14. september 2012

Børn uden mel og sukker

Sådan en fredag må man liiige ha en extra kop kaffe;
Efter teenageren havde forladt matriklen, krøb jeg tilbage i seng med en bog og kop te (rødmer lidt) men teen skulle åbenbart væltes, syntes katten.
Så jeg stod op igen og faldt over hundens vandskål -av -tung stenstøjsskål. Så var dagen ligesom igang.
Det suser ind af hullerne i huse t(har ikke fået lavet terassedøren færdigt) -ups og er igang med at male et par vinduer -så der er bare plastik for- havde ikke helt planlagt at det skulle blive efterår endnu :)
Så den står på chokolade trøfler i weekenden og vi har også masser af figner som er helt anderledes end dem i butikkerne.
Jeg lader som om at det ikke er efterår endnu :)

Jeg blev spurgt om i sidste uge om jeg ikke synes det var synd at ha børn og følge LCHF mv.
Mit spm blev et tjah.....
 for jeg er ikke hysterisk striks med min datter.
Jeg bryder mig ikke om big mamma samfundstendensen hvor staten skal styre og bestemme hvad jeg eller mit barn skal spise -det gælder både restriktiv sukker og fedtpolitik- selv om jeg har sympati for at køre en mere restriktiv sukker politik i skoler mv.
Jeg tror simpelthen at vi risikere at fjerne magten fra forældrene - og at lærere og pædagoger pludselig skal definerer hvad sund kost er. Det bliver ikke bedre af at en diætist uddannet inden på margarine/fuldkorns akademiet skal rådgive :(
Jeg har hørt om eksempler hvor et skive rugbrød med mørk chokolade pludselig blev sat i skammekrogen -mens en blød bolle med lätta margarine og kyllinge skod pølse var ok.

Der er 10000 vis af sunde LCHF, Paleo, real foods børn der vokser op uden at spise franskbrød, sukker og skodprodukter (og uden den statsautoriserede margarine og fuldkorns trend ;) og jeg mener bestemt at de er sunde og glade -og måske får de lyst til på et tidspunkt at eksperimentere med mere normal kos - men de fleste vil altid være præget af at de derhjemme har mødt ægte mad, der ikke er pakket ind i plastik og pap. Mad der ligner det din olde/tipolde mor ville kunne genkende.

Min store pige kan sagtens nyde en Mc. D burger eller købe slam slik
- men når man kigger på det hun ellers vælger, så er det præget af minimalt med gryn, sukker og slam.
Hun vælger mere og mere realfood orienteret -  ja det er med rigelig æg, smør og andre gode nærende ting. Jeg har lagt mærke til at hvor hun før hev en frossen bolle op og smurte den med ketchup og ost -valgte et glas juice/ eller honning sød te- så vælger hun oftere en håndfuld mandler, et stykke mørk chokolade eller en oste bid som snack. Så hun er på rette kurs.
Hun er slank, super stærk, sund og glad og jeg tør godt slippe hende fri på egne ben om et år eller 2.

Her er andre LCHF, realfoods eller paleo unger eller blogs med fokus på børn og kost.
Kostdoktorns Klara
DrJays unger
Mkittekat 
mommypotamus
palebaby


Ingen kommentarer: