17. juni 2012

LCHF snacks til sommerdrinks

Hvis det nu ellers bliver vejr til at sidde på terrasen...??
Hvor sommeren regnede væk sidste år -så startede den i år iskold og blæsende
(jeg har stadig vinterdyne !!!what the....???) og alt tør - indtil i nat
(Tak Vorherre for 18 mm-og så må varmen gerne indfri sig ikke ;))
Men uanset vejret så bliver jeg altid ramt af en lyst til kølige drinks og rosevin -samt salte chips når juni kommer.Nu er snacks jo ikke noget jeg dyrker vel ;) men man kan jo ligeså godt gøre det ordentligt.
Ud over de oplagte snacks som
Oliven, små bidder god pølse og skinke (tjek slagteren fra aalbæk(farre
-han laver de bedste mainstream øko spegepølser imo.
Små bidder ost evt lidt marineret grøntsager.
En god dip f eks en ærtedip med rå grøntsager
Madbandittens halloumi pizza (uden tomat men med hvidløg, krydderurter og lidt stærk ost- skåret i stænger som en slags hvidløgs brød.
Gode nødder, man kan købe en del færdiglavede, men de bedste er nu dem man laver selv.
Jeg prøvede en ny version i går;
1 pisket æggehvide
1 spk salt
chili, paprika, korrianderfrø, lidt hvidløg samt divs krydderurter fra haven fint hakket
en tsk honning
ca 200 gram nødder
Brug 1 slags af gangen- da mandler skal ha længere tid end f. eks macadamianødder.
Spred ud på bagepapir, undgå at få for meget af æggehviden med.
Bag ved 175 grader til sprøde og gyldne.
Egentlig synes jeg ligeså godt man kan udvide snacksene med lidt rigtig mad, feks lidt fyldte æg , lidt laks, lidt store rejer etc- på den måde bliver det lige pludselig til en af de vidunderlige tapasmåltider som er så hyggelige og så er risikoen heller ikke så stor for at man lige har ædt 200 gram mandler og en hel skål oliven  til en flaske rosevin ;)



2 kommentarer:

Malene fra Paleolivet sagde ...

Elsker også at lave kryddernødder. Laver dem bare med vand. Fugter dem, krydrer dem, bager dem. Fungere fint, men der er selvfølgelig lidt protein i æggehviden, er det derfor den skal med? Eller tilføjer den noget til "konsistensen"?
Jeg kan godt li din afsluttende kommentar. Sådan har jeg det også. Pludselig ligger alle nødderne i min mave, og de skulle jo have varet læææænge.

Henriette sagde ...

Malene-jeg plejer også at gøre som dig -men så den her opskrift i et engelsk blad og jeg synes umiddelbart at krydderierne blev siddende bedre på nødderne -især mandlerne.
Så for mig handlede det ikke så meget om protein ;)

Ang rosevinen og en hel skål nødder- been there- done that :)