27. februar 2012

Brownies revisited

Sidste forår lavede jeg de her meget intense brownies
I weekenden prøvede jeg dem igen med lidt modifikationer.
Beklager jeg bruger stadig de amerikanske kopmål- jeg er for doven til at omregne da jeg har et fint måleskesæt..... men jeg forstår dog ikke hvorfor de orker at arbejde smør ned i en måleske ???



  • 200 gram mørk 70 % chokolade
  • 1 cup smør
  • 1/4 cup sukker og 1/2 cup sukrin og sukker- der kan sagtens skæres i det ;
  • 2 tsk vanillie
  • 3 æg
  • 1 cup kokosmel ( af den affedtede høj proteintype slags )
  • salt ( hvis du bruger usaltet smør - ellers spring over

  • 150 gram flødeost (fuldfed ikke light)
  • 1 æg
  • 1 spk sukker eller sukrin
  • en anelse citron saft,

  • Pisk æg og sukker/sukrin
  • Smelt smør og chokolade og rør resten i dejen.
  • I en anden skål røres det ene æg og flødeost sammen med sukker/sukrin og citron
  • Put chokolade dej i form-og sæt klumper af flødeost dej ovenpå
  • Lav spiraler i chokolade og flødeost dej -så det bliver blandet lidt a la marmorkage
  • Bag ca 30 min ved 175 grader.
Kokosmelet gjorde at den var ret fast og konfektagtig - smagen fejler intet.
En pudsig blanding af stærk chokolade og let syrlig flødeost blanding- aom jeg faktisk synes klæder den.
Jeg gik på udkig efter en omregningstabel mht alm mel = mandelmel = kokosmel ( ikke alm)og fandt flg;
1 cup hvedemel = 2/3 cup mandelmel = 1/3 cup kokosmel.
Jeg tror umiddelbart at forholdene er ret fornuftige.




5 kommentarer:

Jane sagde ...

Aaah, du havde jo delt opskriften. Suk, hvor lyder det lækkert. Og syndigt. Jeg har et dinnerparty i marts og vil overveje en browniedessert. uuhm... :-)

heidi sagde ...

1 cup smør er det samme som 2 sticks, og 1 stick er 113 gram, så 1 cup = 226 gram smør. Så behøver du ikke fedte cup-målet ind næste gang :-)

Henriette sagde ...

SMART - har aldrig fattet det med smør i cups ;)

Louise sagde ...

Er mandelmelet også det fedtreducerede i omregningen ?

Henriette sagde ...

Nej det er det ikke- jeg har ikke den store erfaring med at bage med fedtreduceret mandelmel.