30. juni 2016

Sådan dyrker JEG hvidløg

Jeg er i alt beskeden ret god til det med hvidløg - eller rettere sagt min jord er ret god til hvidløg.

Jeg har dyrket hvidløg i 15 sæsoner nu- i mange år primært den hårdnakkede type Allium sativum var. ophioscorodon også kaldet slangehvidløg - toppen kan ikke flettes, men klippes af. Dem jeg har er sansynligvis a af typen Estisk Rød-vi kalder dem Møn.. - de er dog købt i Tyskland og af Ungarnsk oprindelse - de har været dyrket i + 25 år af den samme dame. Det er den hvidløg jeg har som holder absolut bedst  hos mig-ofte har vi spiste fine fed helt frem til april.

For nogle år siden købte jeg række hvidløg blødnakket hvidløg Allium sativum var. sativum- det er dem der oftest ses i butikkerne.

Germidour, den tidligste sort. Smukke violette hvidløg, lidt uregelmæssig af form med mellemstore fed med en god frisk stærk smag. Den har varieret meget hvor god den er hos mig -nogle år som i år store flotte læg.

Thermidrôme, en meget hårdfør sort som giver middeltidlig høst af mellemstore hvidløg med store fed og en krydret smag. Klarede sig ret godt her.

Terador, en sydfransk sort som skulle give et stort udbytte af hvide løg med violette striber- har varieret meget i kvalitet og størelse hos mig.Sen høst af mellemstore til store hvidløg med pæne fed og stærk men krydret smag.

Messidrôme, en sydfransk sort med helt hvid skalfarve som giver en sen høst af mellemstore hvidløg store fed. God afrundet og stærk smag. Stort udbytte her.

Vigor, en højtydende sort af amerikansk oprindelse. Kan være lidt følsom i overvintringsfasen. Giver en sen høst af store hvide lidt kantede hvidløg med lilla anstrøg og store fed med enstrenget stærk smag. Nok den der klarede sig bedst her.

Jeg har også dyrket nogle spanske købt i Ica for år tilbage - de er hvide og er 1-2 uger tidligere end de øvrige. Sidste efterår havde min mor nogle meget flotte rose med hjem fra Normandiet -de har klaret sig godt.

Årets gang i hvidløgsmarken

et eller andet sted i oktober sætter jeg mine løg- jeg er ikke hys med at rengøre jorden da vejret kan være surt. Det her er det gamle bønne/græskar/majs bed så der er stadig pænt med gødning i. Hvidløg er ikke grådige, men vil gerne ha let og men ikke alt for tør jord. Især i foråret kan det betale sig at vande. Hvis du har tung jord, som er meget våd om vinteren er det bedre at sætte i små urtepotter og så plante ud i april. Men de skal ha en kuldeperiode for at blive store og flotte.
Her har vi god plads, så der er 60 cm mellem rækkerne -ellers kan vi ikke styre det - i en alm have er 25-30 cm mellem rækkerne fint.Hver fed sættes med mindst 10 cm,  gerne 12-15 cm mellemrum - især de store hårdnakket har godt af god plads. Hvidløgsfeddet dækkes med 3-4 cm jord - jeg har ikke sat så dybt da jeg regner med at topdresse (give dyne på) med noget let omsat hestemøg. Hvidløg kan godt lide en smule ren træaske, hvis I har kakkelovn og brænder rent træ.

Med mindre I har meget få løg, så lad være med at sætte de små inderfed - vælg de pæneste, sundeste og store fed = det betyder rigtig meget for det voksne løg . HUSK at skrive hvilke sort med vandfast tuds..

På et eller anden tidspunkt i løbet af vinteren vil toppene komme frem-med mindre det er meget koldt.
og nogle år som julen 2015 så bliver de sat under vand- vi gravede straks render og fik vandet væk. Hvidløg kan ikke lide oversvømmelse. I løbet af foråret er det vigtigt at holde hvidløg gødet og luget. Hvis der er tørke før skt hans så skal de vandes  

April de er nogenlunde luget og jeg har gjort klar til at topdresse med en del champinonmuld( komposteret hestemøg. Vi kom til at vande hvidløgsbedet mange gange da Møn blev ramt af en voldsom tørkeperiode fra maj til slut juni.
Med hvidløgene var rekord tidlige klar 
Her Germidour som normalt ikke er særlig store hos mig.Jeg har hevet yderste beskidte lag af -det gør jeg altid og oplever at holdbarheden er bedre fordi evt svampesporer er væk.Men det er naturligvis et større arbejde når man har + 250 styks ;). 

Germidour som burde ha været høstet lidt før jeg troede. Den slags spiser vi hurtigt. I den næste tid skal de tørre godt og grundigt -helst ud og ind i solen. Det var heldigt at de røg op den 24/6 for derefter kom skybruddet og al den regn vi har manglet i maj og juni- det er så lidt bøvlet at få tørret dem :( solrige sommerdage gerne med blæst er bedst. Derefter hænger vi dem op i et luftigt skur indtil det bliver køligere. Løg skal ha det lunere end de øvrige grøntsager. Hvis man putter dem i køleskabet begynder hvidløg at spire, da de simpelthen tror at det har været vinter. Så et køligt tørt sted med ca 10-15 gr er bedst. 

Ingen kommentarer: