30. sep. 2014

Kog en gang suppe - knogle suppe ;)

I  et travlt moderne dansk hverdag spiser vi igen og igen de samme "luksus"udskæringer af kød; Kylling og kalkunbryster, oksebøffer og svinekoteletter og så de uendelige mængder hakket kød. 
Men hvis man skal forsvare at spise kød, så bør man spise hele dyret så intet går til spilde - også de der langtidkogte og lidt besværlige gryderetter som din mormor og oldemor havde på menuen hver uge, alt indmaden og  dejlige supper lavet på knogler. Suppe har været et af de vigtigste elementer i måltidet lige siden tidernes morgen, men er alligevel blevet en glemt del af vores måltid, efter at vi har ladet supermarkederne overtage vores madlavning.

Der er en lang række ernæringsmæssige fordele ved at sørge for at supper er en del af ens daglige kost. Supper kogt på knogler og ikke kun kød indeholder en lang række let optagelige mineraler som kalcium,magnesium, fosfor, silicium, svovl og spormineraler. 
Når man bruger knogler med sener og brusk får man en væske der indeholder blandt andet glukosamin som sælges dyrt som middel mod gigtsmerter. 
Gelatinen/collagenet i suppen har en masse gavnlige effekter på maveproblemer, den hjælper med at genopbygge tarmene og med at optage mere næring. 
Man kan udlandet købe gelatinen dyrt f.eks her

I sidste uge kom en lille Hereford -ko forbi min næse ;) 
Sådan er det at bo på landet -pludselig får man nyheden om at der er dejligt kød til sag. Desværre havde jeg ikke ret meget plads i fryseren så det blev mest til lidt hakket kød, et stykke højreb og en cuvette og så en masse knogler- både marvben, men også ribben og knæled. Det er vigtigt at der er vægtbærende knogler med. Desværre fik jeg ikke taget billeder af hele processen.

  • Men jeg startede med at brune knoglerne ved 250 gr.
  • Så røg de i 2 store gryder med vand, peberkorn, lidt timian og rosmarin, hvidløg og en sjat eddike. 
  • Jeg kogte op og skummede og så småkogte de næsten 18 timer.
  • Tog knoglerne op - sigtede igennem en fin sigte og lod gryderne stå koldt så fedtet steg op.

Som I kan se har den lille ko spist masser af græs :D
  • Jeg skummede fedtet af så godt som jeg kunne.


  • Kogte ned til ⅔del - jeg vidste af den var ret koncentreret i smag. Ellers kan man faktisk sagtens koge længere ned.


  • Smag til med salt - den må gerne være pæn kraftig. 
  • Hæld i fade og lad den stivne. Hvis man har gode små beholdere uden dårlige stoffer - f.eks. af stål eller glas kan man også hælde suppen i der.


  • Lad den stå og stivne koldt og skær i tern.
  • LØS frys først og put så i fryseren- i fryseposer.


  • Fedtet smeltede jeg igen - og hældte i beholdere  primært til fugle. 
  • Lidt af det i et glas til menneskebrug - det er ret fantastisk at stege rodfrugter og kartofler i - især hvis smagen ikke er meget kraftig :) 
  • Aftenens højrebs bøf ligger klar :)

Jeg bruger tern i i sovse, grøntsagssupper, gryderretter, hvis jeg koger gryn som ris og quinoa - Når jeg er stresset eller småsyg så er en kop oksesuppe med ingefær og hvidløg evt lidt strimlet grønt livgivende.

Læs mere om traditionelle teknikker - Real foods og hvordan man koger suppe på et kyllingeskrog, de nemme løsninger mv. hos Grøn stue 

Og for at det ikke skal drukne i et studie i brunt - så
Lidt af gårsdagens indkøb i køkkenhaven; bagfra en stor pose spinat, gulerødder, bladselleri, rødbeder, rødløg, en grøn vintergræskar, første frilandmelon, verdens bedste conference pærer og druer :) Vi venter lidt med at gå amok i rodfrugter og kål - for det skal jeg nok blive træt af til januar :)





22. sep. 2014

Hyldebær som influenza forebyggelse/førstehjælp.

