20. juni 2011

Sukker eller sukrin

Den søde tand kalder, man vil gerne søde noget surt (nogle typer yoghurt og frugt)- bage en kage eller lign. 
MEN hvad vælger man????
Set ud fra et REAL foods perspektiv er der ingen tvivl om 
at honning, ahorn sirup og uraffineret sukker som mørk muskovado sukker, jaggery eller palmesukker er mest ideelt og naturligt.
RF folkene er ikke så vilde med agavesirup pga dets meget høje niv af fruktose.
Men hvad så når man er sukkerfølsom, har pcos eller er overvægtig ?
Dilemmaet er;
vil du har supernaturlige ting som honning mv eller vil du ha noget der ikke påvirke dit blodsukker/din insulin produktion = øget fedt på kroppen, men på den anden side har en række ulemper. Kunstige sødestoffer kommer jeg slet ikke ind på; de smager dårligt, og er bare slet ikke sunde for dig- sorry!)
Jeg bruger primært 2 sukkeralkoholer;
Xylitol/birkesød
Fordele;
  • Tandvenligt 
  • Indeholder færre kalorier end sukker
  • lavere GI end sukker - men ikke så lavt som sukrin
  • smager meget som sukker (ingen bitter smag som i kunstige sødemidler
Ulemper: 
  • Pris (er virkelig dyrt-koster mere end sukrin)
  • giver maverumlen i store mængder (se senere)
  • HVAD er kilden til birkesød; træer eller majs? Politiken har med rette kritiseret markedsføringen  af birkesød. I USA er næsten ALT xylitol lavet på majs
  • Lidt fabriks"agtigtigt" råvare
Erythritol/sukrin.
Fordele
  • Nul kalorier
  • Tandvenligt
  • Smager næsten og ser ud som sukker
  • 100% "naturlig" – findes bl.a. i frugt Sukrin er et 100% naturligt produkt baseret på sukkeralkoholen erythritol, der forekommer naturligt i bl.a. pærer,vin, meloner og svampe. Men det interessante er at jeg faktisk ikke har kunne finde en præcis kilde til HVAD sukrin er lavet af- er det f eks baseret på majs ?? 
  • Har et glykæmisk indeks ( GI) på 0
  • Normalt kan sukkeralkoholer i store mængder give tarmluft og tynd mave- men sukrin folkene påstår at det gør sukrin ikke(og jeg har heller ikke oplevet det) "Sukkeralkoholer giver almindeligvis fordøjelsesbesvær ved indtag i større mængder. Det sker, fordi de ikke optages, men ender i tyktarmen, hvor de gæres af bakterier. Undersøgelser viser, at Sukrin optages allerede i tyndtarmen. Allerede inden for 24 timer er godt 90% udskilt uforandret i urinen. I henhold til lovgivningen skal alle sukkeralkoholer bære påskriften ´Overdreven brug kan virke afførende´, hvorfor denne tekst også findes på Sukrin-etiketten."
  • Holder dit blodsukker stabilt
Ulemper 
  • tjah KLART prisen - det er røvdyrt.
  • en lidt metalisk kølig smag
  • Uvisheden om kilden til Erythritol....sukrin hjemmesiden siger;                                                   Hvordan bliver Sukrin fremstillet? Sukrin (erythritol) forekommer i små mængder i frugt og andre madvarer, men ikke således, at man kan udvinde det i stor stil. Man bruger i stedet en naturlig bakteriekultur til at fermentere kulhydrater (glukose), som derved bliver omdannet til erythritol. Det bliver renset, krystalliseret og tørret, og resultatet er det rene produkt, erythritol. Det er den samme proces, som vin, ost og yoghurt gennemgår, og er derfor helt naturlig
MIT problemet med majs
  • Stort set al konventionel majs er GMO (Bare i EU er 10 sorter GMO majs godkendt) i USA mv er billedet endnu mere grelt.
  • Allergi mod majsprodukter er VOLDSOMT stigende (ligesom soja) da vi simplethen bruger det ALT for meget i dag. I billige olier (rigtig dårlig type olie), i fastfood, som stivelse, også udbredt i vitaminpiller både som stivelse og som c vitaminkilde(man laver kunstigt C vitamin af det)
      og vigtigst som sødestof både som alm glucose sirup (udbredt i rigtig meget mad- bla øko-vingummi) men værst af alt i HFCS (High fructose corn syrup) - den virkelig grund til USA´s fedme epidemi. Læs her om problemet med HFCS og så indeholder måde alm majssirup og HFCS kviksølvrester.
    • Jeg tåler selv majs rigtig dårligt og er derfor på vagt. Nogle allergikere reagere bare på små mængder majs f.eks i form af majssirup eller c vitamin.

    HVAD gør man så ???
    • undgår søde sager;) bager mindst muligt (alligevel svært hvis man vil være lchf :)
    • Skær ned på sukkermængden i opskrifter- det kan man som regel godt (dog kan nogle småkager miste sprødheden) MEN i koldskål, chokolade mousse mv er det oftest et spm om vane hvor meget sukker man bruger
    • Brug evt frugt til at søde med til børn.
    • Bruger små mængder, Moskuvado, honning og ahornsirup til børn (over 1 år) og slanke voksne
    • bruge sukrin og birkesød i moderate mængder. Jeg synes sjældent at de fungere rigtig godt alene i bagte kager - de bedste ting jeg har bagt har jeg haft en blanding af muskovadosukker/ honning/ ahornsirup og sukrin.                                                                                          I kakao, kolde cremer,is, konfekt og på jordbær fungere ren sukrin dog fint.















