4. januar 2012

Dag 3 og lidt om laktose

I dag er det dag 3
- og selv om jeg ikke har været helt så standhaftigt som ønsket, så går det godt.
Jeg har ingen smerter haft i 56 timer- kun et udbrud af tynd mave(efter 4 pligt småkager) og kun lidt extra luft i maven...

  • Jeg HAR spist æg til morgen
  • Jeg har spist masser af oksesuppe til frokost .
  • Jeg er faktisk blevet ret hooked på oksesuppen med grøntsager- det er slet ikke dumt her i januar. Det mætter forbløffende meget og fornemmelsen af den geleagtige (når den er kold) suppe virker helende på maven. Jeg har også brugt suppen i aftensmad; kødsovs og porrestuvning. 
  • Jeg har ikke brugt mel- udover en spsk rismel i går.
  • Jeg venter på at få min biokult fra UK, så den har stået på hjemmelavet beet kvass og lidt fermenteret gulerødder i stedenfor.
  • Laktose fri ??- nej ikke helt.

Jeg har ikke spist yoghurt eller sødmælk. Jeg har brugt mandelmælk i smothies og til en porrestuvning, dog sammen med fløde. Jeg kan ikke blive helt gode venner med ren mandelmælk i mad/kaffe. Kokosmælk i kaffe er dog mere sjovt.
Men at skære ned på laktosen er også ok (ikke mindst da jeg forventer at det kun er en midlertidig intolerence-sidst gik det væk igen)
Her er en oversigt over laktose indholdet i mælkeprodukter.
Da det er opgjort pr 100 gram kan man godt få tanken at fløde ikke er så meget bedre end mælk.(4,5 i mælk vs 3,2 gram i fløde)
Men da man typisk vil bruge mere mælk er det ikke helt korrekt.
I porrestuvningen ville jeg typisk ha puttet 2 dl sødmælk i = 9 gram laktose. I går røg der godt 1 dl piskefløde 3,2 gram i hele portionen . Dette er ikke noget der generer mig. Det samme gælder kaffen- jeg er glad nok for max 0,5 dl piskefløde( 1,6 gram) i en mega kup kaffe - hvor der skulle mindst 1- 1,5 dl ( 4,5- 6 gram) sødmælk til.
Syrnet produkter er typisk bedre end drikkemælk, men det er kun moderat nedsat laktose i færdigkøbt yoghurt fordi man ikke syrner længe nok. Så det er langt bedre at lave hjemmelavet yoghurt som du lader syrne mindst 18 timer- (24 timer er optimalt), det samme kan du gøre med cremefraise så er du kun nede på spor af laktose frem for ( 3,1-4 gram)
Min datter har i mange år været moderat laktose intolerent, så egentligt er det ikke ukendt område. MEN hun har bare fravalgt de fleste erstatnings-mælke, hun har levet med lidt fløde og creme fraise hist og pist. Hvis hun er i balance kan hun sagtens klare en pt. vanilje is eller en kop kakao. Hendes grænse er somregel omkring 12 gram pr dag.
Og da hun primært spiser ost og smør (kun spor af laktose) når hun sjældent derop.

Ja jeg ved godt at man kan købe laktosefri mælk og fløde. Men jeg synes ikke at det smager godt nok, det er dyrt og ikke økologisk. I Sverige har de dog et langt større udbud.

Og ja jeg kunne også lade være med mælken- men jeg er bare den slags person som synes at mad uden fløde, yoghurt og cremefraise er ret kedelig. Jeg HAR forsøgt både at leve vegansk ( BIG MISTAKE) og palæo og jeg skal altså ha især lidt syrnet eller fed mælk for at være godt tilpas.

4 kommentarer:

Helen sagde ...

Spennende lesning. Jeg forsøker også å unngå melkeprodukter, men jeg synes fløte smaker bedre i kaffen enn kokosmelk. Så da blir det sånn. :) Men - jeg skulle ønske jeg kunne holdt meg unna melk i 1 eller 2 mnd for å se om utslett og rennende nese vil forsvinne helt.. (Men det har blitt mye bedre når jeg har kuttet ned på melkeprodukter.

Jeg gleder meg til å flkge bloggen din videre!

Henriette sagde ...

Hej Helen
Ja det er super svært når man er fløde og osteglad at undvære helt...

Tak :)

Anonym sagde ...

Ja smagsløgene skal også være tilfredse, hvis kostændringerne skal holde på lang sigt,
Jeg har også forsøgt mig med paleo, men blev så træt af maden, så jeg opgav. Det samme bliver jeg af den svenske lchf version, hvor jeg synes der er for mange mælkeprodukter.
Så nu prøver jeg primal og har bestilt den sidste nye bog med en 21 dages kur, ikke fordi jeg er den store tilhænger af kure, men det kan være rart at have noget vejledning at støtte sig til indtil man finder frem til sin helt egen balance.

Hilsen Inger

Henriette sagde ...

Hej Inger
Det er sjovt du skriver det for jeg er nok også komet til konklusionen at jeg nok er mere primal .Jeg synes at de svenske LCHF er alt for ukritiske mht deres bacon og fløde forbrug og mangler også lidt kritisk tilgang til kilderne på deres mad...
- og jeg kan meget bedre forlige mig på Primal tanken om 80 % alvor og 20 % sjov.
At Mark drikker kaffe med fløde, spiser lidt mørk chokolade og drikker godt glas rødvin vidner om livsglæde...