13. maj 2009

Asparges


Del af REAL FOOD Wednesdays kik på de andre fine indlæg

Maj og juni går jeg amok med asparges - det er nok min "all time"favourit grøntsag.
Jeg forstå ikke at den ikke er mere populær både i indkøbskurven eller i haven.
100 gram grønne asparges giver bare 26 kalorier
protein 1,8 gram
fedt 0,3 gram
kulhydrat 4,9 gram
1,8 gram fibre
masser af gode stoffer som folat og kalium som de vigtigste.
Særligt folatindholdet er højt og det er godt hvis man er eller prøver på at blive gravid ;-)

I haven er de ( grønne asparges) nemme at ha
De skal plantes et veldrænet sted i sol, luges, dækkes med tang 
og så venter man ellers et par år hvor man ikke kan høste
- derefter er de dejlige nemme at ha i haven de næste 25-30 år.
OG det er virkelig en grøntsag det kan betale sig at høste
Danske asparges er dyre at købe -men bedst ikke mindst fordi smagen ændre sig hurtig efter høst.

Asparges i køkkenet

  • Kan bruges til alle måltider også morgenmad :)
  • Passer godt til smør, æg, fløde og fisk - men egentlig er der næsten ikke den ting asparges ikke passer til  (jo måske chokolade kage ;-D )
  • Kan grilles evt omviklet bacon
  • Kan dampes let og serveres med røræg eller porcheret æg- eller dyppes i blødkogt æg. - eller put dem i en omelet
  • Er super i en rejesalat eller til røget laks
  • I grøn salat
  • Dampet med smør som tilbehør til en bøf eller kylling.
  • Som kold suppe - kog de hårde asparges stykker sammen med lidt løg i en god suppe - blend og put igennem en si - rør masser af fed creme fraise 38 i og afkøl  smag til med kørvel, salt og peber. Damp hovederne og put i suppen.
  • Børn kan faktisk godt lide asparges særligt de grønne - rå eller dampet er et hit
  • - dyppet i creme fraise eller hollandaise sovs
  • De hvide er langt mere kompliceret, både at spise og dyrke - de er mere bittre og skal skrælles .De fungere bedst i klassiske retter med masser af fløde ;)
Og NYD dem NU
det er slut til Skt Hans
-så skal de ha fred, gødning og vand indtil næste år.






1 kommentar:

Ellinor sagde ...

Det låter godt:)
Vi er glade i asparges både min man og jeg. Skall se til å kjøpe nå framover, jeg tror ikke at vårt klimat tillater oss å ha det i hagen, men jammen skal jeg lese litt om det og se om det går:)