1. maj 2014

Kom maj du søde milde

Glædelig 1. maj - som allerede før Kampdagen var en festdag.
Dagen efter Valborgsaften eller Beltane.
Jeg synes der er al grund til at fejre foråret for der er ingen tvivl om at det er her ! Alt spirer og gror- alt er smukt og selv idag med noget lavere temperature end de sidste dage så skinner solen og har en ufattelig magt.
Solen gør også os enormt bekymret og folk smøre sig nonstop ind i solcremer som uanset hvordan vi vender og drejer det aldrig bliver uproblematiske.
Man kan dog kigge over hos Rebecca Persson og se hendes blogindlæg om solcreme, der er en smule opdatereinger i forhold til de sidste år.
Til gengæld synes jeg at Mark Sissons indlæg om sol og kræft er ualmindeligt interessant - det får i hvertfald mig til at overveje en del mine solvaner.
Primal tilgange til sundhed er forøvrigt ved at blive mere almindeligt accepteret (nok mest i USA ;)
1)At sidde ned hele dagen er usundt og alm motion er næppe nok/godt nok
2)At have bare fødder eller bruge barefoot sko er ikke vanvittigt ;)
3)Mættet fedt er ikke farligt
4)Din mave-tarm flora påvirker din hjerne og alt andet
5)Leaky gut/utæt tarm eksisterer
6)Gluten kan være et problem for dig selvom du ikke har cøliaki !
7)Solskin er ikke kun farligt
8)Smør er bedre end margarine :)
9)Æg er sunde
10)Statiner er problematiske.
Læse hele indlægget   her

Lidt update på sidste uges no snacks
I lidt over en uge har jeg nu eksperimenteret med 3 fulde (store måltider) og kun te og 1 kop kaffe med mælk i mellem.  Altså mad kl 7, 13 og 19 sådan cirka.
Det har været ret interessant det er ikke lykkedes 100 % -men tæt nok :)
Min guidelines her den første uge var

  •  3 x 500-700 kcal pr måltid - ikke at jeg interessere mig for kcal som sådan, men mere for at være sikker på at spise nok til ALLE måltider.
  • Jeg har forsøgt at ha noget dessert til de fleste af måltiderne; lidt nødder, lidt yoghurt, måske lidt bær/frugt, en bid chokolade eller en regulær dessert uden sukker.( moset banan med kakao og 38 % creme fraise er himmelsk -især let frossent :)
  • Jeg har forsøgt at være 80-85 % sukker og melfri men har ellers ikke begrænset noget eller spist specielt LCHF

De første dage var det sært - jeg blev faktisk ret bevidst om at jeg plejer at småsnacke en del - og da jeg var hjemme bed jeg også mærke i at, nogle gange så spiser jeg simpelthen fordi det er kedeligt ikke fordi jeg som sådan er sulten...
Så blev det weekend og jeg var en smule mere "åben" og spiste den ene dag en bid chokolade om formiddagen og om søndagen et stykke lagkage om eftermiddag. Det var OK- det ødelagde ikke tingene - man skal huske at få nok vitamin N (nydelse)
Mandag ændrede det sig dog - jeg er/var afsted hele dagen - så morgenmaden skulle være god nok -og frokosten skulle pakkes ned - det slog det mig at det faktisk svært at få prioriteret at spise nok og længe nok der midt på dagen og det er jo sært for det er jo netop DER man har brug for energi til resten af dagen.Så sydpå har det ret i den lange siesta/middagspause...
De der 500- 600 kcal er ikke som sådan så interessant, men det er sammensætningen dog - der skal være nok fedt -og også protein til at holde en gående. Hvis måltidet er for grønt uden NOK protein og fedt så bliver man enormt sulten efter 3-4 timer mens når balancen er på plads så kan man sagtens holde 6-8 timer..
Så jeg skal ha gennemtænkt at få puttet mere kød/fisk og fedt ind i kosten- især frokost i næste uge. For det er sjovt nok der jeg har de største problemer.

Og så skal jeg spise ASPARGES
De vælter om af jorden :)
De er på top 3 listen over grøntsager hvor forskellen på hjemmedyrket vs. købt er allerstørst ! (de øvrige er artiskokker og ærter) -intet er så sødt og lækkert som hjemmeplukket.
Så har du en det mindste jord så ville jeg prioritere aspargesplanter. Det behøver ikke at været et stort afgrænset bed i en regulær køkkenhave -man kan også plante dem alene hist og pist mellem stauder :) eller fylde forhaven - de er faktisk ret dekorative fra Skt Hans til frost.
Man kan få asparges på mange måder
1) man sår selv- fordelen er at det er billigt og man selv kan bestemme sorter - ulempen det tager 100 år og de skal passes og nurses.
2) Man køber i det meget tidlige forår/marts; sådan nogle ret tørre kroner (rødder) som ligner blæksprutter- de skal plantes og fyldes jord på i løbet af det første år. Fordelen er at prisen er rimelig, du får relativt hurtigt asparges- efter 2 år kan du høste. Ulempen; sorterne er meget varieret og mange af dem er så tørret ud at de ikke kommer særlig godt- der er lidt arbejde med at huske at fylde jord på og vande nok.
3) I højsommeren efter skt hans -kan man ofte købe pottede asparges.
Fordelen er at du nemt kan se om de er i groning/kvaliteten - og om det er hun eller hanner- hanner giver lidt større og flere asparges - de kan ret hurtigt høstes og de er nemme at plante hvis du gerne vil ha en plante hist og pist . Ulempen er klart prisen.
Jeg har alle 3 modeller i mit asparges bed og jeg ærger mig over at der gik flere år før jeg fik lavet et asparges bed - jeg skal også ha plantet lidt flere - jeg har faktisk ikke nok til at det er sjovt. Hvis man er glade for asparges er 25-30 planter til en hel famile ikke for meget :) Så når vi når højsommeren køber jeg nok de der 4-5 planter jeg mangler - vander godt hele sommeren. Smider masser af gødning og tang på og glæder mig til næste år.
I køkkenet skal man ikke gøre ret meget ved maj måneds asparges - ihvertfald ikke hvis de er friskplukket danske.
Let dampet eller grillet, smør, lidt parmasan, et blødkogt æg, en kammusling, lidt fjordrejer eller lidt bacon er de nye asparges allerbedste ven(ner).
Når det bliver juni kan man lege lidt mere med dem :) Smide dem i en sammenkogt ret en stirfry -eller give dem et skud krydderier.
Eller når man resten af året køber udenlandske som slet ikke når de danske øko asparges og faktisk smager så anderledes at man undrer sig over at det er samme grøntsag.





Ingen kommentarer: