7. februar 2012

Tips til spinat

Alle børn hader da spinat, ikke !!!
Min gør ikke men det skyldes nok at hun har mødt spinat i andre former end den skiden- grønne slimede vælling vi serverede på plejehjemmet :(
Spinat er supersundt og dejligt som afveksling til de mange rodfrugter og kåltyper, vi spiser her om vinteren. Det indeholder en pæn mængder vitaminer og mineraler, men indeholder desværre også en del oxalsyre som hæmmer optagelsen af mineraler. Den bliver dog til en vis grad nedbrudt ved kogning og sammen med mælkeprodukter. Man kan godt få et produkt som skulle virker anti på oxalsyren men jeg synes altså det smager grimt. Jeg vil hellere variere det jeg spiser- men her om vinteren er de store flotte poser med fin ny italiensk spinat ellers dejlig som salat.

Vi kører med to ynglingssalater.
Gulerod/spinat og græskarkerne salat med en dijonsenneps dressing
Spinat, avokado, tomat og bacon 
Gerne med rødløg og valgfri dressing.
Begge smager skønt og grønt.
Spinat varm er andet en plejehjemsversionen.
Spinat med fløde
dampet forsigtigt i god fløde (gerne double cream ;) med lidt muskatnød er gudespise.
Man kan også lave en moderat version uden fløde med ærter
hvidløg og løg stegt blidt i ghee -tilsat fine ærter og frisk spinat og parmasan ost.
Uden ost bruger vi det ofte til karryretter.
Spinattærte plejede at være et hit her. Nu spiser vi det bare uden bund:
et løg, hvidløg og spinat steges blidt sammen(hvis man bruger frossen spinat skal den tøes op forsigtigt og vrides tør)
Krydderes med peber og oregano og moderat med salt.
Blandes med 3 æg, et bægre ricottaost og en god håndfuld parmasan.
Bages i ovenen til fast og lysebrun.
Smager bedst lunken og kold-også god bagt i små forme til brunchbord med røge skinke og laks.
Endelig spiser min datter rigtig gerne spinatvafler a la Camilla Plum
Dem spiser jeg også gerne i moderate mængder med røget laks og creme fraise.
Desværre skal jeg ikke spise dem alt for tit - men gang imellem er de dog dejlige.

I haven dyrker jeg altid spinat- det er det første og det sidste jeg sår.
Om en måneds tid skal de første frø i jorden- selv om det virker uvirkeligt i denne tid med 15 cm sne og minus 10 -15 grader udenfor. Jeg spiser som regel det meste direkte fra haven- jeg synes det er et helvedes arbejde at skylle og blancere til fryseren- men måske ændre jeg mening i år hvor vi planlægger den store selvforsynede have ;) men spinat er også billigt i frosen øko version.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmmm den spinattærte lyder god, jeg elsker spinat.

Hilsen Inger

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

AH, spinat. Godt indlæg. Den med bacon må straks afprøves.
Her i huset spiser vi tit bare spinaten lidt klasket sammen på panden i en masse hvidløgssmør. Som regel er der kamp om den. Så mine børn spiser den gerne.
En gang i mellem kommer den også i juiceren. Det må være oplagt til din have-høst? Åh altså, tænk at du skal putte frø i jorden om kun en måned. Vildt.
Og sejt projekt med den selvforsynende have!!

Henriette sagde ...

Spinat med hvidløgsmsør det må være et hit :)

Ja jeg glæder mig sindsygt til at så ting og sager

Jane sagde ...

Hej henriette, alt vel her? Der er lidt stille omkring dig...

:) Jane