22. december 2014

Det forkerte hvide gift !

I årevis har vi fået tudet ørene fulde med at salt var farligt og skulle begrænses mest muligt.

Resultatet er at man mange steder får serveret ret forfærdeligt undersaltet brød, kønsløse grøntsagsretter og baby mad der smager som at række tungen ud af vinduet.
Helt ærligt prøv at dampe blomkål og spis det uden salt!!! Jeg forstår godt at ungerne nægter grøntsager ;).
Helt absurd bliver det når man serverer usaltet smør på babymad.
JA babyer har en anden tolerance for salt end voksne og uhæmmet saltforbrug er problematisk..men slet ikke i det omfang vi tror.

Faktisk dukker der flere og flere undersøgelser op som peger på at det er de forkerte hvide krystaller vi har sat i skammekrogen!
Her er en af de nyestE ARTIKLER hvor man peger på at skurken er sukker frem for salt.
Det giver bare god mening da de fleste forarbejdede fødevarer indeholder ud over salt også store mængder sukker.

Så frygt ikke saltet, men spis kvalitetssalt
Jeg har selv flere typer i mit køkken;

Atlanterhavs salt fra urtekram til alm madlavning

Lyserødt Himalaya salt til fermentering og drysse i salater og på mad.


Kalahari salt som smager mildt og godt på æggemad .

Røget salt fra Island


Og så drømmer jeg om at få lidt flot lava salt.



Bare hold dig fra raffineret salt med divs tilsætningsstoffer som jod og antiklumpningsmiddel.

Og glædelig jul

Det bliver en grøn grøn jul i år :)

2 kommentarer:

Helle Ryom sagde ...

Fin blog du har. Jeg vil glæde mig til at følge med. Kan det passe, at jeg ikke kan finde din blog via Bloglovin? Mvh Helle

Henriette sagde ...

Det har man da ellers kunne ... Sært.. Og tak.. Desværre har jeg haft meget lidt tid til at skrive her på det sidste.
Kh