23. juni 2010

Ghee eller klaret smør-sådan

I denne her tid kører der en reklame i dvs blad for olie og margarine
Værst er det at man ikke an gennemskue at det er margarineindustrien der står bag 

- men selve informationer er simpelthen løgn og latin- manipulation når det er værst !
Næh køb i steden for koldpresset olier i god kvalitet og lav en omgang ghee/klaret smør.


Laktose intolerente kan typisk godt tåle smør - hvorimod kasein allergikere skal passe på og jan ofte i stedenfor anvende ghee. 
Ghee er meget klaret smør ( smørolie), der er intet laktose i og kun spor af kassein hvis det er lavet korrekt. Hvis man er meget følsom kan man reagere på det men det er sjældent.
Ghee indeholder mange korte og medium lange fedtsyre, som blandt andet er godt for tarmene og har anti svampe/fungal egenskaber. Kroppen foretrækker også disse fedtsyrer (som også findes i kokosolie- så den vælger altid at bruge dem først ;)
Ghee kan, modsat smør tåle at bruges ved høje temperaturer, derfor er det et fint alternativ til kokosolie, når man ikke ønsker kokossmag eller ikke tåler kokos.
Jeg laver klaret smør/ghee på følgende måde:


  • 2 pakker økologisk smør (500 gram) gerne natursmør fra Netto
  • Skær smørret i skiver og læg det i en meget tykbundet gryde ved lav varme.


  • Når det begynder at smelte, vil det boble og skumme mens vandet fordamper, så gryden skal være rigelig stor ! 
  • Man kan være nød til at skumme lidt af saltet væk, hvis man bruger saltet smør.
  •  Smørrets faste bestanddele vil bundfælde sig (det er saltet og mælkeproteinerne), pas på det ikke brænder på


  • Det tager omkring 30-45 minutter og smørret (eller mere korrekt smørolien) skal være helt klar og mørkegul. 
  • Lad smørret afkøle lidt og si det igennem en fin si eller et ostelærred, så du ikke får de lysebrune mærkesalte/proteiner der er brændt fast, med.
  • Sådan ser det ud når det er varmt- sæt ikke låg på endnu!
Koldt bliver det ugennemsigtigt -men farven kan varierer meget alt efter årstiden og hvor varmt du har haft smøret. 
MEN det skal være ensfarvet i hele glasset.
Jeg opbevarer det i store syltetøjsglas og det er vigtigt at man altid bruger en ren og tør ske når man tager af det.
Klaret smør kan holde sig op mod 3 uger på et køkkenbord, samt i hvert fald 3 måneder i køleskabet. Det egner sig derfor godt til medbringe på telttur eller andre primitive steder uden køleskab.


I modsætning til smør indeholder klaret smør 100 % fedt, når det er lavet korrekt.
Det betyder at når man bager kager (det gør man da ikke på LCHF vel ???? ) 
hvor der skal olie i, så erstatter man det 1: 1
(1 dl olie er = 1 dl klaret smør).
Mens man skal/kan nedsætte mængden af klaret smør i forhold til smør. 
F. eks hvis du skal bruge 200 gram smør i en opskrift = 160 gram klaret smør. 
Nogen gange tilsætter jeg også lidt salt til dejen, samt 1-2 spsk væske, men det er ikke altid at en kagedej behøver det. 
Kager bagt med klaret smør holder utroligt godt... hvis de altså ikke bliver spist.


Ellers er klaret smør fantastisk godt at stege i, enten sammen med olie eller alene. 
Det er meget varmestabilt, så man kan faktisk godt dybstege i det.

6 kommentarer:

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

Så fik jeg afprøvet din ghee opskrift. Jeg blev lidt i tvivl, da du både skriver, man skal passe på det ikke brænder fast i bundet og senere, at man ikke vil have det, der er brændt fast i bunden?? Der var dog intet der brændte fast i bunden af min gryde. Efter 45 min hældte jeg det i en si foret med et viskestykke og lod det dryppe igennem. Det tog noget tid, men ser fint ud nu og det vide snask blev i viskestykket .-)

Henriette sagde ...

Hej Malene
det er nok en anelse upræcis formuleret ;)
Problemet er alt efter hvilke smør du bruger, så kan man opleve at mælkstofferne sætter sig fast i bunden af gryden- hvis de bliver meget brune bliver gheet også brunt og smager ikke så godt ;)
ps Jeg synes et kaffefilter eller en meget fin si fungere bedre end viskestykker- der bliver så meget ghee tilbage. :)

dohva sagde ...

Så jeg har lavet min første omgang ghee - tak for opskriften :) jeg bliver helt glad over at stege min mad i guld, det, ligner jo både ren solskin og guld med sin smukke gule farve.

Anonym sagde ...

Efter at have anvendt Ghee i en måned var mine triglycerider gået fra 0,65 til 0,40.
Jeg er nu ved at skifte over på kokosolie, for en tid, og glæder mig til at se tallene der.

Unknown sagde ...

Spændende :)
Jeg kan forstå, at Ghee kan være godt, hvis man er laktose-intolerent, men er det også bedre end alm. smør for os andre?
Du skriver: "Ghee indeholder mange korte og medium lange fedtsyre, som blandt andet er godt for tarmene og har anti svampe/fungal egenskaber". Gælder det ikke for smør?

Henriette sagde ...

Hej Elisabeth
Jeg spiser begge dele- bruger ghee til at stege i og smør på grøntsager eller evt brød.
I Ghee er det lidt koncentreret i forhold til smør.
Så det giver god mening at lave ghee til varme retter.