27. december 2011

Et vink med en vognstang

Håber at I alle kom godt igennem julen
- at I blev forkælet, spiste godt- undgik at myrde børn og svigermor :)
Her havde vi en fredelig jul med god mad, moderat med rødvin og gode sager -ingen gråd og sygdom.
Men hverdagen er nu alligevel dejlig.
Så mens teenageren regerer og bander og forsøger at samle julgaver fra Ikea, sidder jeg her og prøver at få inspiration til aftensmaden. Sådan 4 dages intensiv madlavning til gæster sætter sit præg på ens fantasi ;).

December bød også på et goddag til min ikke så gode ven (mavesmerter og hyppige toiletbesøg) I starten ignorerede jeg ham- tænkte at han nok smuttede igen hvis jeg lod som om han ikke fandtes.. Men som dagene gik og der røg lidt flere skæve måltider på tallerkenen, måtte jeg indrømme at han findes og er kommet tilbage med uhørt styrke.

Første gang han kom forbi var da jeg var nybagt mor, vegetar og levede af ostemadder og pasta. Jeg holdt op med at spise rug og hvede og spiste så primært ris og spelt og han smuttede ud af mit liv igen.
Så stak han hovedet frem igen for 8-9 år siden. Ikke hver dag - men sådan et par gange om ugen- nogen uger mere hyppigt. 
Jeg fik taget en blodprøve for at se om jeg led af cøliaki - men blodprøven kom tilbage negativ (nok især fordi at jeg stort set ikke havde spist gluten op til....) 
Min daværende læge satte mig på en kur med ingen gryn, sukker, kaffe eller laktose i en måned.=Maven havde det fint og så introducerede jeg ellers laktosen først=ingen reaktion, så kaffen =ingenting, sukker= næh ikke på maven- men speedet bliver jeg ;) - så spelt =ingenting, rug =jo tak så fik jeg ondt i maven og det samme gentog sig med hveden. Spelt ( glutenholdigt) og ris og andre(glutenfri) gryn blev en del af mit liv.

Da jeg for 3 år siden besluttede mig at gå LCHF det meste af tiden, var det ikke specielt svært at sige farvel til gryn for jeg spiste så lidt. 
Men jeg havde klart en ret Laissez-faire tilgang til spelten. Hvis jeg var på besøg, spiste jeg gerne et stykke kage, et stykke nybagt brød. Det skete også at jeg smagte min datters brød. Jeg kunne også godt finde på at spise en enkelt bruger med hvedebolle og som regel skete der intet - andet end jeg tog på af det og fik den vildeste lyst til sukker og mere kage.. Siden i sommer har det nok været mere hyppigt at brød var en del af kosten... og selv om jeg har været forholdsvis striks i november, har der da været hygge-småkager hos veninder og nybagte boller forbi mig.
NU er det ikke store mængde der skal til :( 2 vanillekranse er nok - selv et tynd skive speltbrød er ikke i min ven mere. Så efter dage med lidt pligtspisning har jeg set i øjnene at det bare ikke går. Et er at blive tyk og sukkerhysterisk- men ondt i maven er bare for dumt.
Jeg har ikke brug for at få en diagnose; om det er en tarmbestændelse eller Non-Celiac Gluten Sensitivity (kender ikke et dansk udtryk for den variant) er i virkeligheden underordnet.
Gryn er bare ikke min ven.
Så nu står den på mindst en måned uden gryn, men med godt med probiotika så jeg kan få en glad mave igen.
Jeg regner med at jeg lige skal provokere min mave igen og se om det ER rigtigt at spelt også er no-go.
Det ændrer jo ikke så meget på hverdagen - mere på den måde jeg agerer når jeg er i byen. Det er slut med at spise lidt  hygge kage/brød. 
Men jeg ville synes det ville være rart hvis jeg engang imellem kunne tåle en skive speltbrød eller pasta. Men nu må vi se. Gryn er ikke værd at få ondt i maven af.




4 kommentarer:

Jane sagde ...

Det lyder præcis som mine symptomer, når jeg spiser gluten. Jeg troede, jeg kunne nøjes med at skære de hvide typer fra, så da Nordic Clinic satte mig på eliminationsdiæt, imens jeg ventede på testresultaterne, blev vi enige om at jeg kunne fortsætte med rug i små mængder. Men testen slog som bekendt ud for gluten og det var først, da jeg skar det hele fra, at mine maveproblemer gik væk. Så nej, gryn er bestemt heller ikke min ven.

Med laktosen er det egentlig det samme, men her omgås jeg det som med alkohol. Spiser det af og til og lever med tømmermændene i de kommende dage. Det bliver dog nemt en glidebane, som du ved...

Men tænk på hvor heldig du er at have en krop, som giver dig besked. Og hvor heldig du er, at du forstår at lytte :)

Anonym sagde ...

Dejligt at I havde en god jul, men ØV med maven. Jeg bliver også tit oppustet hvis jeg er ude at rejse længere tid af gangen og ikke kan spise min "sædvanlige" mad.

Mon ikke det i virkeligheden stammer fra noget "leaky gut", så der skal godt med god suppe til?

MaY sagde ...

Hej Henritte.
Det var rigtig irreterende for dig !
Du skriver at ris og spelt er glutenfri.
Der er ikke korrekt. Spelt indeholder gluten, se her:

http://www.coeliaki.dk/dk/information-nyheder/vejledninger/

Jeg håber din mave for det bedre :-)

Henriette sagde ...

Hej @MaY - jeg ved godt at spelt ikke er glutenfri
det skrev jeg heller ikke det var ;) men måske lidt klodset formuleret :)
- men for 8 år siden var det slet ikke gluten der var i sigtekornet for testen var jo negativ...
- Jeg har i 8 år levet med at jeg sagtens kunne spise spelt i moderate mængder men ikke alm hvede og rug.
I dag er jeg lidt mere i tvivl om det er gluten eller bare en ualmindelig dum tarm der er i ubalance.

@Jane ja jeg tænkte faktisk på dig og din mave og har flere gange overvejet at maile dig men pga juletravlhed og måske også en anelse fornægtelse af tingenes tilstand blev det ikke til noget . jeg ER heldigvis god til at lytte til min krop- men desværre ikke altid så standhaftig- lidt lyst person er ma vel altid ;)

@syltekrukken
Jep jeg har kredset en del om det kunne være e leaky gut ting og går og tager tilløb til en gang Gaps - men jeg er en anelse i tvil om jeg orker hele udtrækket -eller om jeg bare tager elementer af det som rigeligt fedt, grøntsagsjuice, god suppe og probiotika ....
manglen på kaffe, fløde og chokolade giver angstanfald ;)