7. februar 2011

Om fedtskat og 6

I øjeblikket kan jeg godt forstå den alm. borgere har svært ved at finde hoved og hale i forskning og hvad de skal spise...og det gør det ikke bedre når der bliver slynget med begreber som nøglehuller, fedtskat,6 grønne -spar på fedtet etc...
Den ene dag truer fedtskatten, som vel og mærket er besluttet på baggrund af forældet forskning og handler mere om ekstra skat end sundhed.


Se bare den her artikel  hvor der bl a skrives dette;
"Nogle af forskerne i gruppen peger på, at man endda har brug for mættet fedt, og at det ville være usundt at sænke indtaget for meget. Det er en meget relevant diskussion, og den illustrerer, at det ikke er begrænsningen af mættet fedt, som bør have den største ernæringsmæssige bevågenhed,« mener Arne Astrup."


Den næste dag oplyser Politiken at danskerne ikke kan finde ud af at spise 600 gram frugt og grønt pr dag ...( under hver 10 gør!) 
MEN hvis nu danskerne udskiftede noget/( eller alt!!) af deres gryn og brød med frugt og grønt,så var det måske ikke så svært at få spist en varieret mængde frugt og grønt.
Jeg kender det fra mig selv, hvis jeg begynder dagen med gryn så spiser jeg enormt meget resten af dagen- gryn uanset form virker som narko på mig- vil ha mere vil ha mere og især grøntsagerne bliver glemt på sådan en dag.
Hvis jeg derimod starter dagen med protein og grønt - så er længslen/trangen efter gryn og sukker ikke nær så stor= mindre kulhydrat, færre kalorier og mindre sukker resten af dagen.


En god dag for mig kunne være;
  • omelet af 2 æg med spinat og forårsløg  og et æble = 200 gram
  • frokost; tunsalat med skyr og majo- gulerod og agurk til 200 gram
  • eftermiddag; lidt ostebjælker og druer 100 gram
  • aften; Bøf med grønne bønner og tomatsalat - 200 gram
  • = 700 gram - det er da ikke så svært vel ?
Mens en søndag som igår (rødme- totalt kulhydratramt...);
  • pandekager med banan og ahornsirup- pandekager var godt nok med havre og speltmel...100 gr
  • småkager med macadamianødder og choc og kaffe
  • rugbrød med baked beans og spejlæg og et glas juice =100 gram( juice tæller max det)
  • kage og te ( i byen)
  • pasta med kalkun og sennapsfløde og jordskokkesalat og hvidvin..  100 gram.=
i alt  300 gram  og alt for meget sukker op og nedture hele dagen


Men hvorfor er det så så svært?


Altså ud over det med trang - så handler det også om tilgængelighed 
Selvom det er blevet meget nemmere at spise grønt, så er det stadig mere arbejdsomt end at snuppe en bolle, kiks eller pasta. 
For mig handler det om at ordne grønt til flere dage; hvis gulerøderne er skrællet- salaten skyllet og madplanen lagt - så vælger jeg det meget nemmere end hvis jeg skal hive en kasse frem og kikke på grøntsagerne først.
I nogle familier er grøntsager de farlige og underlige!! 
Børnene har fra 6 m ( ofte 4 m) været vænnet til klisteret sød mild og blød grød og brød = deres smagsløg er ikke særlig udfordret.
I vores familie er det ikke et problem- min datter nægtede grød og spiste med glæde grøntsager, æg og kød istedenfor. Der er ikke ret mange grøntsager hun ikke spiser i dag ;) 
(svampe og ristet løg gælder vidst ikke) 
Så rigtig babymad er modermælk- masser af grønt, kød og rigeligt fedt og ikke hvid bleg mad fra en pakke !
Og glem så statsordineret fedtfattig nøglehulsmad- spis ÆGTE MAD-det din oldermor spiste  og skær ned på gryn, kartofler og frugt- hvis maven er blevet for stor :)





























Ingen kommentarer: