7. februar 2013

Den hormonelle dragemor der spyr ild

 -har forladt bygningen eller en personlig beretning om PMS.
Heldigvis-for det der PMS var ved at slå mig ud - dels så var det bare ikke sjovt at være i nærheden af mig, dels så var det surt at 14 dage hver måned var forpestet; først PMS og så 1 uges blodbad :(
Før i tiden havde jeg ikke problemer med PMS, ja jeg kunne godt blive lidt utilpas og mine mens var rigtig ustabil- cyklus megalang nogen gange op mod 36 dage.
 Især i den periode hvor jeg var vegetar og senere da jeg forsøgte at tabe mig med fedtfattig kost havde jeg problemer med min cyklus.
Men efter at fedtet indtog en mere normal plads i min kost, og kulhydraterne blev skåret ned endte jeg på en mere normal regelmæssig cyklus på 28-30 dage. Men da jeg nærmede mig 38 begyndte PMS at stikke sit grimme hoved frem;
  • Mine bryster blev så ømme og hævede så meget at jeg næsten burde ha 2 str BH´er
  • Jeg trængte til chokolade, søde sager mv-selvom jeg normalt ikke har sukkerglad.
  • Min mave blev oppustet og øm
  • Jeg fik tit hovedpine et par dage før mens- sådan en voldsom smerte som ikke rigtig kunne lindres med noget.
  • Jeg blev mut, indelukket, små deprimeret, kunne pludselig ikke huske nået som helst og træt træt træt
  • Lunten var kort - virkelig kort- jeg spydede ild nærmest dagligt.
  • Jeg kunne ikke sove - lå og vendte og drejede mig mens hjertet bare bankede derud af .
  • Havde ofte problemer med svamp (alle steder ;) )
I foråret 2012 blev jeg træt af det ! og mine søde amerikanske veninder sagde du skal da ha noget progesteron creme!
Jeg var desperat så jeg indkøbte en tube og begyndte at smøre.
Første måned var mine symptomer halveret!!! - det vildeste var at det især var de fysiske symptomer som forsvandt først og min mens kom bang on time på dag 28 !
Næste måned havde mine bryster slet ikke været ømme og i det hele taget blev jeg taget med bukserne nede -da den igen dukkede op på dag 28- jeg var fuldstændigt uforberedt ;)
Og de fleste af de psykiske symptomer var også væk den måned! Det samme gentog sig 3 gang - ingen symptomer på PMS og den 3 mens var også kortere og lidt lettere end normalt 6-7 dage mod op mod 8-9 dage.... suk.
Næste måned var jeg sjusket og glemte lidt at smøre 2 x dagligt .... resultatet udeblev ikke.
Let ømme bryster igen igen og jeg var irritabel og mens kom igen sent 30 dage.
Så nu smører jeg grundigt fra ægløsning og 14 dage frem. På dag 28 slutter jeg og så dukker mens altid op enten samme aften eller næste morgen.
Min egen gyn - var lidt undrende over at jeg ikke ville ha hendes kunstige progesteron piller (for jeg var ganske rigtig lav i progesteron), men hun må erkende at jeg har haft så god effekt af cremen så hun sagde forsæt endelig :)
Progesteroncreme  kan være effektivt 
hvis man
1mangel progesteron
2 bruger den rigtig!
Hvordan bruger man den rigtig ?
Ikke al progesteron creme er lige sund eller rig på naturlig progesteron -kig dig for.
Hvis man ikke er på vej i overgangsalderen bruges den fra ægløsning til omkring 27-28 dag.
Det er enormt vigtig at man ikke bruger den konstant, da progesteron hindre ægløsning.
I starten smurte jeg mig mest  på de tynde områder af huden -men som tiden er gået har jeg valgt at smøre mig i skeden da det er et vigtigt at progesteronen ikke  ophobes i huden - det kan den hvis man smører andre steder. Man kan opleve nogle ret voldsomme bivirkninger den første tid - især hvis man OGSÅ har østrogen dominans.

Hvorfor virker progesteroncreme så på mig ?
Fra begyndelsen af 30erne begynder kvinder ofte at producerer mindre progesteron.
Det er forskelligt hvor hurtigt man begynder på det men, faktum er at vi nok gør det hurtigere end før i tiden, hvor det var mere almindelig omkring midten af 30erne.
Vi producerer progesterone i de sidste 14 dage før mens.
Samtidig med det er vi meget påvirket af extra østrogen fra feks miljø, kosmetik og p-piller etc.

Dette kan sammen give både en progesteron mangel og en østrogen dominans - man behøver ikke at ha begge dele.
Når man mangler progesteron så kan man ha følgenede symtomer( alle behøver ikke at være tilstede):

  • Ømme hævede bryster evt med små knuder( ufarlige)
  • Mangel på sex lyst
  • overvægt
  • depression
  • mere hår i ansigtet
  • hedeturer
  • tørhed i skede
  • tåget tankegang (føles som om man har hovedet i en sky)
  • Glemsomhed
  • Inkontinens
  • nemt til tårer
  • svært ved at sove
  • hjertebanken
  • masse af vædske i kroppen.


Jeg har haft problemer med næsten alle
Og jeg har desværre også en del symtomer på østrogen dominans.
  • Kolde hænder +fødder,
  • Hovedpine
  • Ændring i blødninger; kraftige og evt uregelmæssige blødninger
  • Vægtøgning især på mave og hofte,
  • Fibromer i livmoderen,
  • Ømme bryster
  • Nervøsistet
  • Træthed/udmattelse
  • Vædske i kroppen
  • Pms
Hvad kan du selv gøre?
  • Undgå plastik mest muligt i din dagligdag
  • Overvej om P-piller mv er den rigtige prævention.
  • Vælg din kosmetik og cremer, shampoo mv med omhu 
  • Spis kun økologisk -især fede produkter skal være økologisk da pesticider mv ophobes i fedt.
  • Undgå soja produkter
  • Undgå for meget koffein da det kan forværre symptomer.
  • Kost tilskud kan være en god løsning; f eks Omega 3/ CLO, B6 og B12, D vitamin, magnesium  og Jern og Zink-især hvis du bløder meget. 
  • Ved meget kraftige blødninger kan du eksperimentere med at spiser store dosis Cod liver oil som indeholder rigtig A - vitamin. Da undersøgelser har vist at det kan mindske blødningen - spis det kun i mega dosis når du bløder, da A ellers kanvære problematisk- læs mere om de hemmelige vitaminer
  • Jeg spiser også Vitex da det holde mit fibrom i livmoderen i ave- efter jeg er begyndt at spise det er det mindsket til halv størrelse ! Her er mere om Vitex 
  • Maca kan også være en løsning- jeg reagerer bare negativt på den.
  • Hindbærbladete er også gavnligt.
  • Her er lidt mere om mine vitaminer 
Nogle arbejder med 4-5 typer PMS 
og her er jeg nok udpræget en type A -
Jeg er dog ikke helt enige med alle anbefalingerne - da CF jo er ret orienteret mod vegansk råmad :)
Men der er alligevel en del kloge ord på bloggen, jeg tror bare ikke på den veganske tilgang ;)
hvis man har mange smerter kan man da prøve at undgå mælk, fløde og for meget ost, da det ganske rigtig kan forværre symptomer hos nogle-ikke så meget pga det mættede fedt mere pga kassein.
Men det er ikke nødvendigvis løsningen for alle.

23 kommentarer:

Jane sagde ...

Hold nu op, hvor er det spændende læsning. Det er et helt nyt område for mig, der ikke har beskæftiget mig synderligt med hormoner, siden jeg var i fertilitesbehandling.

Jeg er ikke specielt plaget af PMS, men jeg har også en hormonspiral. Jeg ved ikke, om det har noget at sige.

Og apropos hormonspiralen har jeg nogle gange tænkt, at jeg burde havde valgt en mere naturlig prævention. Det må blive næste gang. Men jeg spekulerer på, om hormonspiralen overhovedet er et bedre valg end p-piller ift. østrogendominans og anden hormonel ballade. Hormonspiralen indeholder levonorgestrel, og det ved jeg sgu ikke engang hvad er...

Tænk, at man kan være så kvalitetsbevidst i den ene ende og så ikke være det i det anden. LOL - ej, undskyld. Det var lidt klamt ;-)

Henriette sagde ...

Hej Jane
hormon spiralen giver meget mindre homron end p-piller.
Østrogen er jo kun et problem hvis man har for lidt progesteron og samtid østrogen dominans. På sigt kan det måske give problemer men det er ikke sikker.

