7. oktober 2013

I oktober er alting slut

Nogengange så kan man her i oktober blive ramt af tungsind og tænke nu er det slut...
men i år hvor det har været relativt tørt og køligt (igår og i dag dog dejligt lunt) er det skønt at gå en tur i den store have for der er ikke kun spiselige ting men også masser af blomster :)
Sommerasters sået i maj- der er plukket utallige buketter

Zinnia med bredbladet persille til venstre

Hjemmesået geoginer/dahlia -sået i april 
og når frosten kommer kan knoldene gemmes frostfrit.
Tomater op af væggen på skuret - mon de alle når at modnes ? 
Heldigvis bor jeg jo et af de steder i DK hvor frosten kommer senest. 
Ellers har jeg allerede frosset en masse glas med tomatsovs.

Lidt uordentligt billede af russisk grønkål fortil og så rosenkål i rød og grøn bagtil
- de blå blomster er selvsået honningurt. 
Bierne er rigtig glade for dem også i oktober så jeg har ikke nænnet at luge dem

Spinat og små pak shoy 
-bemærk ukrudtet har det godt 
men jeg orker ikke at holde meget rent på denne årstid.

De smukkeste bønner - Borlotti

Et af vintersquash/græskar- dette hedder Jarrahdale
- I år havde vi kun 1 plante af den da vi druknede lidt i "græskar" sidste år

Årets høst 
- rigtig mange fine butternuts - nogle af dem er en smule grønne
- men de eftermodner fint i drivhus først og bagefter under en varm kakkelovn. 
Lidt majs som hønsene nok får.

Anna Swartz- blev høstet for 3 ugers tid siden- fantastisk velsmagende lidt a la søde kartofler.
Burde kunne holde til marts hvis vi får eftermodnet nok- den er sindsyg svær at få hul på :) .
Butternuts mv er ikke super LC men primal -og jeg spiser dem med stor fornøjelse.
Lidt af valnødderne 
-Mine forældre har et træ som er ? 80 år -de er enormt flotte og mange i år. 
Mit ca 10 år gamle træ har givet en mindre kurv til gengæld er kvaliteten i top
- enorme flotte nødder. Husk blot at samle nødder MED handsker 
-jeg lever på 5 dagen med garvet brune hænder-

Jeg var så bekymret for, at vi kun havde ca 3 meter sommergulerødder tilbage
 -var bange for at vi allerede NU skulle tage hul på vintergulerøddene 
- men kig bare -aldrig har jeg set så lange og tykke gulerødder
- de er faktisk fine og sprøde trods størrelsen og det er sjovt at lave mad med multifarvede rødder ;)


5 kommentarer:

Arlianas sagde ...

imponerende... Jeg vil også have sådan en køkkenhave en dag - Jeg prøvede også at starte en op, men bækkenløsning, graviditeter og små babyer kombineret med masser af havearbejde er ikke en superkombi, så satte det lidt på bero igen...

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,
Sikke en masse skønne lækkerier - kan jeg ikke komme i lære hos dig, når jeg en dag får have med plads til stor køkkenhave og potentiale til udvikling af meget grønne fingre.
Jeg er i hvert fald misundelig på alt dit skønne udbytte.
Oktober kan bestemt også være en smuk måned, hvis du spørger mig - frygter mere det kolde og sorte januar - drømmer om at rejse til varmere himmelstrøg i den måned.
KH
- frk. sveske

Henriette sagde ...

Tak Karen
@ sveske åh ja januar og november er bare mine hademåneder- det er nok fordi det var så gråt og tåget da jeg skrev indlægget i morges ;) Her til eftermiddag skinnede solen og vi havde 18 g og jeg tænkte det er næsten sommer Kom du bare forbi til den tid ;) kærligs


Unknown sagde ...

Din køkkenhave er simpelthen så imponerende henriette - sikke en masse lækker mad du kan lave hen over efteråeret og vinteren.

Jeg elsker efteråret, men vinteren derimod - hold nu op hvor jeg syntes den er mørk og lang og selv om jeg elsker kål og rodfrugter, så er jeg ved at brække mig over det når vi kommer til januar og så drømmer jeg om sommerbær og smagfulde tomatsalater :-)

Henriette sagde ...

Maria - tak skal du ha.
Ja jeg er faktisk også når jeg får skiftet fokus- ret glad for det tidlige efterår... men november og især januar må godt smutte væk.

I marts bliver jeg altid ramt af en madlede og længes efter sprøde grønne ting ;)