24. april 2014

Single- spisning og snacks.

Forskning viser at enlige mænd spiser mere usundt og lever kortere, end mænd der er gift. Samme billede er ikke helt så tydeligt for enlige kvinder - faktisk er der en tendens til at kvinder, når de bliver gift tager på. Mennesket er dog socialt - de fleste af os nyder at spise sammen med nogen. Hvis man kan lide at lave mad er det også langt sjovere og tilfredsstillende at lave mad til nogen man holder af. Jeg er har ihvertfald et snert af italiensk big-mamma ;) jeg nyder at lave mad til min familie og jeg er også aktiv i det lokale forsamlingshus hvor landsbyerne spiser sammen hver 5-6 uge. Normalt tiltrækker det en 40- 60 mennesker. Det er sjovt- hektisk- billigt - ikke nødvendigvist liiige den mad jeg ville vælge- læs for lidt økologi - for meget stivelse.
Men det med at spise sammen med nogen betyder rigtigt meget. Så meget at man i USA har haft en kampagne  hvor man opfordrede familierne til at sætte sig ned og spise SAMMEN, da alt forskning viser at når man spiser sammen så spiser man sundere og har mindre risiko for overvægt. Min første tanke var at det nok handlede om at man spiste sundere råvarer og mindre mængder, når man sad ved et familiebord, frem for at snacke /spise on-the-go.
Det er der måske også noget om - de ting vi spiser on -the-go er sjældent de mest optimale. Jeg har tidligere skrevet om snacks og det det gør ved os.
Do not snack- del 1 og del 2 som handler om de mere praktiske tilgange.

Det er 2 år siden og jeg har i perioder været rigtig rigtig god til at undgå de fleste snacks, i andre perioder er det virkelig ikke nemt fordi der er så mange ting der er i spil; vaner, følelser, rent praktisk og lyst.
Ny forskning - underbygger faktisk at hyppigheden af måltider betyder enormt meget. En undersøgelse hvor man spiste samme mængde mad og kalorier på en dag, men fordelt forskelligt viste med al tydelighed at små hyppige måltider frem for få store måltider, betød mere fedt på kroppen og desværre især mere fedt på maven og omkring leveren.
Hvad har det så med at gøre- at spise som single ?
Tjoh mit postulat er at de fleste single mænd (-og kvinder) spiser hyppige måltider der minder mere om snacks end om rigtige måltider.
Jeg har egentlig haft lange alene perioder det sidste år - min datter har arbejdet en del eftermiddag/aften -så jeg har set hvordan mit aftenmåltid langsomt blev mere tapas- agtigt. Men vi spiste dog en fornuftig morgenmad og ofte noget meget grønt til frokost sammen, for så var jeg sikker på at hun fik spist ordentligt, når resten af dagen var kaffe med flødeskum baseret- efterfulgt af en bøf til aften de fleste dage ;)
Men nu hvor hun er flyttet, kan jeg se at jeg virkelig skal passe på med at glemme at prioritere de rigtige måltider. Det handler selvfølgelig OGSÅ om at de sidste uger har været hektiske med mange udflugter til Ikea mv- flytte frem og tilbage - påske, intenst havearbejder mv. Så der er ikke kommet en god rytme i at bo alene - og jeg har spist ret ujævnt når jeg har været hjemme.

Man skal også købe ind på en anden måde;
jeg kan godt se at der er nogle råvarer der ikke holder så godt. En liter sødmælk som plejer at indgå min 1 - ups 2 kopper daglig kaffe -er måske ikke så praktisk når man er alene og ellers ikke bruger mælk.
Jeg plejer altid at købe 1/2 liter piskefløde da det er billigst -men det er svært at nå at bruge begge dele hurtigt nok op. Løsningen er måske at holde op med sødmælken og bare købe piskefløde, men jeg er ikke 100 % god til det i min kaffe endnu :)
Når man køber kød skal man også pludselig tænke sig om - de der 500 grams frossent græsopdrætte hakket okse som jeg køber lokalt er OK når man laver en stor portion kødsovs (som efterfølgende kan fryses ned i mindre portioner) -men bøvlet hvis man vil ha en hakkebøf- hvem optør 500 gram hakket okse og steger 4 bøffer på en gang ?
Så det kræver en hel del mere omtanke og planlægning.
Jeg har aldrig været særlig god til madplaner -jeg er ret impulsiv og kan godt lide friheden ved at improvisere, men jeg må indrømme at de nok er nødvendige hvis man skal undgå madspild og få spist sundt nok som single.
Men man kan jo lave dem mere eller mindre frie-der er jo også en frihed som single at man kan prøve noget nyt og farligt af :) uden at resten af familien sidder og undrer sig over måltidets sære indhold :) Men lister over hvad der findes i fryseren er blevet et MUST-og jeg tænker at når jeg engang begynder at arbejde igen bliver de endnu mere vigtige når man kommer træt hjem.
Det der med at spise foran TVét - i mit tilfælde computeren er også farlig.
Dels flytter det fokus på maden; du lægger ikke ret meget mærke til om maden er smuk, lækker, dufter godt mv. Det lægger det også op til lidt op til tapas-agtig mad der kalder på vin og ofte er mindre balanceret end et rigtigt måltid. Så pt øver jeg mig i at morgenmad og frokost ALDRIG spises der - mens at jeg nogle aftener godt må spise aftensmad foran skærmen - når det bliver spise ude på terrassen vejr,så vil det bliver det nemmere at undgå :)
Så lige i øjeblikket er der en masse praktisk men også følelsesmæssigt tilpasning til at være single og alene for første gang i 20 år.

Har I andre tips til at undgå at falde i single snacks fælden ?






2 kommentarer:

Cathrine Koefoed sagde ...

Jeg følger ivrigt med på bloggen :-)

Jeg er selv stifter af en blog, som måske ville være noget for dig? www.cathrineyoga.dk

Kh Cathrine Koefoed :-)

Tina Uhrskov sagde ...

Mine forældre frøs altid hakkebøffer ned formet som bøffer. Så kan man sagtens bare tage en op. De fik også altid en halv ko til fryse (rummet). Det gør vi også og fryser også gryderetter med i en portion. Gerne en med alt i. Kød kål selleri løg gulerødder linser så behøver man ikke lave tilbehør endda. Men en klat creme fraiche og noget hjemme syrnet er selvfølgelig dejligt eller lidt grønt drys