25. januar 2011

Uge 2 og 3 og måneden´s skræmmekampagne

Har haft alt for travlt til at opdatere.
Men det går rimeligt godt
- jeg har ikke været helt sukkerfri - men skåret kraftigt ned.
Jeg har simpelthen haft så sk.... travlt at jeg godt forstår at det kan være svært for travle mennesker at spise sundt... ind i mellem er en skive rugbrød med ost bare hurtigere og mere overskuelig end en grøn salat med kød eller fisk.


Tjah og så er det deprimerende som skræmmekampagnierne har tag i middagsaviserne.
Læs bare Kostbloggerens kommentar
 eller hvad med den nye bog


det helbredende køkken – gør en forskel på 4 uger

striks vegetar kost - eller mere korrekt veganer kost !!!!

Hvor Kirsten Skaarup bla står bag - - jeg var ellers glad for hendes gamle kogebøger som jeg skrev i vegetarindlægget for nogle uger siden...men hun er desværre blevet bidt af det veganske bacille -og bare denne her udveksling på hendes blog er deprimerende;

Vi danskere er verdens mest kødspisende folk. Vi gnasker 140 kg kød i os om året – dobbelt så meget som tyskerne. Det kan vi simpelt hen ikke være bekendt.


Dine tal er ikke korrekt, jvf. http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article857820.ecespiser danskerne kun 40 kg kød om året, når man ikke tæller “resterne” efter vores eksport med.
    • Kære Thomas.Mange tak for din korrektion. Det vil være glædeligt, hvis dit tal stemmer. Jeg vil dog foreløbig holde mig til FAO’s tal, indtil anden dokumentation foreligger.

Hvorfor fastholde et tal der helt klart er forkert????
En hver kan regne ud at 140 kg pr dansker fra baby til olding er forkert.
Det er små 400 grm pr dag !! Selv mig der er glad for kød spiser ikke så meget...
Men den eneste grund, må være at hardcore vegetarerne har erklæret krig...
Og det er jo absurd for der er plads til alle. 
Man skal ha lov til at vælge med underbygget viden. VI er ikke ens - der er helt sikkert folk der trives på mere grøn kost end andre- men vegetarerene bliv super mobset hvis alle ikke vælger det samme som dem-og hvis man forsigtig påpeger  f eks at omega 3 fra planter ikke er en ægte omega 3 - men en ALA som skal omdannes i kroppen før den bliver til den gavnlige EPA - og DHA- så er man rabiat....ikke mindst hvis man siger at fiskeolie er den bedste kilde.

Jeg vil ha lov til at spise kød - af en ordentlig kvalitet ...uden at jeg bliver banket i hovedet..De rabiate vegetarer skulle ta at besøge D ádamo ( blodtype doktorens) forum - der lever lacto/ovo vegetarerne i fred med kødelskerne/Palæofolkene..

og hvis vi skal tale om kræft, hjertekarsygdomme og diabetes 2- så vil jeg påpege at smøger, in-aktiv livsstil og sukker er de største skurke... 
men staten skal jo ha skattepenge fra smøger og sukker- så er det så meget nemmere at bruge forældet forskning og udpege fedt og kød som skurke- selvom menneskeheden har spist det i millioner af år.
















  • Mange hilsener
    Kirsten

Ingen kommentarer: