27. april 2015

Haven sidst i april

Ja ja I får lige lidt billeder - 2 indlæg lige efter hinanden pas nu på ;)

 
 Lagde de sidste kartofler -altså hovedsorterne som vi skal spise hele efteråret og vinteren .
De tidlige kartofler er allerede oppe- vi har fiberdug på
 og er heldige at bo et sted hvor vi sjældent får nattefrost
Hestebønnerne er oppe-sjovt nok er sorten express absolut sidst ;)
Hvidløgsmarken fik gødning for en uge siden men har ventet på regnen
-så nu bliver de tørre gule spidser nok snart grønne -bemærk sorterne er ikke ens-længst til vesntre er det hårdnakket såkaldte Mønske hvidløg de er altid mere grønne og holder længere...
og der skal luges -hindbær længst til venstre
 
Broccolien der kan overbevise selv de mest hardcore broccoli hadere ;)
Forest er det den seneste sort af Purple sprouting- bagved ses en lidt tyndere og tidligere sort.
Spidskål i drivhuset -venter på at jeg får tid til at plante ud.

fennikel -ditto

Nogle af de mange sået løg der skal prikles ud
Har sat lidt stikløg i sidste uge -men såede løg er bare bedre -sjovere sorter, sundere og holder længer.

Øverst artiskokplanter- nederst knoldselleri og 4 forkølede røde spidskål ;)






26. april 2015

At brænde sit lys i begge ender...

Ja ja jeg findes stadig- men APRIL har været den vildeste måned- arbejdsmæssigt -privat og helbredsmæssigt.
Jeg forsøger at fordele min sparsomme tid mellem job og en have som skriger på mig hvor alt kommer op - skal nok smide lidt fotos senere.

NÆSTE år skal jeg klart ha fri her sidst i april - det er håbløst at arbejde + 50-60 timer + 20 timers transport og så se alt spire og gro :(
-og ja jeg har også uger hvor jeg kun arbejder 20-25 timer - men da jeg stadig pendler ca 20 timer føles det ikke specielt "let" :)

Læste for en gang skyld en ganske udemærket artikel i BT
Ekspert fra TV: Kvinder ved alt for meget om sundhed.

Jeg må indrømme at der er flere gange jeg må nikke og også pege på mig selv..

"I ved jo rigtig meget om sundhed, næsten for meget. Men I har tit prøvet for lidt – helt konsekvent og over længere tid. Det er en af udfordringerne ved at hoppe fra den ene kur eller kostomlægning til den næste, uanset om det hedder faste, stenalder, LCHF eller noget fjerde. Variation er fint, og det er jo rigtig godt, at I er nysgerrige og har lyst til at prøve en masse rent sundhedsmæssigt. Men ulempen kan være, at du aldrig rigtig finder ud af, hvad der virker for lige netop dig.
En anden udfordring ved at være så opmærksom på alle mulige, skiftende sundhedsbudskaber og nye diæter er, at der hele tiden er noget, I ikke ”må”. Og derfor føler mange kvinder, at de hele tiden falder i. Den skyld og skam i forhold til mad er i mine øjne kvinders største udfordring i forhold til sundhed. Og det første jeg ville tage fat på, hvis jeg skulle coache en flok kvinder i et program a la "Rigtige mænd".
Det handler tit om søde sager og kulhydrater. Så f.eks. ved at gå i supermarkedet med dem og stå foran chokoladehylden og siger: „Det her må du gerne. Når du har trænet. Chokolade er godt for dig, det er godt at spise tre stykker mørk chokolade hver aften. Gør det!”
 Jakob Søndergaards råd sidst i artiklen er faktisk rigtig fornuftige.

Personligt er det langt tid siden at jeg har været så brugt og passet så dårligt på mig selv.
Mit aktivitets niv er ret fornuftigt - jeg går i gennemsnit 12000 pr dag så det er jo slet ikke dumt
- men jeg sover ALT for lidt -ikke fordi jeg ikke kan falde i søvn - for det har de der smukke :) gule briller jeg skrev om hjulpet MEGET på
- men fordi jeg har travlt og fordi jeg ind i mellem ikke kan vælge mine sengetider og stå op tider. Feks så kommer jeg overordnet sent i seng når jeg arbejder og især når jeg har sovevagt -samtidigt med det skal jeg mange dage , op meget tidligt = et gennemsnitligt søvn på 5,5-6 timer og det er mindst 1- 2 timer for lidt :(
Det giver en ond cirkel -orker ikke rigtigt noget når jeg endelig har fri - spiser mest snacklignende mad når jeg er hjemme -og aftensmadens sammensætning på arbejde er ikke optimal for mig . Læs lette grøntsager /vand i kugler og stave,  halvdårligt kød og for lidt fedt...

Egentlig skriger alt i mig på at lave en detox/juicekur- en striks low carb
- men min fornuft ved godt at det ikke er optimalt når man stresser helt vildt/sover dårligt.

Så min  liste er

  1. Prøv nu at få justeret på det der søvn- det kan godt blive bedre selv om det ikke kan blive optimalt.
  2. Hold den fysiske aktivitet igang- men slå mig ikke i hovedet fordi jeg ikke har overskud til andre typer motion
  3. Spis rigtigt mad-en simpel salat og stegt kød er bedre end slet ikke at få lavet mad.. og undgå skylden fordi der ryger et stykke speltbrød ned ;) - kroppen har brug for rigtig mad  pt! og få brudt mønsteret med for lidt mad og for mange snacks og kaffe
  4. Drik max en kop kaffe og NYD den- kroppen kan simpelthen ikke holde til mere selv om det føles nemt og godt at lade den køre på koffein -vælg søde sager der giver mening- ordentlig chokolade, nødder -tørret frugt frem for slam fra 7/11- så må jeg justere senere
  5. Husk alene tid- byg overskud op og husk at sige nej ! det er så nemt bare at sige ja fordi man synes at man KUN arbejder og trænger til veninde og familie snak men jeg skal også bruge tid ALENE.