Jeg har desværre ikke brug for prævention;
rimeligt dødt sexliv pt ;)
kombineret med æggeledere der mærkelig nok er stoppet - aner ikke hvordan eller hvornår det skete - men fandt ud af det da jeg troede at jeg skulle ha en efternøler- sandsynligheden for graviditet er minimal men ikke umulig.- det var virkelig sært har aldrig haft underlivsbetændelse eller klamydia .
og samtidig var alt fint på plads mht hormoner..
Så her skal der bare dyrkes sex resten af livet uden gummi og hormoner:)
og hvis forsynet smider en baby ned så tager jeg den med.

Jane sagde ...

Virkelig? en bette efternøler? Puha! Selv her 7 år senere står tiden med spædbørn stadig lidt for tydeligt for mig. ;-)

Henriette sagde ...

Problemet er at når der går 18 år så er man så f... dement :) Ej jeg venter nok på børnebørn i stedenfor...

Eva sagde ...

Tak for det, Henriette - super spændende læsning! Trækker lidt på smilebåndet over dine "megalange" cyklusser på 36 dage, mine sidste to har været på hhv 52 og 58 dage ;-) Og altid totalt uregelmæssige, men efter overgang til LCHF dukker de da i det mindste op med mere eller mindre jævne mellemrum. Med sig har de så desværre bragt et par dage med total nedtur - den første gang jeg oplevede det troede jeg virkelig, at jeg var på vej ind i en depression! Lige indtil jeg begyndte at bløde ;-) Men nu har jeg da lidt at læse på og tænke over. Tusind tak for det! :-)

Eva sagde ...

Forresten - min ældste bliver 4 på lørdag, min yngste er 2 1/2 og jeg er skruk som bare fanden!! ;-)

SugargliderDK sagde ...

Jeg har læst din artikel igennem. Kan jeg få lov til at kontakte dig? Jeg er en kvinde på 25 fra Kbh

Henriette sagde ...

Ja er der noget særligt du tænker på ?
Iben@olsen.mail.dk

Anonym sagde ...

Hei!
Jeg har lest ditt innlegg om østrogen-dominans og progesteron-krem med stor interesse. Jeg har nettopp bestilt meg en slik krem og er ivrig etter å komme i gang. Jeg har over mange år slitt med lite energi, irritasjon, magebesvær (intoleranse for noe, vet ikke hva), kalde hender og føtter, tretthet. Hvordan går det med deg etter disse månedene med kremen, har det fortsatt hjulpet deg...? Mvh Cecilie

Henriette sagde ...

Hej Cecilie
Ja jeg er stadig rigtig glad for cremen
- jeg har desværre været løbet tør for creme de sidste 2 måneder og den her måned kan jeg godt mærke at PMS er lidt værre end normalt.
Kolde fødder, træthed mv kan også være et tegn på mangel på jod-har du tjekket at du får mindst 150-200 mcg pr dag ?

Så JA jeg skal helt sikkert ha nogle nye tuber creme
kh

Anonym sagde ...

Hei, Henriette -takk for svar! :)
Jeg har også vært inne på dette med jod, men ikke gjort noe mer med det. Det er nok maaange ting som kan gi slike diffuse plager -kroppen er komplisert. Jeg forsker mye på internett ang. min helse. Kanskje jeg bør se nøyere på jod igjen. Nå gleder jeg meg veldig til å begynne med kremen. Jeg har nok ganske sikkert for mye østrogen, da mine bryster vokser og blir ekstremt ømme i opptil 14 dager før. Men det er kanskje å forlange for mye at min konstante slapphet, irritabilitet og høye vekt også kan hjelpes med kremen? Er det kun PMS-en den vil hjelpe for....?
Cecilie

Anonym sagde ...

Jodtabletter er bestilt. :)
Cecilie

Henriette sagde ...

Cecilie- sløvheden- trætheden- vægten - de kolde hænder -forsvandt først da jeg begyndte at spise en vitaminpille med 200 mcg jod.
Jeg har tjekket min kost i sådan et kostprogram og jeg ligger som regel på 50- 100 mcg pr dag

Bliv ikke forskrækket hvis dine symptomer forværres første måned med cremen- det kan godt ske- prøv 3 måneder og hvis det ikke giver færre symptomer så er du en af dem hvor cremen ikke har effekt.
Kh

Anonym sagde ...