I øjeblikket har de praktiserende læger drøntravlt med at få overbevidst en større og større gruppe mennesker om at de skal vaccineres mod influenza.
Jeg vil straks sige at jeg er ikke modstander af alle vacciner men jeg er stærkt kritisk.
Først og fremmest så virker influenza vaccinen ikke særlig godt og så er den smækfyldt med en række tilsætningstoffer som jeg personligt ikke vil putte i min krop- hverken som sund voksen eller som svag, ældre eller gravid.
Da jeg arbejdede i hjemmeplejen valgte de fleste af mine kollegaer at blive vaccineret - jeg gjorde ikke og jeg havde modsat dem ikke influenza en eneste gang de 3 år jeg arbejdede der - det havde de stædige ældre som ikke blev vaccineret hellere ikke..
Min far blev alvorligt kræftsyg og valgte at tage imod influenza vaccinen - derefter havde han mere og voldsommere influenza end før.

Men hvad gør man så ?

Man følger en række simple regler.

  • Vask hænder med sæbe (håndsprit er unødvendigt og problematisk)
  • Spis nok D vitamin mindst 25-30 mcg fra 1 september.
  • Spis probiotika eller endnu bedre mælkesyrede grøntsager
  • Luft ud og få frisk luft
  • Sov NOK- mere end du tror
  • og spis hyldebærkoncentrat. 

A small study published five years ago showed that 93% of flu patients given Sambucol were completely symptom-free within two days; those taking a placebo recovered in about six days. However, the study took place during an outbreak of influenza B -- so it was unclear whether Sambucol worked with type A virus.
This current study shows that, indeed, it works for type A flu, reports lead researcher Erling Thom, with the University of Oslo in Norway.
Thom's findings were presented at the 15th Annual Conference on Antiviral Research in 2002. The study has been accepted for publication in the Journal of International Medical Research.
The study involved 60 patients who had been suffering with flu symptoms for 48 hours or less; 90% were infected with the A strain of the virus, 10% were infected with type B. Half the group took 15 milliliters of Sambucol or and the other group took a placebo four times a day for five days.
Patients in the Sambucol group had "pronounced improvements" in flu symptoms after three days: Nearly 90% of patients had complete cure within two to three days. Also, the Sambucol group had no drowsiness, the downside of many flu treatments.
The placebo group didn't recover until at least day six; they also took more painkillers and nasal sprays.


  • Du kan købe et produkt færdigt. Men jeg synes det indeholder en række ting jeg ikke har så meget lyst til - glucosesirup og konserveringsmiddel blandt andet. 

Jeg ved godt at forskerne siger at det KUN er koncentrat der virker - men det er bestemt hverken min eller andres erfaring og jeg tænker at det nok primært er en salgs gimmick.

Men hyldebærerne hænger tunge ude på buskene - de er gratis og smæksunde.

  • Find et sted hvor der ikke er for meget trafik -landbrugets sprøjtegift må man nok desværre tage med -medmindre man finder buskene i vild natur.
  • Pluk en masse klaser. Du skal bruge flere end du tror.
  • Når du kommer hjem skyller du dem forsigtigt.
  • Klip mest muligt af stilken den er giftig ligesom RÅ hyldebær er.
  • Det nemmeste er klart at bruge en tutti frutti hvor frugten dampes over vandbad og du får den rene saft. 
  • Men man kan også bare putte bær i gryde med ca ½ liter vand pr kg bær.
  • Der koger man under låg til bær er totalt smattet 
  • - så afdrypper man bær i saftklæde evt en skoldet tøjble. 
  • Pas på det sviner usandsynligt meget.
  • Uanset metoden står du nu med en fadt smagende flot lilla saft.
  • Jeg tilsætter frisk ingefær i skiver, lidt stjernanis og ægte kanel i stænger -men det er valgfrit.
  • Tilsætter 600-700 gram sukker pr 1 litersaft og koger ned så du har ⅔ af saften -den skal være lidt tyk som ahornsirup.
  • Smag til med citronsaft og fisk krydderrier op.
  • Jeg putter på skoldede -ovntørrede syltetøjsglas evt. lige skyllet i lidt sprut -vodka eller rom.

Kan holde usandsynligt længe trods mangel på konservering.

Low carb eller mere palæo version.
Man kan godt bruge honning- men husk at honning brænder nemmere på og indeholder en smule vand.
Sødemidler? Jeg ville nok bruge kokossukker og være ekstra omhyggelig med hygiejne evt fryse i små glas i steden for.

Hver morgen tager jeg en shot sammen med D vitamin og når forkølelserne hærger så er det også godt fortyndet med kogende vand.
Sammen de første valnødder og årets flotte Conference pærer.