5. oktober 2013

Chokolade con amore

September bar præg af ALT for lidt chokolade ;)
men lige chokolade i mere moderate mængder er noget jeg altid har - eller forsøger at have på lager.
Efterhånden har jeg fået et fornuftigt forhold til det - jeg kan sagtens ha 3-4 plader liggende uden at spise dem non stop og jeg kan næsten altid også stoppe med 10-20 gram til min kaffe :)

Jeg er godt klar over at REAL foods hardcore folk vil sige at chokolade faktisk ikke er på listen over rigtig real foods- men jeg kender næsten ingen real foods folk som overholder det ;)
Problemet med chokolade er at det indeholder ret meget fytin -som hindrer optagelsen af mineraler mv.
“Raw unfermented cocoa beans and normal cocoa powder are extremely high in phytates. Processed chocolates may also contain phytates. White chocolate and cocoa butter probably does not contain phytates. Ramiel Nagel i Wise Traditions. For folk der er følsome overfor Oxalater er chocolate desværre også bad new. Læs mere her

Chokolade er ikke bare chokolade - smagen varierer extremt meget også selvom det har samme kakao %. Nogle typer er tætte og meget bitre i magen- andre mere afrundende og milde.
Jeg har selv som regel en 70 % og en 81-85 % Jeg er ret vild med Green and blacks som desværre er små peberet I DK-men jeg køber også både nettos Øko Bjørnstad og änglamark fra coop etc.
Jeg forsøger at vælge økologisk eller fairtrade chokolade - ikke så meget fordi jeg er bekymret for kemi i forhold til kakao/chokolade - men mere fordi der foregår et trist chokolade- slaveri hvor børn bliver udnyttet på det grusomste. Den enkleste måde at agere på i forhold til det er at købe produkter med fair trade mærket på. Der er helt sikker andre chokolademærker som ikke er fairtrade som også er ok - det kræver at man selv opsøger firmaerne og spørger ind til produktionen.
Blød og rund chokolade mousse4 små glas

1 spsk kokossukker
1 helt supefrisk æg
100 gram chokolade- 70-81% alt efter hardcore niv
1 dl piskefløde
1/2 dl creme fraise 38
1 lille nip hav eller himalayasalt
et lidt vaniliekorn

Pisk æg og kokossukker- cremet og let
Pisk piskefløde
Smelt chokolade og rør i æggemasse- tilsæt creme fraise og vend forsigtigt flødeskum i.
Creme fraisen giver en let syrlig smag som er meget behagelig.

Chokolade kage med hasselnødder

30-50 gram hasselnødder
125 gram smør
125 gram chokolade 70 %
4 små æg eller 3 XL- ca 160 gram i alt heller lidt for meget end for lidt;)
50 gram kokossukker
evt 30-50 gram rosiner og en sjat rom.

glasur;
2-3 spk fløde
50 gram chokolade 70 %
1 spsk kokossirup eller ahornsirup
1 spsk kokosolie

Start med at lige riste hasselnødderne blidt - hak groft.
Smelt chokolade og smør sammen.
Pisk æggehvider stive
Pisk sukker og blommer cremede og lyse
Vend chokolade/smørblanding i æggeblomme/sukker
Tilsæt hasselnødder og evt rosiner
Vend forsigtig hviderne i.
Put i en mindre form 21 x 21 og bag vd 175 g. ca 20- 30 min- tjek- den skal være hævet og brun men må ikke være tør.
Glasur- smelt alt sammen og hæld over kage.

Kagen er tæt og konfektagtig -nok mere voksenkage end børnekage, men jeg kender da børn der gerne spiser intense tætte kager -det kræver bare den rigtige opdragelse ( læs indoktrinering)

God weekend.












2 kommentarer:

Jane sagde ...

Årh yummi chokoladeopskrifter!

Det værste og det bedste ved chokolade er at det også virker angstdæmpende. Desværre er virkningen så forbandet kortvarig! ;-)

Henriette sagde ...

Ae ae - du har ret - men heldigvis virker det.
Måske lidt extra smør til din stressede krop ... Hysteriske børn bliver altid rolige hvis man stikker dem en pakke smør... men de ser så underligt på dig i netto hvis ungen gnasker en pakke øko smør.
kh