23. oktober 2011

Knoldselleri con amore

eller ej
- de fleste børn hader knoldselleri !!!
og man forstår dem godt, hvis de primært har fået store splattede stykker i klar suppe hos bedstemor, som jeg fik da jeg var barn.
lånt af
Men det er trist for knoldselleri er både sund og billig og slet ikke dumt ud fra klimamæssigt synspunkt eller LCHF.
100 gram knoldselleri vs 100 gram kartoffel( efterårs)
35 kcal vs 86 kcal til kartoflen
samme mængde protein =2 gram
4 gram kulhydrater vs 18 gram :)
4 gram kostfibre vs 1 gram
nogenlunde samme mængde c vitamin
mens knoldsellerien har lidt karoten, b vitaminer samt K vitamin som kartoflen mangler. Knoldsellerien har også en bred vifte af mineraler -hvilket kartoflen igen mangler.
Indkøb
Knoldsellerier holder sig ikke så godt som de øvrige knolde
- så lad være med at købe for mange selv om de ofte er billige i oktober (5-10 kr)
Den skal være med frisk top (hvis der en ;) - være relativ tung og fast.
Økologisk er altid godt - men jeg spiser også gerne en konventionel dansk, når pengene er små. De sprøjtes ikke specielt meget.
De er lidt bøvlet i dyrke i haven. Men i år er det da lykkes for mig at få fine knolde... nok pga den meget regn.
Hvordan kommer man så til at elske dem ?

Skjult i mad
Brug den fintrevent i kødsovs, steg den blidt sammen med fint revet gulerod
og løg, inden kødet tilsættes.
Brug den i små mængder i blendet grøntsagssupper.
Tilsæt lidt fint revet i frikadeller.

Som fritter
Skræl dem godt - skær i ca 1 cm tykke stænger.
Steg dem i varm olie/fedt
Når de er pænt lysebrune, så tag dem op og drys med salt
Spis dem med det samme til fiskedeller og remoulade
Det er ikke pomfritter - men det smager virkelig godt.
Man kan også lave dem i ovenen
- skær dem da tyndere og bag ved ret varm temperatur ca 225 g
De bliver lidt mere bløde da.

Lidt i samme boldgade
Sammen med avocado( Årstiderne inspireret)
Skær tynde skiver af knolden
- pensel med olie og lidt krydderi ( Lousianne blanding er godt)
Bag indtil lysebrun.
Læg en skive på tallerken - put skivet avocado og forårsløg på
En stor klat creme fraise evt lidt bacon og en ny skive knoldselleri.
Nem og let frokost ret.

Som salat
Kolde fritter kan genbruges i salat sammen med parmasanost, persille eller lidt rucola. Soltørret tomat og en god dressing.

Som flødestuvet ( Claus Meyer eller Camilla Plum inspireret ?)
1 knoldselleri skæres i tynde skiver og koges i letsaltet vand nogle minutter.
2,5 dl piskefløde koges let ind
Selleri lægges i fad drys evt med lidt sød chili og lidt salt.
Fløden hældes over og et par gode håndfulde revet vesterhavsost drysses over.
Bages i ca 30-35 min ved 175 grader- pas på det brænder let.

Boller i selleri
Kan smage godt ;) selvom det lyder som plejehjemsmad.

450-500 gram hakket svine kød eller kalv/flæsk- kalkunkød kan også bruges.
2 små æg
1 dl piskefløde eller mælk (Hvis man bruger kalkun skal det være fløde)
Lidt timian
salt og peber
1 finthakket/revet løg
og lidt mel/brødkrummer/fiberhusk eller lign.

Rør farsen rigtig godt .
Form små boller på størrelse med blommer.
En god suppe(eller bare en grøntsagsbouillion)ca 1 liter
Koges op og bollerne tilsættes - suppen skal bare simre og bollerne koge ca 5 min.
Tages forsigtigt på.
Skræl og skær 1 knoldselleri i fine tern.
Kog dem i suppen ca 5 min.
Tag dem op
Sigt suppen og mål ca 7,5 dl af
Tilsæt ca 2 dl piskefløde og lidt majsstivelse og kog suppen ind til den bliver en sovs
Smag til med salt og peber.
Tilsæt knoldselleri og hæld over bollerne.

Salater
Rå smager selleri forbløffende mildt
- men du skal være hys med kvaliteten.- de skal være friske.
Groftreven evt sammen med gulerod
og en god dressing af dijonsennep, creme fraise og lidt eddike.

Eller mere børneegnet
Sammen med rå æble og hasselnødder
creme fraise eller fløde baseret dressing.









7 kommentarer:

Jane sagde ...

Jeg er stor fan! Min favorit er revet i råkost sammen med gulerod, avokado og solsikkekerner. Det er (næsten) bedre end slik...

Henriette sagde ...

Skønt med endnu et bud :)

Hannah sagde ...

I <3 knoldselleri!
Jeg synes den fungerer rigtig godt saltbagt eller som grov mos med brunet smør (hvis man spiser det )eller koldpresset oliven olie og friske urter.
Man kan også våge sig ud i at bage kage med selleri i stedet for gullerod... jeg siger det bare :)

Henriette sagde ...

Lyner spændende Hannah- fedt med nye opskrifter.
Har 2 i køleskabet fra årstiderne- samt en 5-6 stykker i haven. så jo flere opskrifter jo bedre :)

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

Tak for masser af gode tips. Kan ikke bidrage med så meget. VI bruger det også mest som rodfrugter i ovn fritter og så camufleret i gryderetter. Det duer også fin i langtidsstegte ovnretter. nam nam.

Inge sagde ...

Min mand er bare hele tiden sådan "blah, blah, blah, skal vi ikke snart have boller i selleri? blah, blah, blah". Jeg må nok snart give mig og prøve igen....

Nogle af de andre opskrifter lyder faktisk ret lækkert.

Hilsen selleri-haderen!

Henriette sagde ...

Stakkels Inge ;)
Jeg forstår der faktisk godt. Indtil for 4-5 år siden troede jeg heller ikke at jeg kunne lide de