28. juli 2011

Mig og mine nødder

Selv når jeg er på røven, økonomisk set :) er der altid en eller anden form for nødder hjemme hos os. 
De er bare så gode, når man har lyst til småkager, til at lave næringsrigt "brød" og kiks- samt til den eneste kofri mælk der dur for mig; Mandel eller/kokosmælk. 
Nødder mætter et godt og kan bruges på salaten, til kaffen, i smothien eller oven på yoghurten.
Men nødder er dyre i DK -i kke mindst fordi der er en råstofafgift - say what ??? på dem - ret underligt da det i min verden er et naturligt og sundt næringsmiddel men i Dk smider vi altså afgifter på alt muligt !!!
Så kig dig rundt omkring. Både i Sverige og i Tyskland er de langt billigere og hvis du ikke går så meget op i økologi, så kan man også kigge i divs indvanderbutikker, hvor de oftest er billigere end i Brugsen/Netto. Her på det sidste har der dog været gode tilbud i bl.a Netto, Føtex og Superbedst. Selv om jeg normalt er rimelig hardcore økologisk- så er nødder lige et område hvor jeg oftest fravælger økologi - simpelthen pga prisforskellen. 
Når jeg køber mandler i Sverige, vælger jeg dog ofte økologiske, fordi de der koster nogenlunde det samme, som de danske konventionelle mandler. Men de økologiske er jo bedst!.


Hvad vælger du så ??? 
Er peanuts en nød ?
Nej peanuts er ikke en nød men en bælgfrugt, så den er ernæringsmæssig ikke så god som de ægte nødder og så indeholder den vildt meget omega 6, som der ikke er nogen grund til at få for meget af.
Hvilke nødder man tåler er ret individuelt og nødder er sammen med bælgfrugte ret allergene. Bare fordi man ikke kan tåle peanuts (som altså ikke er en nød;) ) betyder det ikke at man ikke kan tåle andre træ-nødder.
Hasselnødder som er den nordiske nød- spist i enorme mængder i stenalderen, kan indeholde vildt mange histaminer og er en af de nødder jeg selv KUN spiser frisk eller økologisk (har haft færre gener med Ø). Men den er ret billig også økologisk.
Brazil/paranødden indeholder ganske vist en del selen og zink som er gavnligt, men de er desværre ofte befængt med stoffet aflatoxin, der er stærkt kræftfremkaldende, så det er en nød jeg sjældent spiser.
Mandler er nok en af de mest sikre nødder ud fra et allergi synspunkt og de indeholder store mængder B og E samt jern, kalk og magnesium. Dog indeholder mandler også små mængder af giftstoffet amygdalin, der kemisk er et forstadium til blåsyrer- det er dog primært et problem for meget små babyer.
Macadamia nødder er blandt mine farvoritter, de indeholder ganske små mængder kulhydrater i forhold til de øvrige nødder og så er de fulde af enkeltumættet fedt.
Pekannødder og valnødder er jeg også glad for - begge er dog ret dyre i butikkerne. Valnødder har jeg selv i haven (i små mængder -venter længselsfuldt på en kæmpe høst :-)) Hvis man ikke er så vild med valnødders lidt voksne smag, så bør man prøve pekannødder som er langt mildere i smagen.
Variation er altid godt -også når man spiser nødder.
Cachew, pinje og pistachenødder er ikke noget jeg spiser i enorme 
mængder- men det er bare mig og mine særheder.


Alle nødder har godt af et karbad
Nødder indeholder fytinsyre og andre enzymhæmmende stoffer. 
Det betyder at de dels ikke er særlig nemme at fordøje 
- dels hæmmer optagelsen af en lang række mineraler.
Så jeg følger Nourishing Traditions

  • Nødder sættes i blød på køkkenbordet i vand og lidt salt.
  • 12 timer er fint for de fleste nødder
  • - dog kan macadamianødder og cachew nødder nøjes med kortere tid 4-6 timer, da de ellers smuldrer helt.
  • Når nødderne er udblødt, vil du se at vandet er enormt grumset- især valnøddernes vand er grimt brunligt.


  • Så tørrer du nødderne lidt og fordeler på et stykke gaze/ostelærred eller en gl. dags stofble 
  • -de tørres i ovnen på 50 grader med en ske i døren, så dampen slipper ud indtil de er knasende tørre 12-24 timer. 
  • Du kan også bruge et tørreapperat, det er nemmere men sådan et har jeg ikke fået købt endnu.

Nødderne er nu langt sundere for dig. 
Valnøddene er især også meget mildere i smag.
Du kan også lade være med at tørre nødderne - de er enormt saftige og lækre, men skal opbevares i køleskabet og holder ikke særlig længe.
De udblødte nødder kan også bruges til mandelmælk og du kan tørre snulderet fra mandelmælken til mel- se under kokosmælk.


Jeg laver mandelmælk sådan

  • 2,5 del mandler (udblødte)
  • puttes i blender/foodprocessor med 1000 ml frisk koldt vand 
  • (evt en tørret dadel eller lign, et nip salt-måske lidt vanilie- men det er bestemt ikke nødvendigt)
  • Blend flere gange til vædsken er hvid
  • - sies igennem fin sigte eller ostelærred.
  • Fortynde evt. hvis du synes den er for fed. 

Nu har nu hjemmelavet lækker mandelmælk, som er fint for dem der ikke vil eller kan drikke mælk, i smothies, i desserter mv.
Jeg synes det er meget bedre end grynmælk, som bare er græsjuice.
Mandelmælk og de andre nøddemælke indeholder mindre kulhydrat, mere fedt og protein og kan derfor langt bedre sammenlignes med komælk. 
De færdiglavet af dem, indeholder dog altid for meget sukker ofte i form af agavesirup og koster ofte 25-30 kr literen.
Mandelsnulleret kan fryses ned til du har brug for det.
Det er godt i frikadeller, i ostemuffins, i pandekager, i kiks eller bare i mandelbrød.
Du kan også kigge forbi MadEVAlutionen -hun har mange fine mælkefri brød med mandelsnulleret :)



3 kommentarer:

Jane sagde ...

Genialt indlæg, Henriette. Jeg har snuset i diverse RAW kogebøger på det senste og her udblødes nødder jo altid. Jeg er ved at være parat til at kaste mig ud i det. Dejligt med yderligere forklaring. Tak :)

Henriette sagde ...

Ja der er en mening med galskabet - det er dels nemmere at lave de der mandel/nøddecremer med de udblødte nødder- dels nemmere at fordøje.

Mille sagde ...

Fantastisk artikel =) Første gang jeg er stødt på en SÅ uddybende artikel. Tusinde tak =)