29. marts 2012

Bacon og naturlig motion

i haven;)
Jeg har puklet i den nye store køkkenhave de sidste dage. Vi har lagt en hel del tidlige kartofler, sået hestebønner, radisser, spinat og sat løg.
De sidste par dage har jeg været fuldtstændig færdig klokken 20-21.
I går kunne jeg næsten ikke holde øjnene åbne kl.20 da vi spiste sen aftensmad- ja vi er ikke  helt overgået til sommertid. Så 6-7 timers effektiv motion og frisk luft og sol er bestemt ikke at kimse af.

Noget andet som ikke er til at kimse af er bacon :)
Jeg er ret vild med bacon - det var en af de få ting jeg savnede og snød med da jeg for mange år siden var vegetar. MEn bacon er ikke sundt eller er det ?
Save-your-bacon-sizzling-bits-about-nitrites-dirty-little-secrets-about-celery-salt-and-other-aporkalyptic-news
Jeg køber ofte skod bacon- ja her er det ude i det fri (rødmer)-totalt politisk ukorrekt.
Problemet er at det er så svært at få ordenlig bacon hernede.
Jeg har købt dyr men lækkert frilands bacon i gårdbutik- men det kan min økonomi ikke holde til.
Hanegals er jeg ikke så vild med...og det er virkelig dyrt.
og Farre/Aalebæk slagterens øko som jeg synes er fremragende- dukker kun op i kortere perioder- superbedst som ellers har det er lukket så :(
Da jeg arbejde Næstved - var jeg tit i Irma og deres frilandsbacon er bestemt værd at spise. Men jeg kommer der så sjældent nu. Og pga arbejdsløshed er madbudgettet skåret betydeligt - så ja jeg køber ind i mellem /ofte skod bacon... selv om jeg godt ved at det er problematisk.
Så kære Netto/Rema etc -jeg ønsker mig ordentlig bacon på hylderne tak :)


5 kommentarer:

Jane sagde ...

Shit, er det allerede nu, jeg skal så ting i haven? Hvad? Hvor? Hvordan? Jeg ønsker mig en køkkenhave for dummies ;-)

Henriette sagde ...

@ Jane
:) har du så stor en have ;) ...?
Husk jeg bor mildt.
Fra nu af og de næste 14 dage kan man så tidlige ting som dem jeg nævner samt ærter og lidt salat
Rødbeder og gulerødder og krydderurter er bedst lidt senere sidste del af april. Varmeelskende ting efter 1 maj - vi taler og græskar, courgetter bønner og den slags. Drivhuset venter også til den tid.
Jeg er bare gået forårs amok hernede fordi jorden var dejlig -solen skinnede og det var 17 grader. Jeg har fiberdugen klar hvis jeg skulle være så uheldig HVIS vinteren kommer igen- DET GØR DEN IKKE ....

Helle sagde ...

uhh bacon er vi også ret glade for herhjemme.
Vi køber mest hanegal eller irmas frilands men den tjekkede jeg lige den anden dag og opdaget at den indeholder nitrit :-( og det vil jeg gerne undgå
så er der vist kun hanegal tilbage uden tror ikke jeg har set andre desværre

Henriette sagde ...

@ helle
Jo den økologisk fra Farre/ålebæk er også uden
Jeg kan godt lve med en anelse nitrit da den eneste kilde jeg spiser er bacon- bare grisen har haft det godt
( den artikel jeg linker til beskriver lidt om hvorfor det måske ikke er helt så problematisk alligevel.

Helle sagde ...

okey den Farre / ålebæk kender jeg ikke.
den artikel må jeg lige have læst ;-)