29. september 2012

Æble-kokos klatkager

Sikke en skøn lørdag morgen! 
Ja det regnede og var gråt hernede; men der var tændt op i kakkelovnen og vi havde fået fyldt spisekammeret op med gode ting(tørret frugt, nødder, te, kaffe, kokos, smør og chokolade) igår i Brugsen da de havde 20 % på alt Änglamark. 
Jeg havde mega meget lyst til pandekager og nogen gange spiser vi helt alm speltmelbaseret amerikanske pandekager, men i løbet af ugen er der en ny lækker melfri version dukket op. 
Den kan bedst betegnes som en æble klatkage og den smager virkelig godt også kolde.
8 stks

  • 1 stort eller 2 små æble (gerne Gråsten, Aroma eller lign syrligt æble) rives groft og tilsættes
  • 2 æg
  • 1 stor spk. Husk
  • lidt kanel
  • et nip salt
  • 1/2 dl kokos, mandel eller alm piskefløde
  • og så nok fint "affedtet" kokosmel til det hænger sammen og er som en lidt tyk amerikansk pandekagedej.

Jeg er en fattigrøv så jeg bruger de tørrede rester fra kokosmælk produktionen, men jeg er sikker på at det dyre købte mel er fint ;)
Mandelmel eller måske hasselnøddemel ville også være dejligt.

Lad lige dejen stå lidt og bag så klatkager på panden med ghee eller kokosfedt.
De skal vendes lidty forsigtigt men falder ikke meget fra hinanden, hvis bare de har fået en god skorpe først.
Vi spiser dem bare on the rocks ;) men en smule ahorn sirup eller lign er ikke dårligt.
Faktisk tror jeg også at lidt sprød bacon ville klæ dem.
Vi har bagt dem 2 gange nu og jeg tror jeg bage en masse til fryseren :) for de ville også være skønne som eftermiddagsmad.

Dagen i dag har budt på massere af bagning (hvad laver man ellers en regnvejrsdag??)
Bla. den syndige rødbedebrownie over fra Madbanditten- oh my oh my... ny favorit 
og så bagte jeg også Tanjas ( mands;) ) Gulerodsbrød
Super lækkert og nemt. Skøn måde at få skjult lidt grøntsager i.
Det er ikke fordi min datter ikke med glæde spiser grønt til aften eller lidt rester til morgenmaden, men når hun selv skal sørge for frokost er hun ikke så god til det - så smart med lidt gulerødder i brødet. 
Faktisk bagte jeg også kerneknækbrød med en gang smulder fra juicen 
(Rødbede, gulerod og æble) i torsdags. De fik en ret vild farve og duftede sært af hindbær ? men smagte vidunderligt :)

Nu skinner solen endelig- så jeg vil skynde mig ud og få lidt sol på næsen inden den står på sen aftensmad
Rejer med fennikel, gulerodsbrød og så den skønne brownie:)

2 kommentarer:

Jane sagde ...

Hey Henriette

Så herligt at du kunne lide rødbedebrownien. Eneste anke herhjemme er, at den forsvandt pænt hurtigt. Ved ikke lige hvor den blev af (host, host...).

En anden ting. En læser spørger til langtidseffekter af GAPS diæten ovre hos mig og jeg tænkte, om du ikke havde lidt input til det. Som jeg husker det, flirtede du lidt med GAPS i en periode.. Det er i kommentarerne til dette indlæg: http://www.madbanditten.dk/2012/09/29/kan-kroppen-klare-sig-uden-kulhydrater/

:)

Henriette sagde ...

:)
skynder mig lige forbi og kigger på det:)