25. november 2011

Tips til bælgfrugter

Bønner er sådan en omdiskuteret ting.
Blandt alm mennesker er der mange der sige nej tak - fordi de mest forbinder dem med enten udkogte eller lidt for hårde bønner, med en uinteressant melet smag.
LCHF folkene og Palæo folket skyr dem, især pga deres høje niv af kulhydrater og at de er en dyrket ting fra Neolitikum.
Real foods folk siger ja tak - især hvis de er parret med små mængder animalsk protein og fedt - samt behandlet optimalt.
Veganere, vegetarer og klima folk elsker dem ukritisk.
Jeg har det selv lidt blandet med dem. 
Jeg HAR spist rigtig mange bønner og linser før i tiden, da jeg var semi vegetar. 
I dag spiser jeg dem stadig i perioder- jeg synes at bønnemos/ hummous og den slags kan være lækkert. Lidt borlotti eller lima bønner i vintergryderne er også fint. Bønnepizza smager dejligt som variant og så kan min pengpeung rigtig godt lide dem.
Det pænt høje protein og fibreindhold gør også at jeg ikke er så bekymret over kulhydraterne.

MEN man skal vide hvad man gør!  For bønner og linser kan være et tveægget sværd.
De indeholder pænt mange proteiner, anti-kræft stoffer og gode mineraler og B-vitaminer. 
Men de kan også give den vildeste tarmluft, de indeholder pænt mange lektiner og hvis ikke behandlet optimalt, indeholder de fytinsyre og andre enzymhæmmende stoffer. Det betyder at de dels ikke er særlig nemme at fordøje - dels hæmmer det optagelsen af en lang række mineraler.
Så i bad med dem (ligesom nødderne ;) )
Alle tørret bælgfrugter har brug for en god udblødning - det gælder også linser selvom de strengt taget godt kan koges uden :)
Her en håndfuld grønne linser der har udblødt en 7-8 timer
Sorte bønner bør udblødes i ph 5,5 altså vand med citron, eddike eller valle i 18-24 t.
Hele linser(grønne-brune) ph 5, vand med lidt citron, eddike eller valle i ca 10 timer
Røde eller gule splitlinser ville jeg udbløde ca 4-5 timer.
Tørret hestebønner( Fava) ph 4 citron, eddike eller valle  i ca 10 timer
Tørret ærter(gule, grønne og flækket) ph 7- 7,5  i 10 timer med lidt bagesoda
Brune, hvide og kidneybønner ph 7  i 18-24 timer alm blødt vand (ved hårdt vand kan man forsøge at neutralisere det)
Alle tal fra denne artikel
Kikærter skal sættes i blød med citron, eddike eller valle i ca 24 timer.


Alle bønner bør udblødes i et varmt køkken (45 grader er mest optimalt for at starte nedbrydningen af fytinsyre ;) )
Vandet smides væk og frisk vand hældes over.
Kog evt op og buldrerkoge 15 min og smid vandet væk.
Simmer til de er godt møre
Tilsæt salt til sidst


Bønner skal ha pift af krydderier og god olivenolie.
OBS Dåsebønner er kun til virkelig panikdage...pga ovenstående.
Alle bælgfrugter er ikke ens.
Alle bælgfrugter indeholder pænt med omega 3 og 6 - men det varrierer hvad der er mest dominerende. I kidney og pinto er det omega 3 (dog i den mindre gode ALA form), mens andre som kikærter indeholder en del omega 6 og de sidstnævnte bør derfor ikke være meget hyppige i din kost
 (Hummous kan sagtens laves andre bønner)
Kikærter og linser rummer det andet problem, at det ofte laver krydsallergi og kan derfor være et problem hvis du har græsallergi. 
I det hele taget er bønner (ligesom nødder og frø) en fødevare som man bør være obs på - de indeholder rigtig store mængder lektiner -hvilket kan give en del bøvl med allergi.


