11. september 2009

Menneskeføde - palæo eller neolitiske eller...



Da jeg skrev mit første indlæg glemte jeg egentlig en af de første bøger som fik mig til at overveje om den moderne livstil/ kost jeg da havde spist var god nok.
I 2005 skrev Tor Nørretranders bogen Menneskeføde og jeg læste den med stor interesse.TN skriver som altid godt og inspirende - men det var alligevel de midterste kapitler jeg bed mest mærke i - nemlig om overgangen fra palæolitisk livstil til neolitisk (agerbrug) - ikke mindst fordi jeg selv har en baggrund på Forhistorisk arkæologi.
Han har rigtig mange gode pointer feks:
Det billigste mad pr kalorie:
1) Hvede
2) byg
3) majs
4) ris
5 havre

dyreste mad:
1) artiskokker
2) Asparges
3) salat
4) Spinat
5) tomat

Ikke så underligt at fattige mennesker verden over er "starch-tarians" (stivelses fokuseret)
En anden vigtig pointe er denne;
Samfund (måden vi skaffer føde) Slagser (antal fødekilder) Mængder (indtag af hver fødekilde)

Jæger/samler Mange små

Agerbrug Færre større

Industrielt Store

Slankekure små


Nu er spørgsmålet så om man behøver at leve RIGTIG palæolitisk ???
Dvs aldrig nogensinde mælkeprodukter, grove gryn og bælgfrugter, chokolade. rødvin etc...
I begyndelsen da man overgik til agerbruget var jæger/samler livstilen stadig den alt dominerende og var det faktisk i rigtig mange århundreder - man havde slet ikke mulighed for kun at leve af agerbruget.
Små mængder grove gryn og bælgfrugter, rå mælk og ost mv, ruinerede ikke folks helbred i første omgang, da man stadigvæk spiste mange fisk, meget kød og grøntsager og frugt som blev indsamlet i sæsonen - men det gjorde det mere intensive landbrug og industrien.
Da vi begyndte at basere vores kost på enorme mængder gryn (især hvidt mel), sukker, industrielle olier mv- blev vores helbred markant forværret og vores kost forarmet og forenklet/ monotont (færre forskellige fødekilder)
F. eks. spiser en Amerikaner (og vel også dansker) tæt på:
75 % af sine kalorier fra kost fra agerbruget/ industrien og kun 25 % fra "stenalderkosten"
Det er korrekt at man kan se på skeletter og tænder, at vi overgik til en mere agrar kost er rigtigt, men om det skyldtes
*en hårdere livstil (at dyrke jorden var ikke en fordel tidsmæssigt eller fysisk),
*mere hungersnød,( en mere fastboende livstil betød flere mennesker= støre pres på resurserne)
*færre forskellige fødekilder (mindre tid til at indsamle- større pres på et område)
*mindre fisk (vi spiser helt sikkert mindre fisk efter jægerstenalderen- men dog ikke så lidt som idag) 
-det aner vi ikke.
Men det synes jeg er logiske slutninger og derfor må det være op til den enkelte at vurdere om ikke små mængder grove gryn, bælgfrugter, mælk ost mv GODT kan være en del af en sund kost, hvis man har lyst.

Jeg har valgt at drikke sødmælk, spise ost og smør - ud fra den betragtning at jeg tåler disse fødevarer godt og de betyder noget for min livskvalitet.
At jeg så er overbevidst om at konventionel mælk er et dødt produkt, somman bør undgå som pesten og at det jeg HELST ville ha er rå mælk fra jerseykøer på græs hvis jeg kunne vælge, er et andet aspekt.
Jeg spiser stort set ikke grynprodukter i det daglige, ikke mindst fordi jeg ved, at det gør det nemmere at tabe mig uden og jeg trives bedre med at få mine kulhydrater fra grønt, frugt og nødder.
Men jeg stresser ikke over en dejlig kage i weekenden/ særlige lejligheder - lidt ordentligt hjemmebagt brød en gang i mellem er også dejligt - men desværre vanedannende.

Faktisk synes jeg at det vigtigste er, at man mærker efter om den kost der udgør 80-90 % af ens dagligdag er i orden.
I orden er kost som vores forfædre ville ha spist, uanset om vi bruger jæger/samler versionen eller putter lidt neolitiske elemneter på.

MHT Menneskeføde - så er det en fin bog at blive inspireret af - men jeg synes nu TN er en anelse for South Beach/ Walter Willet inspireret i sin tilgang til kost, ikke mindst hans angst for mættet fedt - man kan håbe på at han er blevet klogere ;) har fået læst lidt Uffe Ravnskov og Weston A Price. 
Men forfriskende var det at han tog kostpyramiden under kærlig behandling.




7 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sagde ...

