1. december 2011

Vintersalat, frilandskød og dovenskab

Først en super lækker mættende salat, bygget over en Jamie Oliver ting ;) men lidt hurtigere og med lidt twist. Intet  foto for kamera er itu .
4-5 pæne gulerødder- flækket eller strimlet i store stykker
2 store avocado
en skålfuld blandet blade af divs sprøde salater, rucola, brøndkarse, spinat
1 fed hvidløg
stødt spidskommen, korianderfrø, og sød chili ca 1 tsk af hver.
æble eller sherry eddike
ristede kerner- f eks sesam og græskarkerner
  • Gulerødder puttes i en støbejernsgryde med krydderier, hvidløg samt lidt olie
  • - når det begynder at brune, hældes der ca 1 spk eddike og ca 1 dl vand på
  • og der buldre koges indtil vandet er væk og gulerøder er tørre og let brune.
  • Gulerødder sættes væk.
  • Salaten skylles og lægges på et fad
  • Avocadoer deles i skiver
  • Gulerødder fordeles ud over og der drysses med tør ristede frø.
  • Hvis man spiser brød kan tynde skiver ristet italiensk brød absolut anbefales som extra.
  • Dressing ; mayo, creme fraise, salt, peber, appelsinskal og saft røres sammen.
Salaten er mættende og super god til kalkun, kylling og lam.
Vi fik dem til hjemmelavet nuggets af kalkunbryst med mandelpanering.
Sidste weekend tog vi en tur på landet og købte ind i gårdbutik.
Billede lånt fra 
Der blev primært købt og a ét fine frilandsgrise. Butikken solgte både alm. svin og ungarnske uldgrise samt limosinekalv, lam og frilands kylling.
Bacon og skinke var fantastisk velmagende og slet ikke vanvittigt dyrt.
Svinemørbraden også mør og god. Det er helt klart ikke sidste gang at der puttes den slags kød i kurven. Jeg synes faktisk at det var lysår bedre end det økologiske kød, jeg kan få hos Coop.
Faktisk generer det mig helt vildt at jeg kun kan løbe øko oksekød i gaspakninger. Smagen er bare slet ikke så god, som når kødet er friskhakket med alm film over. Jeg er blevet så frustreret over den dårlige smag/tørheden at hvis jeg skal lave hakkebøf eller lign. så køber jeg ikke økologisk hakket kød, men det friskhakkede der er alm kød. Smagen er bare bedre- mindre tørt og mindre "harsk". I kødsovs kan man ikke smage det så der støtter jeg stadig det økologiske kød. Men det er faktisk frustrende at man har valgt den form for emballage. Jeg er ikke den eneste der har det sådan :

Ellers er jeg stadig ramt af en del december tungsind - jeg synes det bliver såååå mørkt så tidligt. I dag var det mørkt kl 15.30 og jeg har dårlig samvittig over at hunden igen slet ingen tur fik. Jeg tror at så længe at jeg er hjemme skal der indlægges frisk luft og så meget lys der nu er efter frokosten. Og så er det vist en god ide at jeg deltager i Madbanditten udfording det kræver nemlig ikke solskin eller godt vejr :)

3 kommentarer:

Jane sagde ...

Hep til det med udfordringen! Tænk, måske får vi oven i købet en muskel!

Og enig i det med kødet. Jeg synes kødkvaliteten i supermarkederne er horribel. Må finde tid til en tur ud af byen og købe ind i gårdbutik. Desværre er min mand nærmest være end Fødevarekontrollen og han har et hidsigt forhold til hygiejne. Siger jeg som om det er skidt. Men det sætter nogle gange en stopper for festligheder, om du forstår...

Henriette sagde ...

Vores sted havde en elite smiley så mon ikke det går :)

Der er godt nok lang til en fit for fight ... mig... det var skræmmende at gå i gang med- og teenageren fik grine flip....

Anonym sagde ...

Det er nogle søde grisebasser <3