Hei igjen!
Tusen takk for informasjonen -det ser ut som du også hadde den samme situasjonen som jeg har nå, med tretthet, vekt, kalde hender, etc. Jeg ser også at jeg i min kost har alt for lite jod. Begynte med jod-tabletter for ca en uke siden da vi "snakket sammen" sist, men tar kun 160 mg. Da vil jeg øke til 240 mg. Spennende! :) Et siste spørsmål -har du også / har hatt en enorm tretthet i musklene....? Ingen kraft / energi i dem? Noe som som gir en gjennomgående slapphetsfølelse i kroppen. Jeg kan feks riste kraftig i armene etter korte belastninger (musklene som rister). Tusen takk for at du tar deg tid, det er veldig spennende for meg å treffe på noen som er lik meg...! Og som til og med har erfaring med hva som kan hjelpe! :)
Cecilie

Henriette sagde ...

Hej Cecilie
Det bliver spændende om du kan mærke effekten af jod- jeg synes den kom ret hurtigt- mens min datter først mærkede forskel efter 3 uger.
Muskelsvaghed/træthed kan skyldes så mange forskellige ting feks- hvis man tager statiner,
mangler magnesium
Jeg spiser næsten altid magnesium om aftenen- da det er en af de ting der også virker på kramper.

Kh

Unknown sagde ...

Hej
Må jeg spørge om hvor du køber progesteron-cremen henne? Jeg er meget interesseret :)
Mvh Anita

Anonym sagde ...

Hej, jeg kunne også rigtig godt tænke mig at høre, hvor du får fat i progesteroncreme henne? Har fundet en fra Biovea, men kan se Fødevarestyrelsen advarer mod hjemmeside, så ved ikke om jeg tør. Har forsøgt at få styr på hormonerne med Botex, men får det bare rigtig skidt af dråberne, mavekramper, voldsom luft i maven og kvalme...
Mvh Sofie

Henriette sagde ...

Hej jeg har købt creme fra UK- jeg har valgt en uden parabener mv.
http://www.vitasunn.co.uk/alternative-health/emerita-pro-gest-paraben-free-progesterone-cream-56ml-2oz-tube-natural-hrt-alternative/

Anonym sagde ...

Hej

Jeg har nu brugt cremen i 4 måneder. Jeg oplever at mine pletblødninger er stort set forsvundet. Der har været en lille smule denne cyklus. Mine smerter i lænd og underliv er fuldstændig væk.
Det er helt fantastisk. Jeg har dog oplevet de sidste to måneder at jeg har lidt meget mere af hovedpine. Er der nogen som har oplevet mere hovedpine ved brug af progesteron creme?

Venlig hilsen mig

Anonym sagde ...

Hej

Jeg har skrevet tidligere vedrørende at jeg fik meget hovedpine og begyndte at overveje om det skyldes cremen.
Jeg har nu kikket i min kalender og kan se at der er et mønster. Ved ikke om det kan hjælpe nogen til at gennemskue hvad der foregår.
Jeg har får hovedpinen ca 3-4 dage efter jeg har haft mens. Og de vare så i min en uges tid og klinger først af når jeg er startet op med cremen og har brugt den nogle dage.
Håber nogle har erfaringer?
TÆnker om jeg tager for lidt eller for meget progesteron creme?!
Det er nemlig først opstået her efter 2 måneders brug
På forhånd mange tak

Anonym sagde ...

Jeg kan se det er en gammel tråd, men prøver alligevel, jeg har fået fjernet livmoderen og livmoderhals, hvordan skal jeg holde pause med cremen ?

Henriette sagde ...

Ubs kan se at jeg ikke har fået udgivet spm og svaret .
Hovedpine - er sikkert hormonelt betinget selv uden creme får jeg ondt i hovedet 2-3 dag på mens- det er faldet af østrogen der er skurken. Jeg aner simpelthen ikke havd jeg ville gøre i dit tilfælde- det kræver nok fagperson.

Jeg aner simpelthen ikke hvordan man beslutter hvornår man holder pause når man har fået fjernet livmoderen. -kan du mærke hvornår du har ægløsning og dermed etablere din cyklus ?

Anonym sagde ...

Hvilken progesteron creme er god?