Intressant inlägg. Jag tror att vi mår mycket bättre om vi äter som våra förfäder gjorde innan jordbrukssamhället tog över.
Jag äter mycket vilt, fisk, grönsaker, bär. Men också ekologisk mjölk, smör, ost och grädde.
Surdegsbröd ibland. Men som du, så blir jag inte så orolig om jag tar en liten hembakt kaka till fest. Men jag undviker det i vardagen och mår bra av det.

Läste för en tid sen en artikel att arkeologer funnit spår av mjölkprotein i kärl betydligt längre bak i historien än vad man tidigare trott.
Jag tror att de på den tiden nog hade förstånd att ta till vara på mjölken från sina jaktbyten.
Särskilt vår urbefolkning Samerna har ju levt med och av renar väldigt länge. Kanske därför vi här i Norden tolererar mjölk bättre?
Ha det gott./ Birgitta

Henriette sagde ...

Birgitta
Jeg tror du har en vigtig pointe

Tak for din kommentar

budzinski sagde ...

Jeg blev også meget tændt af at læse TNs bog ... lige indtil han begyndte at drage sine konklusioner og gav sit blå stempel til linser, bønner og fuldkorn. Han argumenterede langt hen ad vejen som Gary Taubes (TN referer til Taubes' NY Times-artikel i litteraturoversigten), men så vil han alligevel være moderne og Willet-agtig, som du selv siger, til sidst. Øv!

Jeg er glad for Birgittas reference til mælkeprotein i menneskefoden langt tilbage i historien. Jeg har det faktisk fint med mælk (sød) og ost (fede) og yoghurt (alt over 3 procent fedt) og smør og så videre. Men ville også gerne kunne finde en god upasteuriseret kilde.

Den gode gamle fuldfede mælk viser sig jo at være beskyttende ift. livsstilssygdommene, som Poltiken skriver i dag og jeg blogger om.

Henriette sagde ...

Ja jeg så godt Politiken idag- men nøj hvor avde man travlt med at sige at det ikke passede og gav så alle de tåbelige råd om at man skulle vælge skummetmælk... suk hvornår lærer de det

Unknown sagde ...

Hej Henriette
Super skønt med din blog. Jeg er selv lige hoppet på lchf-bølgen pga mit insulin-niveau (har sygdommen pcos),mit primære formål er at tabe mig... men må indrømme er stadig skeptisk. Tabe sig ved at spise FEDT? hehe ;) Har du egentlig tabt dig siden du er begyndt på denne kostændring/livsstil?
Tak for dejlig og spændende læsning, bliv endelig ved!

Mange hilsner,
Lilje

Henriette sagde ...

Hej Lilje
Tak for dine søde ord

Ja jeg har tabt mig - i starten tabte jeg mig mere end 1 kg pr uge- ret vildt
- og siden da har jeg tabt i gennemsnit 500 gram- ialt 11 kg - har holdt pause de sidste 6 uger
- mangler stadigvæk 10 kg.... øv men holdt for meget ferie og fuldte ikke LCHF.

Man skal naturligvis ikke få for mange kalorier samtidig - men når man ikke spsier stivelse og frugtjuiced er det nemt at holde kalorierne i balance - Men det kan være en ide at lave nogle typiske hverdage i en mad database så man får en fornemmelse af hvad man får på en dag.også om man er langt nok nede kulhydratmæssigt og højt nok protein/ fedtmæssigt.

Det skal siges at jeg var meget langt nede i kulhydrat da jeg tabte mig et kg pr uge
(jeg spiste ingen frugt og mælk og chokolade)
- det gør jeg i dag i moderate mængder.

PCO er jeg sikker på at den har en fin virkning på- selvom jeg ikke har det - så er min mens blevet MEGT regelmæssig siden jeg begyndte .

God fornøjelse.

Anonym sagde ...

Tack för att ni uppskattade mitt inlägg, Henriette och Budzinski.
Jag har letat för att finna artikeln där jag läste om mjölkproteinet i kärl, men tyvärr inte hittat det än.
Men jag tror fullt och fast på att de har rätt i sin forskning.
Vi här uppe i den kalla Nord, har alltid behövt ett extra fettlager för att klara värmen. Det behövdes inte på samma sätt i varmare klimat. Det mättade fettet ger en annan typ av underhudsfett, inte som kolhydraternas bukfetma.

Därför tror jag mycket på att vi levde ett hälsosammare liv då vi åt mera fett. Att vi sen det senaste seklet utvecklat så många sjukdomar, har troligen med kostomläggningen till mer kolhydrater och mindre fett att göra.

Jag har själv inte tappat så många kg sen jag började med LCHF för 6 månader sen, men fått så mycket bättre hälsa. Mindre värk, trötthet och stelhet. Det är för mig viktigast. Men jag vet de som tappat många kilos övervikt, efter att de slutat äta raffinerade kolhydrater och istället ökat på fettet.

Ha en god natt i Danmark.
Nu fungerar länken till min blogg, i namnet ovan ;)