget mere :)

1 kommentar:

Jane sagde ...

Min svensklærer anbefalede mig Solens Mat. Både for den sproglige del, naturen og maden ;-) Du må varsle mig på forhånd, så jeg kan nå at melde mig syg... ;-)