17. februar 2017

Tilbage til sunde vaner

2016 var et hårdt år - hvor ALT skred - hvor jeg mærkede at min krop har en alder -og ikke er udødelig.
Jeg brændte voldsomt sammen med stress i oktober. 
Det er det mest skræmmende jeg nogensinde har prøvet. Jeg vidste godt at jeg havde ignoreret alle min krops tegn på udbrændthed. Jeg havde ikke sovet godt i flere år-og det sidste år op til havde jeg også arbejdet urimeligt hårdt -både timemæssigt men også indholdsmæssigt; læs masser af uvished, ansvar, ene arbejde i laaaange vagter og ikke ret meget påskyndelse eller anerkendelse.


Efter en måneds fuldtids sygemelding hvor jeg lå på sofaen med voldsom migræne 16 ud af 31 dage, tinnitus og hukommelsestab og talebesvær- vendte jeg tilbage til mit gamle job på halv tid og fik det afsluttet inden jeg 1/12 så startede på nyt job. Der er stadig nogle småting der ikke er på plads men nøj hvor betyder det meget at arbejde på en helt anden måde og med en chef der tager ansvar og anerkender.

Jeg har erkendt at det er små skridt der skal til.
Så december og januar har jeg brugt på at lærer at sove igen.
Jeg har prioriteret benhårdt gode vaner og rimeligt tidlig senge tid.
Jeg har tidligere skrevet om god søvnhygiejne
Jeg har også været mere omhyggelig med kosttilskud og holde igen med kaffe - små skridt til nye vaner.
Her i februar er det mest motion der er fokus på og det går ærligtalt ikke sindsygt godt.
Jeg har altid været robust og meget stærk bag min tykke krop. Men pludselig fik jeg ondt i lænden og har tilbragt en del tid hos nålemanden med nåle i lænd og baller og sportstape - og ja det virker - men faktum er at jeg overhovedet ikke er smidig mere, at min bagside af kroppen er mere stærk end forsiden - at mine mavemuskler er ikke eksisterende -og jeg har en rectus diastase -læs mere om det her.  Det betyder at jeg har lavet alle de forkerte øvelser ( hvis jeg har lavet nogle ... og at der bare slet ikke var fokus på det da jeg fik min datter for 22 år siden. Det er mega træls.  Jeg er virkelig dårlig til det med at træne- jeg tiltrækkes ikke af det -og synes det er tåbeligt ... men omvendt må jeg erkende at jege ikk får gjort det alene..så nu er jeg på udkik efter et formiddags hold som passer til min krop 
I marts regner jeg med at tage fat på kosten- mit nye job gør det umiddelbart nemmere (end tidligere) at følge kostplan - jeg laver en del mentalt forarbejde men regner også med at der skal lidt praktisk forarbejde. Jeg har jo tidligere haft held med at tabe mig med LCHF/primal -og det er umiddelbart det jeg trives bedst med. Jeg vil dog gerne spise rodfrugter, frugt og undgå husk og sødemidler - så jeg skal tilpasse det til mig. Det største problem er egentligt den kulhydrat fokuserede omverden.

Jeg er blevet inspireret til at opdele mine mål i mindre skridt efter at ha læst Sofia Sommers 
Sunde vaner -Smuk figur 

Jeg synes faktisk det er en rigtig god bog - rent kostmæssigt lærte jeg ikke så meget ;) men rent psykologisk var det for mig en ret stor øjenåbner. Køb den hos Saxo - for 99,95 kr 

Nu glæder jeg mig bare til at blive frisk og stærk så jeg kan gå igen i haven og dyrker en masse skønne grøntsager




2 kommentarer:

Jane sagde ...

Dejligt at have dig tilbage - ikke så dejligt med stress og alt det. Jeg ønsker dig et stærkt 2017!

Jeg er med i diastase rectus gruppen og fik superhjælp hos nogle, der hedder "maven og mig" eller lign. Jeg gennemgik deres intensive træningsprogram hvor jeg samtidig bar korset (yes, 24 timer i døgnet) og helede mine delte mavemuskler på 6 uger.

Som sideeffekt blev jeg bomstærk i kernemuskulaturen. Det fjernede dog ikke mine lændesmerter, men dem har jeg siden fået hjælp til andet steds.

Min pointe er egentlig, at jeg virkelig føler med dig. Det er ikke rart at opleve at kroppen i den grad siger fra og følelsen af at man skal starte helt fra scratch.

Kram

Henriette sagde ...

Super - god viden jeg har fundet de der røvsyge øvelser og har faktisk sådan et bælte bare ikke så god til at sparke mig igang.