30. juli 2012

Tips til smør, grøntsager og deres toppe.

I sidste uge fik vi fyldt fryseren op med lidt smør.
Egentlig spiser jeg ikke så meget smør når det er hedebølge
- i det hele taget kunne jeg godt mærke at der blev skruet ned for fedtet i varmen
= mere snacklyst og sene aftensmåltider.
Men så lavede vi kryddersmør til grillen :)
Vi delte en pakke smør i 2 eller 3 og lod den stå og blive blødt.
En blev rørt med hvidløg, lidt persille og citronsaft = klassik hvidløgsmør.
En blev rørt med cajunblanding og soltørret tomater og frisk basilikum
En med rosmarin, citrontimian, citronskal
Alle 3 pakket godt ind -så de ikke forpester hele fryseren eller køleskabet.
Kan holde et par måneder i fryseren. Du behøver ikke at tø dem op når du skærer aftenens forbrug. Vi grillede ret kedelig kalkun, hakkebøffer, grøntsager og rejer
og alle fik det meget bedre efter lidt iskold kryddersmør på toppe,
Andre muligheder er morgenfrue-smør (smager ikke af så meget men ser flot ud)
Oliven-smør med sorte eller grønne oliven. Kapers-smør er superlækkert på grillet fisk eller kalvekød. Kryddersmør kan også bruges på pasta eller ris hvis man spiser den slags og alle kogte grøntsager bliver sjovere med en klat smør og krydderurter,
Faktisk kan iskoldt rigtig smør også bruges som indlæg i spegeskinke.
En tynd bjælke rulles om skinken eller måske en god italiensk salami.
Jeg troede det var nået de smørelskende LCHF havde fundet på, indtil jeg her i juli genlæste Elizabeth Davids samlede værker og der i Italiensk køkken fra 1951, stod det sort på hvidt: Pølse, skinke mv rullet og kvalitetssmør  :)

Madbanditten har idag også gang i gode tips til en hurtig hverdag;
Især det med at snitte grønt havde jeg ikke tænkt på.
Og Paleolivet har fine tips om at bruge toppen på grøntsager; 
Jeg har aldrig tænkt på at bruge gulerods eller radissetoppen - mens rødbede toppen, hvis den er fin og lille, oftest bruges i salat.
Ærtetoppe er også vidunderlige -så busker ærterne bare lidt. Man kan købe sådanne ærtespirer/toppe til en lille formue -så det er sjovt at spise dem når man har ærter i haven. Bare spis blomst og det hele- det ser yndigt ud.


1 kommentar:

Jane sagde ...

Ej, jeg har simpelthen så længe haft lyst til at lave kryddersmør. Nu skal det være! Super indlæg!