1. april 2013

Bagning med kokosfibremel.

Ja ja jeg er her stadig selvom jeg har været meget tavs....
Sidste 14 dage kan opsummeres kort;
Syg, slæber mig på arbejde for jeg vil jo gerne arbejde...
Stadig syg, hoster og pruster og føler mig mindst som 90 årig... orker næsten ikke at tænde for computer, På ipad kan jeg liiiige klare FB og pinterest men alt andet er håbløst. Drikker kaffe, spiser en ensidig kost af æg, røde peber og macadamianødder, orker næsten ikke at lave mad til mig selv...
Skovler enorme mængder sne væk og bander vinteren væk.
Der er trods masser af sol de sidste dage stadig masser af sne... suk..
Påskeferie, gæster, stadig 90 år...
Lock-outet :( skal møde halvsyg til demo i morgen, tager uldundertøj på og tidligt hjem.
Stadig syg, synes det føles mere som en gang influenza efter jeg er holdt op med at hoste,
Er det mon straffen for at springe over sygdom i vinter 2011/12, 10/11 og 9/10 ???

Bagning med kokosfibre.
Normalt er jeg for nærig til at købe kokosfibremel og har levet fint med hjemmelavet kokosmel, selvom det ikke suger helt så meget væske -som det købte.
Men i sidste uge skulle jeg alligevel have en del torskelevertran mv, så der røg et kg i kurven.
Bagte ting er absolut en undtagelse her i vores hjem.
Jeg foretrækker at spise simple mad som grøntsager, protein og en eller anden form for fedtstof i dagligdagen, men når det er weekend så er det hyggeligt med lidt mere sjov og sød mad.
Jeg søgte lidt efter cupcakes med kokosfibremel og fandt disse hos comfybelly. Fin blog btw ikke LC , men en del kan sagtens bruges i vores regi.
Jeg lavede 12 styks og her kommer de i cup mål da det giver mest præcise opskrifter, frem for at omregne.
Kakao cupcakes.
1/2 cup kokosfibremel
1/2 cup kakao
1 cup ahornsirup, hvis du vil ha dem low sugar så ville jeg bruge lidt sukrin og vand for resten men du kan ikke erstatte det med tør sødning.
6 æg
1/2 tsk bagepulver.
Et nip salt

  • Bland alt og hæld i muffinsforme... 
  • Bag ved 175 g ca 15-20 min
  • JA det er korrekt at der ikke er fedtstof i, men de smager faktisk fint uden.
  • Jeg lavede dog en vanille buttercream med halvt smør, halvt kokosolie pisket med vanille og honning. Igen den kan sagtens laves sukkefri. 
  • Jeg har bare ikke noget kokossukker eller sukrin hjemme pt.
  • Jeg synes de var en smule søde, men konsistensen er god, også næste dag.
  • Næste dag var topping ikke så mayo agtig, jeg var bare utålmodig og måtte smage.

Søndagens pandekager var twistet over igen en comfybelly opskrift.
Men jeg tilsatte yoghurt og piskede hviderne først, da jeg bedst kan lide mine pandekager med lidt syrligt twist
Amerikanske pandekager
2 hele æg
2 æggehvider
2 spsk græsk yoghurt eller creme fraise
Vanilie
1/2 tsk bagepulver
Et nip salt
2 spsk kokosfibre

  • Pisk alle 4 hvider stive.
  • Bland øvrige ingredienser i
  • Og steg 6 små tykke pandekager ved mellem varme i riiigelig smør eller kokosolie.
  • Vi spiste dem med  små æbletern stegt i smør med lidt honning.
  • God fluffy konsistens og meget mættende, vi kunne i hverfald ikke spise mere end 3 styks hver.
Kokosfibremel har den store fordel i forhold til mandelmel at du ikke skal tænke særlig meget over problemet med for meget omega 6 eller fytin. 
Så er det ret økonomisk i brug, der skal max 1/3 del kokosfibremel vs alm mel i opskrifter, dog skal man altid huske at der skal en del æg i når man arbejder med kokosfibremel.
Jeg synes ikke det passer så godt til pizza bunde, fordi kokosmelet smager svagt af kokos og sødme, men alt andet er det ikke tosset til.

Hælder enorme mængder kosttilskud i mig, mens jeg udmattet er flyttet ned på sofaen igen, da ipaden er mere tiltrækkende end en langsomt gammel computer.
Men jeg kan ikke finde ud af at blogge fra ipaden...
derfor denne pause..
Pinligt har været macbruger siden 1988 !




4 kommentarer:

Jane sagde ...

Jamen så dejligt med livstegn her også ;-)

Og lækre opskrifter. Pandekagerne ser vildt lækre ud. Dem vil jeg lave en af dagene. Uhm!

Apropos, mandelmel vs. kokosmel så læste jeg netop denne i dag: http://empoweredsustenance.com/avoid-almond-flour/

Good point! :-)

Unknown sagde ...

åh det er så træls med hakken og sprutten!
Et gammelt husmoderåd vi bruger her i huset er at stille et friskhakket løg ved siden af sengen når vi går i seng om aftenen. Det hjælper på forkølelsen.. (selvom det lugter langt væk af pølsevogn :D)
God bedrign til dig.

Henriette sagde ...

Spændende mette ;)

Henriette sagde ...

Berit
Jeg vender lige tilbage til dig senere ;)