2. januar 2012

Genopbyg min mave diæt- eller GAPS diet

Er en kostplan som er udviklet af Dr Natasha Campbell-McBride, MD, MMedSci (neurology), MMedSci (human nutrition) i 2004. 
Hun opdagede at når hun arbejdede med børn med autisme, ADHD/ADD, depression og andre pykiske lidelser - så var der altid en eller anden form for fysisk ustabiltet/ sygdom samtidig. Alle havde en eller anden form for allergi, eksem, svampeinfektion, mavebøvl,  spiseforstyrelser mm.Børnene(og voksne) har en unormal mave-tarmflora.  Den er ødelagt allerede fra fødslen, da deres mødre ofte også har haft en ubalance 
- pga manglende amning,massive mængder antibiotika,vacciner  p-piller, og de toxiner vi møder i en moderne verden.
For nogle børn resulterer den i så dårlig tarmbalance at hver gang de møder toxiner, så reagerer de voldsomt. Det kan være simple stoffer som gluten og kassein som mennesker med god tarmbalance sagtens kan tåle - mens den for disse mennesker er gift. Ideen om en forbindelse mellem tarme og hjerne er slet ikke ny. Hippokrates (460-370 fvt),  sagde alle sygdomme begynder i maven/tarmen! 
Læs mere nørdet om det her 


Hvad er kostplanen så ? 
Den er inspireret af en anden kendt mave diæt SCD (Specific Carbohydrate Diet) som i årevis har hjulpet folk med kroniske tarmproblemer.
Den er delt i ;  en intro GAPS og en mere langvarig kostomlægning.

IntroGAPS 
handler om at hele tarmen og genskabe tarmens balance.
Den har forskellige stadier - som man selv bestemmer hvornår man skifter i mellem.
  • Dagen starter med et glas vand med stuetemperatur og en god probiotika. Bio kult er den som Gaps anbefaler men man kan også bruge Udos choise eller NDS ( Læs mere om valg hos Mkittekat blog)
  • Kød eller fiske fond/suppe (se opskrifter her) er central. Man anbefaler det til alle måltider. 
  • Man må tilsætte flg grøntsager; løg, gulerødder, broccoli, porre, blomkål,courgettes, vintersquash, pumpkin mm -men man bør holde sig fra meget fibrerige grøntsager som de øvrige kåltyper og bladselleri.
  • Kødet fra suppen samt fisk må tilsættes. Man må godt fjerne det værste fedt - men generelt bør suppen være ret fed.
  • Probiotiske tilskud, safter fra mælkseyrede grøntsager( beet kvass, grøntsager og saurkraut. Opskrifter herValle og evt hjemmelavet yoghurt. Små skefulde fra starten.
  • Ingefær, mynte og kamillete ( evt med honning) mellem måltider)
2 stadie
  • fortsæt med suppe, mælkesyrede grøntsager og teer.
  • Tilsæt æggeblomme som kun lige er gennemvarm men stadig blød i suppen.
  • Når det er ok - brug hele æg hvor hviden er stiv men blommen blød.
  • Begynd med at lave kød og fiskeretter( stuvninger) hvor man ikke bruger krydderier men protein, fond og grøntsager) Fedtindholdet skal stadig være rigtig højt.
  • Fermenteret fisk og ghee må også introduceres.
3 stadie
  • Avocado
  • nøddesmørpandekager af nødder, squash og æg
  • Stegt æg
  • Grøntsagerne fra de mælkesyrede grøntsager
4 stadie
  • Stegt kød 
  • Jomfru oliven olie
  • Friskpresset grøntsags juice-  gulerodsjuice som start
  • nødde/mandelbrød
5 stadie
  • æblemos eller bagt æble
  • rå grøntsager som agurk og salat
  • Derefter andre typer grøntsager
  • Frugtsaft (minus citrus)
6 stadie 
  • frisk frugt
  • bagte ting med nøddemel og tørret frugt

GAPS diæt 
  • Undgå al sukker, gryn og  kartofler, søde kartofler og pastinak mm. Efter en periode (år !?) kan nogle tåle glutenfri gryn og nye kartofler mm.
  • Ingen alkohol ( ud over lidt god vin)
  • Ingen drikke mælk, men hårde oste, smør og fermenteret mælk som yoghurt og creme fraise er ok for de fleste - for nogle er det dog KUN fåre og gedemælk der duer og særlige følsomme kan slet ikke spise mælkeprodukter. Det skal være rå upast. mælk.
  • Ingen frugtjuice med mindre du SELV har presset den.
  • Tørret bønner er generelt svære at fordøje - grønne bønner og små hvide bønner som du selv har udblødt og kogt er dog normalt ok.
  • Kaffe og stærk te er normalt ikke anbefalet.
  • Soja produkter og alle produkter der kommer ud af en pose, boks eller dåse bør undgåes,
  • 85 % af din kost skal være æg, kød, fisk, fedt, nødder og grøntsager.
  • Masser af fedt fra kød, fisk, olivenolie, kokosolie og ghee.
  • Fortsæt med supper med masser af gelatine i 
  • Lever og indmad er supersundt og bør spises hver uge.
  • 2-3 æg pr dag- helst let kogte/stegte så blommen stadig er blød.
  • Masser af grøntsager af bedste kvalitet- både let dampet og rå.
  • Frisk frugt- velmodnet, lokale typer og i sæson. Avocado.
  • Nødder - kun sat godt i blød ( og evt tørret)
  • God kvalitetssalt- havsalt som ikke er bleget og tilsat kemikalier.
  • Hvidløg hver dag 
  • honning som ikke er opvarmet- honing fra dit lokal område er bedst.
læs mere her

