4. oktober 2009

Sugarfree challenge - sukkerfri uge


I næste uge deltager jeg i sugarfree challenge der nu har over 130 blogs/deltagere
Jeg har overvejet om bloggen i den anledning skulle være på engelsk, men vi holder den på dansk - der er jo masser af blogs på engelsk.

Man kan deltage på flere niv

Beginner level/begynder: Fjern al raffineret sukker inklusiv majssirup og hvidt sukker. Fjern al hvidt mel, inklusiv pasta. Brug i stedenfor uraffineret sukker som honning, rapadura , kokossukker, ahornsirup, muscovadosukker.

Moderate Level: Fjern uraffineret sukker også. Brug kun frugt til at søde med. Fjern evt også andre stivelsesholdige fødevarer som kartofler, rodfrugter og grove gryn.

Advanced Level: Fjern alt der minder om sukker- det vil også sige de fleste grynprodukter, rodfrugter og frugt. Behold evt hirse, quinoa og boghvede.

Det handler om at skabe bevidsthed om, de enorme mængder sukker vi alle sammen fylder os med, enten i form af rigtig sukker, men også i form at stivelseholdige kulhydrater som får kroppen til at længes efter søde fødevarer. I den forbindelse synes jeg det er vigtigt at holde sig fra kunstige sødemiddler, da de dels ikke fjerne kroppens længsel efter søde "stoffer" - dels ikke er uproblematiske læs f eks her og her Man kan overveje at bruge xylitol og sukrin ... mn egentlig synes jeg de er nødløsninger der ikke høre til på det anvancerede niv.

Jeg tror at jeg holder mig til et sted mellem moderate og advanceret niv.

Mit mål er holde mig fra sukker (ud over det der er i 80 % chokolade ;)- 20 gram er målet pr dag ... jeg er ikke perfekt) gryn, mel, brød , begrænse frugten til max 1 stk pr dag. Når det bliver weekend kan det dog godt være at jeg vil være mere på niv moderate.... det kommer an på hvordan min uge ser ud. Jeg regner med at blogge hver dag- om mine fiaskoer og succeser ;)

Så idag er der købt ind; æg,kød, ost, nødder, grøntsager, smør og creme fraise- så er det da en start.



2 kommentarer:

Ace sagde ...

Godt initiativ. Jeg har det dog svært mht. din Alun-henvisning. Alun er pseudoforsker og mange af hans kilder meget problematiske.

Derudover har Alun DYBE økonomiske interesser i sine budskaber - se f.eks. webshoppen på hans side.

Man skal passe på ikke at godkende hvad som helst - "bare" fordi det stemmer overens med egne grundlæggende synspunkter.

Henriette sagde ...

Er enig I at Alun har intresser i det han skriver...
men det ændre ikke på at hans artikler er nemme at gå til og velskrevne .
Der er ikke så mange gode artikler PÅ DANSK om det problematiske om kunstige sødemidler.