    12 kommentarer:

    Anonym sagde ...

    Du kan også bruge dadler i kage, det er heller ikke særligt blodsukkervenligt, men sundhedsrevolutionen har nogle opskrifter hvor der sammen med dadlerne er masser af fedt og protein, så det ikke er så slemt, men selvfølgelig heller ikke skal spises i store mængder.

    Inger

    Anonym sagde ...

    Hej og tak for en spændene blog.

    Jeg har en veninde som lige er kommet hjem fra Colombia, og hun fortalte om landets nationalprodukt "panela". Om hvordan det både blev brugt til at søde ting med, men også til at helbrede folk, pga dets høje indhold af antioxidanter. Du kan læse mere om det her:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Panela

    Jeg ville blot høre, om det er et produkt du kender noget til?

    Mvh en hyppig læser!

    Rebecca Persson sagde ...

    Tusind tak for et super brugbart indlæg!!!
    kh Rebecca

    Henriette sagde ...

    Tak
    Inger
    Ja dadler har jeg helt glemt- fungerer ok i nogle ting men mit blodsukker kn godt slå nogle slag ;)

    Hej Anonym ;)
    ja panela er i principtet det samme som rapadura eller jaggery- det er et fint nok produkt- men påvirker dog dit blodsukker på samme måde som honning, moskovado og ahorn sirup.
    Rebecca - tak- men desværre er jeg ikke blevet klogere på kilden til sukrin ;)

    Anonym sagde ...

    Har du prøvet Stevia?
    Jeg ved ikke om det duer til at bage med men tror det desværre ikke da det er 20 gange sødere end sukker, og så mangler man jo volumen.

    Har det selv flydende og som små tabletter.

    Det er HELT naturligt - du kan være heldig at kunne købe en steviaplante hos en avanceret grønthandler. Så kan man tørre bladene og kommet et lille nip i teen. Stevia påvirker ikke blodsukkeret.

    mvh
    Anne

    Henriette sagde ...

    Hej Anne
    Tak for din kommentar
    Ja stevia kan fint bruges i te mv- men i kager funker det ikke pga dens manglende konsistens/fylde.
    I nogle desserte kan den let lakrids agtige smag også slå igennem.
    Jeg har en fin steviaplante som jeg prøver at overbevise teenageren om at hun skl bruge i sin urtete :)

    Anonym sagde ...

    Hej,

    jeg er ret sikker paa, at Sukrin = Erythritol altid er lavet med udgangspunkt i majs:

    http://www.examiner.com/article/erythritol-yet-another-sugar-alcohol-from-corn

    Men du kan jo emaile til "Sukrin" og spörge dem?

    Jeg selv bruger Lo Han Guo ekstrakt til at söde med, har endnu ikke lavet saa meget med det, men brugte det til hjemmelavet Bounty, de blev virkelig gode, det har en lidt karamelagtig smag, man kan ogsaa söde med Lucuma frugtpulver eller Mesquite pulver, har begge dele, men kun brugt det nogle faa gange.

    Jeg har lige bestilt Yacon sirup ved Amazon UK, det er en sirup, der ligefrem er sundhedsfremmende, men kan ikke taale temperaturer over 120 grader, saa mister den sin södekraft. Du kan ogsaa bruge Inulin. Min mor bruger et dansk produkt med FOS, inulin og Thaumatin, kan ikke huske hvad det hedder, jeg bor i Tyskland, saa jeg bruger ikke danske produkter,har ikke set Lo Han Guo omtalt paa danske hjemmesider, det kaldes ogsaa kinesisk stevia, da det er udvundet af en frugt fra Kina!

    Her er et par artikler, som du maaske finder interessante!

    http://authoritynutrition.com/does-yacon-syrup-work/

    http://authoritynutrition.com/4-healthy-natural-sweeteners/

    http://healthyeating.sfgate.com/benefits-yacon-8932.html

    http://inspiyr.com/monk-fruit/

    Jeg landede paa din blog, fordi jeg ledte efter information om Birkesöd, det er höjst sandsynligt ogsaa, i hvert faald delvist, lavet af majs, i hvert fald kunne det tyde paa, at det forholder sig saadan, ifölge Politiken vil firmaet ikke udtale sig om, hvad det präcis er lavet af, skummelt!

    http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE563158/birkesoed-er-ikke-kernesund/

    Haaber du kan bruge denne info!

    Anne

    Henriette sagde ...

    Hej Anne
    1000 tak for dit fine indlæg
    I dag ville jeg nok skrive det om- jeg er på 3 år blevet en del klogere.
    Personligt bruger jeg i dag kun kokossukker, honning og ahornsirup

    Yacoon er på min liste over ting jeg vil prøve.

    Anonym sagde ...

    Hej

    yacon er billigst her:

    http://www.rawliving.eu/yacon-syrup-500ml.html

    men da det pt er udsolgt, köbte jeg ved Amazon UK og betalte mere end den dobbelte pris, 23 Pund for 236 ml i stedet for 17/20 Pund for 500 ml, öv

    Til den pris er man automatisk afskaaret fra at overdrive sit indtag ;-)

    Henriette sagde ...

    TAAK

    Ja det er lidt sådan jeg også har det med kokossukkeret...

    Unknown sagde ...

    Hej Henriette
    Hvad med palmesukker?

    Mvh Ane

    Henriette sagde ...

    Fino - det er ikke et problem i moderate mængder