1. september 2009

Søvn, sollys og høst






En lidt overset side af Palæo/stenalder kost livsstilen handler om den måde vi lever på.
I dag lever vi i et 24/7 samfund- alt kan næsten lade sig gøre hele året rundt.

Rigtig mange af os har svært ved at få søvn nok og på de rigtige tidspunkter.

I et samfund uden elektricitet gode lamper var det helt almindeligt at man gik i seng relativt tidligt i vinter halvåret, men idag med lys, varme , tv og internet er vores søvn/hvile behov stærkt truet.

Men her 1 september kan jeg mærke at min krop er ved at skifte til vintermodellen. (om 3 uger er det jævndøgn så det er ikke så underligt.
Jeg har haft vanvittig svært ved at stå op klokken 6 da det jo ikke mere er rigtig lyst og jeg går desværre stadigvæk i seng klokken 23- 23.30. og sover jo ikke den første halve time.
Fundstændigt fjollet da det kun fungerefor mig i sommerhalvåret OG når jeg har ferie og ikke skal så tidligt op.
Ideelt ved jeg at jeg burde starte med at neddrosle klokken 21 og så slukke lyset klokken 22,
men jeg arbejder halvdelen af tiden til klokken 21 - og er så hjemme klokken 21.15- 21.30;
vil godt lige tale med datteren, drikke og spise et eller andet og læse en mail
= det bliver alt for sent.
Teenageren har bøvl med hendes indre ur, som de fleste i den alder burde hun møde langt senere end klokken 8- som betyder hun skal ud af døren klokken 6.45 .
Resultatet er at vi prøver model "macbook sover i stuen fra 22- 06"
og at jeg (og hun) ikke ser tv efter 22
- jeg prøver i øjeblikket bare at går direkte i seng med en bog og en kop varm kakao
og idag kunne jeg mærke at jeg var langt mere frisk klokken 6.00.
Så hvis vi begge kunne bruge tiden mellem 21 og 22 på at tag et bad, læse en bog -hvile os så ville det måske ikke gøre sig meget at især teenageren kommer lidt for sent i seng og vi ville følge vores stenalder krops behov .
Jeg læste engang;
at mellem 22- 02 blev vores krops celler genopbygget
mens mellem 02-06 blev vores mentale overskud grundlagt

og at det var en af grundene til at nybagte mødre ofte føler at de går rundt i en mental "brain fog "
- det er i hvertfald værd at huske når man endnu en aften lige skal ordne køkkenet klokken 23 og så lige surfer nettet til klokken 01.

Sollys
NU er det tid til at få hevet d vitaminere frem (ikke mindst med influenza H1N1 på trapperne)
- ud i hver dag i middagstiden og slikke alt det lys vi kan - men solen har ikke magt nok til at give D i rigtige mængder.

Høst
hvis man er hysterisk LCHF så spiser man ikke frugt eller kun et enkelt stykke.
Men med den overflod der er af frugt de næste måneder synes jeg det er umuligt ikke at nyde det :D
- det gjorde hr og fru Hulemand såment også, men de hældte bare ikke liter efter liter af juice og smoothie ned.Så nyd nu natures overflod, lige om lidt er nødderne her.
1-2 stykke lækker blåbær,figner, pærer æbler mv er helt ok - så længe man ikke spiser en masse hvidt mel og sukker.

Og husk så at din krop er ikke skabt til at du arbejder i mange timer ved et skrivebord
- kommer hjem og sætter dig foran skærmen og går sent i seng.










5 kommentarer:

budzinski sagde ...

Jo tak, med børn på 2 og 5 har jeg det lidt med tilstrækkelig søvn som Gandhi havde det med den vestlige civilisation. Det lyder som en god idé.

Gode pointer med solen. Skal selv ud og slikke en halv time uden solcreme, mens jeg hører en Jimmy Moore-podcast. Altid en inspiration ;-)

Så du tilfældigvis Ha' det godt og Praxis i går aftes? Chris MacDonald havde fået nogle gode resultater med sine testpersoner, men meget afslørende var det, at de STADIG kunne fortælle om sukkertrangen og den daglige kamp med at sige nej til croissanter, 200 g marabou og lign. Det er jo nok fordi, at de stadig gearer deres krop mod sukkerforbrænding med masser af ris og fuldkorn og den slags.

I Praxis lærte nogle sukkerjunkier af Per Brændgaard noget om mindful eating. At nyde hver bid æble eller chokolade (lidt for bizar madsex efter min mening). Men igen ... de talte bagefter om, hvordan trangen til søde sager stadig var overvældende. DET VIRKER IKKE, MESTER! Skær ned på kulhydraterne og op for fedtet, så bliver trangen til at styre. I hvert fald den fysiske.

Henriette sagde ...

Så enig Hr Brændgaard og Chris MacDonald er altid herrer der får mit p... i kog ... selvom de jo sgtens kna ha fornuftige pointer fatter jeg ikke at de ikke får kikket på kulhydrat spøgelset.
Efter jeg næsten ;) er holdt op med brød - så nyder jeg en frisk pærer/figne meget mere end før- den smager af langt mere og jeg kan nøjes med en - hvor imod jeg før kunne drikke litervis af juice, spse grovbrød med sylteøj - frugtsalt med videre uden at være tilfreds.

Igår havde jeg ens super stresset dag
-og fik ikke spist nok protein eller fedt
= vanvittig hovedpine og TRÆT - det eneste jeg kunne tænke på da jeg kom hjem i muld og mørke var smør.... og ja det spiste jeg så en god klump af = bingo min hovedpine forsvandt og jeg kunne lægge mig til at sove FOR SENT :( men det virkede.

budzinski sagde ...

PB's ofre sad og gumlede saligt på en hvedebolle ... tsk, tsk, tsk.

En god skive smør - fx den fra Naturmælk i Netto til 14,95 - løser alle problemer. Næst efter smilende æg og tør-ristede mandler er det min yndlingssnack.

Kan i øvrigt overhovedet ikke finde noget stalddørssalg af upasteuriseret mælk og smør her på Sjælland. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget på nettet, så man skal måske kende en, der kender en. Kender du en?

(Og så, hey, har du set, at Kostdoktorn.se linker til os nu? Som de eneste i DK?)

Henriette sagde ...

Hvor cool - så bliver jeg nødt til at passe bloggen lidt bedre :)

Nej jeg kender desværre ikke mere nogen med stalddørs salg- det er faktisk en af de ting jeg rigtig godt kunne tænke mig at finde i det nye år.

Da jeg var gravid med min datter havde jeg adgang til det bedste rå jersey mælk - fra køer på græs
( vidste ikke engang at det var " forbudt" for gravide ;)
det smagte vildt godt og var helt vildt lækker mælk til bare 3 kr pr liter mælk ( med en fedtprocent i himmelen)

Ellinor ... sagde ...

Hei!
Du har så rett i at det behøves time out fra både TV og dator!

Vi burde nok bli litt flinkere på det her hjemme hos oss. Alltså å legge oss litt tidligere på kvelden.