29. maj 2011

Saftig gulerodskage

og et forsøg på lidt madplan :)


Jeg bagte i dag en gulerodskage frit efter Nourishing Traditions.  OG den var god og meget saftig. Man savnede ikke melet :)
Min version;
4 pæne æg
60 gram muscovado sukker ( sukrin kunne evt bruges men jeg var løbet tør og jeg synes at det brune sukker giver en særlig smag evt halv af hvert.
50 gram smør smeltet
200 gram reven gulerod
en håndfuld rosiner
150 gram mandler -kørt til mel i kaffekværnen
et nip salt
1 tsk bagepulver 
1 stor tsk kanel
1 spsk kartoffelmel.


Pisk æg og sukker til æggesnaps- tilsæt resten og rør godt.
Hæld i rund form og bag ved 175 grader ca 35- 45 min.
Smager klart bedst med flødeost topping;
100 gram fuldfed flødeost ( ikke light så bliver det tyndt !)
50 gram blød smør
reven skal af lime, citron eller appelsin
og sukrin florsukker til konsistensen er fin.


Madplan
Søndag Hjemmelavet ægte butterdej med smør :) fyldt med feta og spinat fra haven- tomat salat med rucola fr haven.
Mandag; øko flæskesteg med timian og nektarin fyld, asparges og salat fra haven
Tirsdag; Fisk eller kalkun  med ???- måske vietnamesisk.
Onsdag; Kødsovs ( mexicansk) med salat etc 
Resten af ugen -ukendt - skal dog i byen lørdag.
Jeg synes det er svært at købe ind pt- blomkål og broccoli som plejer at fylde en del i mit køkken er dyre og ikke rigtig i sæson. Det er mest de lette grøntsager og de er lidt ensformige.





4 kommentarer:

Anonym sagde ...

super opskrift. Den skal straks bookmarkes :)

WWester c,") sagde ...

Overvejer at kaste mig over denne kage - men ville høre, om jeg kunne bruge majsmel i stedet for kartoffelmel.

Henriette sagde ...

Mon ikke- ellers brug bare en spsk med top af alm mel.

Anonym sagde ...

Kender du noget til mandelmel fra funktionel mad? skulle have væsentlig færre kcal end hjemmelavet mandelmel...