18. maj 2011

Fløde og erstatningsvarer som Milda

Tak til Lotta for brug af hendes fine

Cremefine og Milda har spredt sig som en pest til de danske køkkener :(
Folk tror, godt hjulpet af reklamer, at vi taler om fløde.
Nej vi taler om den værste slags erstatningsmad - fabriksfremstillet med en LANG indholdsfortegnelse. Og hvem står bag det det gør Unilever som jeg har skrevet om før
Interessant nok er det faktisk umuligt at finde en indholdsfortegnelse på den danske side - så nu tager vi den på svensk;

Milda 20 %
skummjölk, vegetabiliskt fett (härdat), vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (E472b, sojalecitin och E472e), förtjockningsmedel (E1442 tapiokabaserat), kärnmjölkspulver, socker, arom, stabiliseringsmedel (E407), färgämne (betakaroten). Innehåller inte transfett.
Er det en fløde ???
med skummetmælk, hærdet vegetabisk fedt, sukker,og en røvfuld tilsætningsstoffer !

Milda 4 % nøglehulsmærket/dødningehoved mærket :(
vatten, låglaktos skummjölk, vegetabiliskt fett, rapsolja, förtjockningsmedel (E1450 tapioka- baserat), kärnmjölkspulver, stabiliseringsmedel (E415, E461), emulgeringsmedel (E435), arom, färgämne (betakaroten). Innehåller inte transfett.

Piskefløde; indeholder fløde og intet andet
- hvis du er bange for flødespøgelset så hæld lidt mindre i !

Desværre kan øko-varer også indeholde overraskelse.
Igår gik det lidt stærkt, tænkte jeg smider lige en øko-remoulade i kurven
den kan vel forbedres når vi skal ha fiskedeller onsdag.
Hjemme skulle jeg lige smage på den og den smager vel nærmest som melstivelse med lidt ristet løg og syre og sukker i.
Undrede mig lidt og kiggede på indholdet og det indeholdt så enorme mængder vand og ristivelse....samt lidt vegetabilsk olie og æg. 
Hele 13 gram kulhydrater
ikke det jeg forventede i en remoulade.
Ikke værd at spise -så den røg i skraldespanden .

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uh, jeg har også haft en Milda i hånden. Den (en vaniljecreme) kom ind i mit hjem som en "gave" en gang, vi fik leveret fra Nemlig.com. Eller også var det en fejl. I hvert fald havde vi ikke bestilt den og den røg lige fluks i skraldespanden.

Tak for gaven men ellers tak!

Yrk!

Eva sagde ...

Jeg ved ikke, hvad det er for underlige ting folk køber, jeg fik også en Milda som gave fra nemlig.com, men den røg også i skraldespanden.
Jeg ser også at madlavningsfløde (som er fyldt med mel) er et hit i mange indkøbsvogne og jeg undre mig, jeg fatter ikke, hvad folk vil med e-numre og andre væmmelige ting som hærdet fedt - og mel, når man kan købe fløden, der er helt fri for grimme sager.

Henriette sagde ...

Tak for din kommentar Ev :)
Ja madlavningsfløde er et spøjsprodukt men dog uden helt så meget skod.
Men hvor svært kan det være at bare putte lidt fløde i en sovs....

Therese sagde ...

Ud med skidtet.
Pyhh, det er bare ikke rart når man spiser et stykke tærte og "flødeskummet" er lavet af pisket creme-fine....bvadr!

Hesselberg68 sagde ...

Jeg ville finde ud af hvad creamefine indeholder. jeg var forbi creamfines hjemmeside der ikke efterlod noget svar. Men efter at have besøgt din blog blev mine værste anelser indfriet. Landtidholdbar kemi på flaske. jeg holder mig til fløøde indtil videre og gerne økologisk.

Else-Marie Balch Sørensen sagde ...

Dejligt at du dele så vigtig information - værd at vide - og vil forsat ikke købe sådan et kunst produkt - men informere andre om hvad det virkelig er for noget de køber.

Anonym sagde ...

Jeg har brugt milda som et "kompromis" når min man forlanger sovs :-( troede mig rimelig sikker da der kun er 4 gram kulhydrat? Bruger det kun, når vi skal have noget vi kan spsie sammen. Er det helt forkert? Mest i ønske om lav kulhydrat og vægttab. Tilsætningsstoffer osv bruger vi ikke i det daglige

Henriette sagde ...

Problemet er at det er det værste skodmad sorry du tager skummetmælk og tilsætter lidt dårligt vegetabilsk olie g en masse tilsætningsstffer for at få skidtet til at hænge sammen. Derefter bilder du befolkningen ind at det kan erstatte et rent produkt som fløde .
Hvorfor ikke lave sovs med fløde år det nu skal være. Rent naturprodukt uden skrammel.