Kan jeg så det ????
NEJ -det er simpelthen ikke realistisk for mig at køre en så striks en plan.
Men jeg bruger helt sikkert dele af den da min tarm skal op og kører igen - jeg er lidt i tvivl om jeg også har psykiske men af min dårlige tarmfunktion- men ukoncentret, stresset og let depressiv er jo altid tegn man bør tage alvorlige.
  • Jeg har bestilt bio kult hjem
  • Jeg har gang i en masse nye fermenterede grøntsager og en beet kvass som er drikkeklar. 
  • Jeg har en masse oksefond kogt på okserhaler i køleskab/ fryseren( jeg tåler ikke kylling og fiskefond og mig er lidt problematisk) Regner med at lave en grøntsags/kød suppe hver dag til frokost -og evt også lade det indgå i aftensmad.
  • Æg har vi stadig rigeligt af ;)og de er en del af morgenmad.
  • Jeg har lavet en ny omgang mandelmælk ( til de situationer jeg savner mælk- feks i kaffe og smothies)
  • Jeg skriver dagbog og noterer reaktioner.
  • Jeg begrænser i første omgang laktosen til kun at spise smør og ost 
  • I næste uge eller om nogle dage skal der gang i hjemmelavet yoghurt og cremefraise. I juledagene har jeg ikke reageret på ost, smør og fløde)
  • Jeg er mel og grynfri- men ikke nøddefri
  • Frugt ???- tjah jeg spiser meget lidt frugt- men banan har min mave været glad for så det tror jeg at jeg fortsætter med. Æbler og abrikos er andre frugter jeg trivse med.
  • Chokolade og alkohol?? ingen af delene reagere jeg på :) - men jeg skærer kraftigt ned på det.
  • Kaffe og sort te- nedskæring frem for afsavn- jeg kan godt lide urteteer så det er ikke et problem. Men min ene kop kaffe kl. 10 elsker jeg :)
  • Stegt kød mm fortsætter jeg med.
  • Vælger grøntsager med omhu.
Der er rigtig mange ude i blogssfæren som har eksprrimenteret med GAPS
Healthhomehappy 
cheeseslave
thenourishinggourmet



7 kommentarer:

Helle sagde ...

pyhh det lyder avanceret

Anonym sagde ...

Ja, jeg kommer heller ikke lige på den foreløbig. Kun hvis jeg har mistanke, om at der virkelig er uorden i systemet.

For mig tror jeg det har været tilstrækkeligt at skifte over på "real food". Jeg synes jeg har det virkelig godt, og min fordøjelse og min hud har det godt. Jeg fik for nyligt første mens efter fødslen (menses er jo altid et spændende emne!), og den har aldrig været så let og så lidt smertefuld før. Faktisk mærker jeg stort set intet. Jeg havde ellers frygtet det, fordi alle beskrev det som det mest forfærdelige. Jeg giver kosten æren :)

Henriette sagde ...

Jeg er meget enige med jer- det ER en voldsom og ret extrem diæt. Jeg tror næppe jeg nogen sinde ville kunne følge den 100 % - men elementer af den er bestemt godt at ha i baghovedet hvis man oplever ubalance.
Bare det at ha været på " ingen gluten, lav laktose og høj probiotika og fond" tilgang i mere end 4 dage har allerede helet mig så meget at jeg fanger mig selv i at glemme hvor ondt jer havde det de sidste uger...

Henriette sagde ...

Syltekrukke ja det kvindlige system er værd et helt indlæg - jeg har også oplevet fanstiske forbedringer og omvendt kan jeg mærke at jeg bliver unormalt pms og led når jeg holder pause fra Real foods tilgangen :(

Unknown sagde ...

Hvor længe var du på det første stadie?

Henriette sagde ...

Hej Emma.
Jeg har prøvet Gaps tilgangen 2 gange
( for jeg bliver aldrig klogere at jeg en gang i mellem smadrer maven :(
første gang lavede jeg en moderat version af 1 stadie på 1 uge- det var nok til mig.
2 gang brugte jeg næsten 2 uger før jeg rykkede videre- men der var min mave virkelig smadret :(
Jeg vil anbefale at man lytter til kroppens reaktioner mere end lægger sig fast på bestemte dage.
kh

Hanniuna sagde ...

TAK !!! :) Søger information.... Er på diæten, og for mg ER DET EN VEJ UD AF MIN SYGDOM
<3 :) (Y)