18. januar 2012

Kulhydratreduceret madplan :)

Eller spis din fryser/køleskab tomt i Januar - februar
Som jeg skrev her er vi rigtig på røven i den her måned (og nok også de næste, med mindre miraklerne kommer flyvende)
Det passer så jo fantastisk god med vores projekt med at forbruge mindre
Der er bare ikke penge til meget mere end en dåse tomater og lidt frisk fløde hist og pist. Går jeg i panik ?- Låner jeg flere penge som jeg har svært ved at betale tilbage ???
NEJ jeg besluttede at følge Camilla Plums udemærket ide med at at få spist op her i de første måneder. Der er altid sære ting der forputter sig i fryser og spisekammer- mærkelig chutneys mv- ting man har fået foræret af velmenende mennesker etc. Derfor skrev jeg alt op der var i huset og lavede en 14 dages madplan. Den er ikke helt så LCHF som normalt- men fred med det ;)
Søndag den 15
Ribeyesteak med rodfrugt fritter og avocadodressing
Rest af bøf = frokost mandag
rest af fritter = morgenmad mandag
Mandag den 16
Kalkunbryst tandoori ( med hjl cremefraise) Dampet romanesco kål og chutney
Rest af kalkun =frokost onsdag
Rest af kål =morgenmad tirsdag
Tirsdag den 17
Risengrød kogt på kokosmælk evt med æbelmos
Surdejs pizzasnegle til sen aftensmad.
Rest af risengrød og æblemos = morgenmad som klatkager onsdag
Pizzasnegle =frokost til datter resten af ugen.
Onsdag de 18 
Bønnesuppe med grønkål og sprød chorizo
Rest af bønner= frokost evt som hummus.
Torsdag den 19
Lasagne med lchf pasta og ærter som tilbehør.
Rest ærter = morgenmad fredag
Fredag den 20
Forårsrulledej med rejefars og citrongræs- sprød salat og blommesovs.
Æblemos fra tirsdag med flødeskum og mandler.
Lørdag den 21
I byen :)
Søndag den 22
Hjemmelavet pølser med citron og chili- stegt i ovnen med rodfrugter og æbleketchup
Evt rest rodfrugt= morgemad mandag
Mandag 23
Parmasanpaneret kalkunbryst med porrer og gulerødder
evt rest kalkun i madpakke tirsdag
Tirsdag 24
Kødboller i tomatsovs med ærter
Onsdag  25
Stirfry rejer med kinagrøn og low carb nudler
Torsdag 26
Vegetar dag- nok noget med hvide bønner og ost
Fredag 27
Kalvecuvette med rodfrugter, ærter og svampesovs
lørdag 28
kødsalat fransk stil
Søndag 29
pølser med yorkshire pudding
Mandag 30
Kødsovs af resten af cuvetten

Der er så stadigvæk en gang rejer og 2 engelske bøffer i fryseren....
Jeg har en del rugbrød og speltbrød til datterens frokost
Mandler, lidt tørret frugt og 1,5 flaske rødvin forefindes heldigvis også :)
Men chokoladen er spist op!!! - måske en god lektie ;)
Smør er der ikke så meget af... hjælp !!!! ;) men kokosfedt og olivenolie er der fint med. Kaffe og te som altid- men vi løber nok tør for urte- og grøn te.
Morgenmaden er som altid baseret på gode æg - heldigvis er mine høns ikke gået med vinterferie.
En af de mere absurde oplevelser;
Jeg køber rigtig mange varer økologisk- ca 85-90 % - så det er sjældent jeg kigger på priser- men igår besluttede jeg at jeg ville IKKE købe øko pga de meget få mønter der lå i min pung:
15 kr for alm 1/2 l piskefløde vs 18 for øko
4 kr for alm dåsetomat vs 6 kr for øko
12 kr for et kg risengryn vs 36 kr ( omregnet) for øko !!!
Jeg fik et chok over de der risengryn... herregud normalt generer det mig ikke at betale lidt mere for mælk mv - men så stor en prisforskel giver ingen mening.








Ingen kommentarer: