5. juli 2011

Motionsudfordret i ferien

Så er ferien begyndt -og jeg har trængt til den lææææææææænge.
Jeg har, efter jeg har skiftet arbjdet, fået en hverdag som desværre ikke rummer ret meget fysisk aktivitet og det er et KÆMPE problem. 
Dels bryder jeg mig ikke særlig meget om at dyrke formel motion altså løbe etc - dels har stress og travlhed gjort at fysisk aktivitet har været prioriteret meget langt nede på min liste= pludselig føler jeg mig tættere på 50 år end de 40 år som nærmer sig om et par år :(
Et er at være godt i stand - men i så dårlig form har jeg aldrig været i før.
Jeg har fået en hælspore( efter at spille rundbold i flade sko en eftermiddag),jeg er øm og usmidig og selvom vægten siger det samme så er mine bukser stramme :(


Så ud over alle mine projekter med at få ryddet op- malet og luget urskoven, 
så SKAL jeg ændre fysisk livsstil og nøj hvor er det SVÆRT.
Mit mål er at starte med
at få den der gode gåtur med hunden ind i hverdagen, dels er det ikke en slentretur med min hurtige hund- dels så er det en ting som har et formål for både hund og jeg -og så ved jeg at jeg plejer at blive glad både fysisk og mentalt.
Så det er trin 1 i den her uge- mindst 30 min hastig gang med hund HVER dag.
Jeg overvejer om jeg skal ha skridttælleren på igen som faktisk hjalp mig igang
Der skal senere fyldes vægtløftning og måske lidt yoga/tai chi på og så håber jeg at få overbevist min mor eller datter til at tage med i motionscenter efter ferien mindst 1 gang om ugen. Ideelt ville det selvfølgelig være hvis jeg fik et arbejde der gjorde at jeg kunne cykle til /eller var fysisk aktiv i ... men lige nu ser det lidt sort ud.
På madfronten- så er vi moderat LCHF pt - lidt vin og ret meget frugt har weekenden budt på - ikke mindst den her tropiske hede har gjort at madlysten har været nedafgående... og så er juli-august helt sikkert de måneder hvor jeg har MEST lyst til meget frugt...og det er også OK med mig hvis bare de der salte chips forsvinder ud af min craving ;)


Men hvis I har gode bud på hvordan man få holdt sig i gang/kommer igang med et ordentligt program når man hader at dyrke motion så ville det være skønt :)





2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har de sidste tre måneder været plaget af skinnebensbetændelse og har derfor ikke kunne løbe, som eller er min sport. Jeg har i stedet gået lange ture hver aften (1-1½ time) og der gik ikke lang tid, før jeg startede med det, til min krop begyndte at efterspørge det. Hurtig gang er i min optik det mest optimale ift. både øgning af beta-endorfiner (vigtigt for en som mig), og til vægttab, idet det ikke øger sulten på samme måde som løb gør.

Jeg købte nogle dyre MBT sko, som er fantastiske at gå i. En skridttæller eller en Endomondo logning kan også motivere.

Så du har jo fat i det helt rigtige - efter min mening :)

Henriette sagde ...

Lyder som nogle gode bud. TAK
Jeg har idag været ude på 45 min hastig gang ned over markerne efter formiddags kaffen og inden frokost- det var et godt tidspunkt for mig.
Jeg tror problemet ofte er at jeg er helt stresset over alle de ting jeg skal nå og synes det er lidt spild af tid at gå- men mit dårlige humør forsvandt :) og jeg har ondt i numsen ;)