21. februar 2017

Det sunde gelatine

Jeg er barn af 70erne, hvor desserter med husblas var højeste mode.
Jeg husker engang skuffelsen hos mine bedsteforældre da jeg troede at det var en børne dessert og så var det en let sødet hvidvinsrand med grønne og blå druer.
Men der var masser af andre desserter der kunne få husmødrene til at bævre; budding, chokoladerand, citron og jordbær fromage mv.
Men de der desserter var faktisk ikke så dumme, for selv om husblas er lavet af det mest usle produkt (næsten) i det danske landbrug - nemlig svin - så var og er det en ret god kilde til gelatine.

Gelatine er hot nu - der udgives temaer og bone broth- selv på dansk.
I efteråret udgav jeg en kortfattet e -bog til grøn stue - anmeldt her

Og nu har den dygtige Sandra også været i gang- jeg glæder mig meget til at læse den.


Hvorfor er suppen så meget i søgelyset ?

Ud over det er grøn fornuft at bruge hele dyret, så indeholder suppen, som vores formødre også godt vidste en masse gode stoffer og så er det er budgetvenlig nærende mad.
Men forskere har også fundet ud af at, ud over en masse gavnlige aminosyrer som holder vores tarme glade, hjælper mod rynker, holder vores immunforsvar igang og meget mere, så indeholder suppe også collagen. Når man koger suppe med meget collagen, så får man gelatine. Collagen er et uopløseligt protein, som især findes i brusk, men også i marv, bindevæv, ledbånd og sener – altså i de led, som er bevægelige. Gelatinen i suppe beskytter og hjælper med at hele slimlaget i hele tarmsystemet, især vigtigt ved allergier, mave bøvl og leaky gut. Gelatinen kan også reducerer smerter og stivhed i led; man kan sige at det smører leddene.
Alt dette kan man uddybet læse om i min e-bog.

Men hvad hvis man ikke orker at spise en masse suppe -måske især om sommeren.
Så er løsningen at lave vingummier og gele godis.

                                 båbær, hindbær og havtorn/mandarinsaft 

Gele godis - stærkt inspireret af Birgitta

Jeg bruger
200-250 gram frosne bær som jeg koger godt op med
50 gram kokosolie
og valgfri sødme - jeg har brugt honning, ahorn sirup og kokossirup- men low carb versioner kan sikkert også bruges( det skal sødes lidt mere end man tror fordi afkølet er det mindre sødt)
Blend frugten med 3 tsk geletine pulver
- jeg bruger dette fra Great Lakes som er lavet af oksehuder fra køer på græs.
Det skal købes i udlandet.
Jeg foretrækker at sigte frugten i grov sigte så kerner bliver tilbage da de knaser sært i geleen.

Mere vingummi lignende er disse,  hun har vildt mange opskrifter tjek dem ud.





17. februar 2017

Tilbage til sunde vaner

2016 var et hårdt år - hvor ALT skred - hvor jeg mærkede at min krop har en alder -og ikke er udødelig.
Jeg brændte voldsomt sammen med stress i oktober. 
Det er det mest skræmmende jeg nogensinde har prøvet. Jeg vidste godt at jeg havde ignoreret alle min krops tegn på udbrændthed. Jeg havde ikke sovet godt i flere år-og det sidste år op til havde jeg også arbejdet urimeligt hårdt -både timemæssigt men også indholdsmæssigt; læs masser af uvished, ansvar, ene arbejde i laaaange vagter og ikke ret meget påskyndelse eller anerkendelse.


Efter en måneds fuldtids sygemelding hvor jeg lå på sofaen med voldsom migræne 16 ud af 31 dage, tinnitus og hukommelsestab og talebesvær- vendte jeg tilbage til mit gamle job på halv tid og fik det afsluttet inden jeg 1/12 så startede på nyt job. Der er stadig nogle småting der ikke er på plads men nøj hvor betyder det meget at arbejde på en helt anden måde og med en chef der tager ansvar og anerkender.

Jeg har erkendt at det er små skridt der skal til.
Så december og januar har jeg brugt på at lærer at sove igen.
Jeg har prioriteret benhårdt gode vaner og rimeligt tidlig senge tid.
Jeg har tidligere skrevet om god søvnhygiejne
Jeg har også været mere omhyggelig med kosttilskud og holde igen med kaffe - små skridt til nye vaner.
Her i februar er det mest motion der er fokus på og det går ærligtalt ikke sindsygt godt.
Jeg har altid været robust og meget stærk bag min tykke krop. Men pludselig fik jeg ondt i lænden og har tilbragt en del tid hos nålemanden med nåle i lænd og baller og sportstape - og ja det virker - men faktum er at jeg overhovedet ikke er smidig mere, at min bagside af kroppen er mere stærk end forsiden - at mine mavemuskler er ikke eksisterende -og jeg har en rectus diastase -læs mere om det her.  Det betyder at jeg har lavet alle de forkerte øvelser ( hvis jeg har lavet nogle ... og at der bare slet ikke var fokus på det da jeg fik min datter for 22 år siden. Det er mega træls.  Jeg er virkelig dårlig til det med at træne- jeg tiltrækkes ikke af det -og synes det er tåbeligt ... men omvendt må jeg erkende at jege ikk får gjort det alene..så nu er jeg på udkik efter et formiddags hold som passer til min krop 
I marts regner jeg med at tage fat på kosten- mit nye job gør det umiddelbart nemmere (end tidligere) at følge kostplan - jeg laver en del mentalt forarbejde men regner også med at der skal lidt praktisk forarbejde. Jeg har jo tidligere haft held med at tabe mig med LCHF/primal -og det er umiddelbart det jeg trives bedst med. Jeg vil dog gerne spise rodfrugter, frugt og undgå husk og sødemidler - så jeg skal tilpasse det til mig. Det største problem er egentligt den kulhydrat fokuserede omverden.

Jeg er blevet inspireret til at opdele mine mål i mindre skridt efter at ha læst Sofia Sommers 
Sunde vaner -Smuk figur 

Jeg synes faktisk det er en rigtig god bog - rent kostmæssigt lærte jeg ikke så meget ;) men rent psykologisk var det for mig en ret stor øjenåbner. Køb den hos Saxo - for 99,95 kr 

Nu glæder jeg mig bare til at blive frisk og stærk så jeg kan gå igen i haven og dyrker en masse skønne grøntsager