23. september 2009

Stress, gryn og tilbage på sporet

Her i sommer har jeg skrevet et par generelle indlæg, men jeg har faktisk ikke været en særlig god LCHF
Jeg har spist gryn, sukker og vin i sommer og det er blevet mere og mere ........
og selvom det ikke er så meget som en normal dansker så er det NOK nu.
Det startede som en ferieting- men så blev det stressbetonet; for meget arbejde, dårlig stemning på arbejdet, personligt stress, dårlig økonomi og lidt kriser i forhold til identitet/ mål i livet.

Reaktionerne er ikke udeblevet;

Først og fremmest får jeg hele tiden svamp under min ene arm (har behandlet med brentan- men det kommer igen og igen)

Jeg får bumser under armene/på kroppen der ligner Dermatitis herpetiformis (et symptom på cøliaki - men jeg er testet med blodprøve og skulle ikke ha C- men min prøve blev taget efter 2 måneders meget sparsom glutenindtag så ??? )

Jeg har også fået uren hud igen i ansigtet op til menstruation har ellers ikke haft bumser i årevis

Min menstruation er mere smertefuld, varer længere ( 7-8 dage-øv) og svinger pludselig med 27-29 dage -underligt for jeg har ikke PCO eller lign...

og jeg har taget på ikke i vægt totalt
- men det sidder alt sammen på maven...når jeg måler mig er jeg især tykkere på mave , talje.

og værst af alt jeg er begyndt at føle sult- selv om jeg har spist nok i løbet af dagen er jeg sulten.

Når jeg starter dagen med gryn ( havregrød el speltbrød) så tænker jeg kun på gryn og sukker resten af dagen
= spiser langt færre grøntsager end normalt og også mindre protein.

Jeg kan heller ikke styre mit sukker/kage niv som jeg plejer.
Gryn ( også grove) virker simpelhen som narko i min krop.

Og jeg vidste det godt - men hvorfor stoppede jeg ikke op ???

Jeg har været stolt af at jeg kunne styre mit forbrug til lidt lækker kage i weekenden
- måske lidt brød når jeg var på besøg - resten af tiden fornuftig LCHF kost.

Men pludselig når stressen melder sig; drømmer jeg om pasta, speltbrød med pølse på - kage også dårlig kage...HVORFOR er det gryn man vælge ved kriser og stress ???

Så tilbage til start

Har idag gjort det nemmere at spise rigtig for MIG;

speltmelet, risene, pastaen (som jeg primært havde til min datter + lidt i weekenden)
er sat op øverst på hylden i spisekammeret ( så det ikke er det første jeg vælger)

Grøntsager er ordenet og ligger klar til at spise i køleskabet

kød taget ud af fryseren og gjort klar

Æg kogt så jeg kan snuppe et.

Ost skåret i bidder.

Frugten burde jeg nok rationere- men der er så meget lækkert af det i øjeblikket, så jeg fortsætter med max 2 stks pr dag så må vi se om jeg får lyst til at lave en hardcore version uden frugt senere.

Maden planlagt den næste uge;

Morgenmad;
2 æg med grøntsager
eller yoghurt/tykmælk med lidt kvarg i, så protein niv bliver højere og det mætter mere
og lidt bær
Grøn te

formiddag¨
20 gr nødder evt mørk choc 70-85 %
kaffe med sødmælk

Frokost
Grøntsager med 75 gram fisk (laks, tun eller kammuslinger) - dressing evt mayonnaise eller creme fraise
eller grøntsager med 2 æg og ost hvis jeg ikke har spist det til morgen
evt kød fra aften med grønt.

eftermiddag
te og 1 stk frugt (er sjældent sulten der) - men evt hytteost eller osteskiver hvis jeg er.

Aftensmad
125 g kød eller fisk
grove grøntsager- gerne kål
fløde eller smør baseret sovs.

aften( før sengetid)
1 glas sødmælk - gør mig glad og jeg sover godt

Jeg ved det virker- nu skal jeg bare tilbage og blive mig selv igen




4 kommentarer:

Ellinor ... sagde ...

Hei Henriette!

Jeg har også spist og drukket litt for mye godsaker under sommeren ..
klærne begynner å kjennes litt stramme ..

Min psoriasis har begynt å bli bedre igen etter litt opp og ned..

De to nye ting jeg gjør er å smøre huden med kokosfett .. og å ta D-vitaminer ..
Kanskje det skulle hjelpe deg også å smöre huden med kokosfett?

Henriette sagde ...

Det tror jeg at jeg vil prøve - det lyder som en god ide. Kokosolier er hvis også anti svampe middel.

Tak
og lad os så komme på rette spor :D

budzinski sagde ...

Hej Henriette, min kommentar forsvandt vist, men jeg ville bare gøre dig opmærksom på de kære doktorer Eades' nye bog, der netop handler om den besværlige midalder-midje. Den hedder 6 week cure for the middle age middle. Tjek proteinpower.com

Henriette sagde ...

Ja jeg har læst med på deres side ;)

Jeg er på rette spor nu...
vampen er allerede væk efter 3 dages 100 % grynfri og 4 dages low grain :D