Selv spiser jeg kun lima/butter, hvide bønner, kidney og lidt borlotti bønner. 
Hestebønner og linser begrænser jeg en del (selv om jeg er ret vild med især friske hestebønner om sommeren -de tørrede må Ægypterne godt ha for sig selv ;) og kikærter, pinto etc får jeg desideret ondt i maven og hævet læber af.
Soja ??? 
Holder jeg mest muligt fra. Fermenteret soja som miso og tamari kan være ok i små mængder. Men generelt er soja så omdiskuteret på alle planer at jeg undgår det- også som tofu og sojamælk.
Læs mere Myter og sandheder om soja









12 kommentarer:

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

Meget interessant. Jeg overvejer pt OM de skal være en del af min kost. Anede ikke det med det sure miljø.

Anonym sagde ...

Nam nam bønner. Dem spiser vi en del af herhjemme, men de står altid i blød - oftest med et skvæt surdej (da jeg altid har det stående). Jeg oplever ikke, at de giver luft i maven. Jeg tænket, at det må være et godt tegn.

Mille sagde ...

Hej Henriette.

Har læst hele din blog over de sidste par dage. Kan godt lide din tankegang om mad, og det er rart at vide der er nogen der har gået vejen før mig.

Er selv igang med et 14 dages eksperiment på lchf, vil gerne se hvordan min krop reagerer på det.

Hilsen sverigestossen.

Henriette sagde ...

Malene- ja det er faktisk gammel viden som er glemt -lidt ligesom mælkesyret grønt og langtidshævet brød :)

Inge - jeg er sikker på det er et godt tegn- jeg får kun problemer når jeg spiser i byen -hvor jeg tænker at det helt sikkert er dåsebønner.

Sverigetossen Velkommen til- du siger bare til vis du får brug for hjælp :)

Anonym sagde ...

Ej, ved du hvad jeg lige kom til at tænke på. Jeg er jo i stomi-branchen, og det betyder at man får læst nogle virkelig specielle videnskabelige artikler. Der er en gut i USA der laver forskellige forsøg med tarmgas (lugt, mængde, forskelle mellem kønnene, etc.). Når han skal have folk til at prutte rigtig meget, så får de et ordentlig måltid med brune bønner. Det er garanteret sådan nogle dåse-bønner. Fy for den!

Henriette sagde ...

Interessant Inge - sikker på prut her er også Jordskokker :)
Mens kål og læg sjældent generer- sikkert fordi jeg spiser det næsten dagligt.

Sheila sagde ...

Sikke et informativt indlæg så'n at falde over, når man nu liiige sidder og gåggler fordele/ulemper ved bønner. Jeg er (ny) LCHF'er, men elsker altså bønner og deres proteiner. Så her var lidt at tænke over, om bønne-verdenen.
Tak for inspiration og vidensdeling. God blog :-)
~Sheila~

Jens Christensen sagde ...

Hej Henriette, kunne du tænke dig at linke til mit nye site www.bælgfrugter.dk?

Mange hilsener
Jens

Anonym sagde ...

Hej Henriette,

Jeg er klar over det er en gammel tråd - men hvordan med alm. grønne bønner fra frost posen ? er de heller ikke velkommen i LCHF ?

Mange hilsner
Rikke

Henriette sagde ...

Hej Rikke
spis du endelig grønne bønner- deres kulhydrat niv er moderat da de ikke er modne.
Men husk endelig at kog dem- rå grønne bønner indeholder en masse lektiner som giver ondt i maven.

Eva sagde ...

Jeg oplever at blive oppustet hvis jeg spiser bønner/linser/kikærter - også selvom jeg følger de anvisninger du lister her :/
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal udelukke dem fra min kost mest muligt - eller prøve at introducere dem lidt ad gangen? Ville gerne kunne spise dem som et billigere alternativ/supplement til økologisk kød :) Hvad synes du? På forhånd tak!

Henriette sagde ...

Hej Eva
det tyder på at din krop ikke er helt i tip top balance. Når det er sagt er bønner, linser mv nogle af de fødemidler som har det højeste niv af lektiner og dermed også ret allergene så det kunne være at du simpelthen ikke tåler dem særligt godt. Jeg tåler feks linser, kikærter og brunebønner. Mens hvidebønner er ok for mig i mindre mængder.
Jeg ville nok sørge or at få min tarm i balance, med masser af fermenteret kost, kefir, mælkesyret mv og så prøve at introducere bønnerne enkeltvis-de forskelle typer i små mængder. Jeg kan personligt ikke spise meget mere end ca 1 dl tilberedt af gangen.