10. apr. 2014

At overleve foråret-sommeren

Jeg er ikke gået helt i frø /i hi ;) -livet er bare en smule hektisk;
med en datter der flytter hjemmefra -en have der skriger på omsorg -nåh ja også det der jobsøgnings-noget ?!
Måske lægger det tidlige forår bare ikke op til en masse internetskriverier?
Jeg har i hvertfald en tendens til at ændre vaner mht FB-blogging og surfing, når efterårsregnen kommer så kryber jeg sammen foran skærmen med en kop te og har GOD tid -nu er det mere sådan en formiddag hist og pist.
I efteråret 2012 skrev jeg et indlæg om at overleve efteråret 
Selvom jeg prøvede alle tingene igen i år, så overlevede jeg ikke efteråret og vinteren helt så godt som året før - måske hang det sammen med et hårdt arbejdsprogram -tidligt op, mange timers transport-kæsligt arbejde- måske bare at vinteren i år har været enormt MØRK.
Men fra forårsjævndøgn 21-22 marts  til efterårsjævndøgn 21-22 september, der stortrives jeg og jeg ville ønske at jeg kun havde et deltidsjob i den periode.
(U)heldigvis har jeg de sidste 2 år været arbejdsløs i den periode......

Så her kommer et bud på alt det jeg synes man bør nyde/gøre i de næste 6 måneder

Lær at stå forholdvis tidligt op 
De tidlige sommermorgener er smukke og stille - hvis vi får en hedebølge er det også det eneste tidspunkt jeg orker at lave noget i haven.
Jo mere dagslys du udsættes for i løbet af dagen -jo bedre fungere dit indre ur.
Du vil blive naturligt træt i en jævn rytme, især hvis du undgår stærkt og blå lys fra computer/tv om aftenen. Søvn er ikke noget opreklameret spild af tid - det er livsnødvendigt for en sund krop -du regenererer både mentalt og fysisk når du sover tidligt nok og længe nok. Ofte vil du opleve at du har mindre brug for søvn om sommeren. Selvom jeg har mørklægning vågner jeg ca 1 time tidligere end for 1 måned siden :)
Lav sommermad
Spis enorme mængder frisk grønt, krydderurter, fisk, skaldyr, frugt, mælkeprodukter, ost, lette kødretter etc
Om sommeren skruer jeg meget ned for mit chokolade !!!
og nøddeforbrug- dels er nødderne ikke rigtigt i sæson og derfor halvgamle, dels så tror jeg det er sundt at variere.
Selvom jeg betragter chokolade som et af de 5 rå-makrostoffer;
protein, fedt, kulhydrater, alkohol og chokolade  :)
-så kan man jo godt styre sit forbrug lidt - eller ihvertfald prøve.
Jeg er ikke specielt bange for frugt og bærs kulhydrat - så jeg synes at man skal udnytte at der er adgang til en masse frisk frugt i sæsonen - f.eks vil jeg spise mine egne jordbær med fløde hver dag i sæsonen :) Mere inspiration til bær her og til mere eller mindre giftige grøntsager. Hold nallerne fra de røvsyge spanske bær der er i butikkerne nu og vent!- danske bær kommer hurtigt i år- mine egne jordbær har store blomsterknopper :) Så nyd de første rabarber i stedenfor.
Spis salater hver dag- tænd grillen eller grilpanden Keep it simple -lav en fed pesto- mayo eller dip :)
Husk at nyde en kold drink 
men undgå at der går rosévin i den hver dag - sidste sommer gik der en smule pensionist tilværelse i den for mig- jeg elsker vin- drikker sjældent store mængder, men kan bare rigtig rigtig godt lide et koldt glas under kirsebærtræet på de lange nætter.
I år skal jeg lære at nyde kold vand med smag- feks har Madbanditten i hendes nr 2 bog en masse gode bud på smagstilsat vand- i værste fald køber jeg Egelykke danskvand med smag - obs på andre mærker som tilsætter klamme sødemidler.
Mærk jorden
Dvs sørg for kontakt til jorden- gå på bare tæer- rør noget jord - tag sandaler på.
Jeg plejer ikke at ha strømper på fra 1 maj til 1 oktober og jeg elsker det.
Jeg tror på at mennesker har brug for kontakt til jorden, at det er en del af ens psykiske velbefinden. Små børn har forøvrigt godt af kontakt til jord - at spise lidt ;) ( hvis den ikke er blyforgifte byjord) Det giver bedre immunforsvar end et hysterisk sterilt liv.
Dyrk noget - om det så er en kæmpe køkkenhave eller bare 2 krydderurter i vinduskarmen :) læs mere her
Bliv ven med solen
Jeg har hørt flere småbørnsmødre som allerede har pippet om solcreme - jeg har set de vælter frem på hylderne i butikkerne -men rolig nu !!!
UV indekset har ikke været i nærheden af et niv som (måske) kræver solbeskyttelse.
Jeg tager personligt en 3. sommer uden solcreme -læs mere om hvordan og hvorfor her
Sidste år var jeg aldrig nærheden af at blive forbrændt.
Hvis man som kvinde ikke synes at kokosolien er nok, så vil jeg gerne anbefale Zinobels Organic boost Intense repair oil. Ingrediensen er hybenrosekerneolie, gulerods extract, solsikkeolie, macdamiaolie, Granatæblekerneolie, og vitamin E - jeg synes den er ret fantastisk.
Nyd blomsterne.
Køb, pluk blomster - friske blomster mindst hver uge og når kirsebær og æbletræerne blomstrer lige om lidt  så stå helt stille og NYD - find en havestol og træk stikket ud og husk at internettet -FB- og bloggerne er der også selvom du trækker stikket ud og deltager mere i real life.

 Hvad er det bedste for dig ved  foråret /sommeren ?