7. juni 2014

Farvel dagpengeland, alkohol og pligtspisning af korn

Åh jeg ved det godt - jeg er lidt stille her i sommer- men jeg læser faktisk stadig jeres blogs-både om whole30, MGP-og LCHF lækkerier etc-
men livet er hektisk med have, kyllinger og nyt job.
Endelig har jeg landet et fuldtidsjob -ikke et ønske/drømme job men langt mere interessant end de der korte vikarjob jeg har haft i folkeskolen de sidste år.
Jeg glæder mig så meget til at sige farvel til dagpengeland og den ultimative stress der er ved at være fattig, forfulgt af regler og paragraffer og fordomme. Jeg starter langsomt op i juni- men starter på fuld tid til august- som vigtig voksen for en flok unge som har haft en barsk start på livet og oven i det også har divs. diagnoser. Det bliver spændende, intenst og let bøvlet mht til transport.

I forbindelse med ny jobstart tænkte jeg enormt meget over al den pligtspisning af især kornprodukter som jeg har udført det sidste års tid. Jeg er ikke og bliver det nok aldrig striks LCHF- jeg spiser rodfrugter, nye kartofler, frugt og også lidt sukker hvis det er ahornsukker/honning og små mængder moscovado - ligesom jeg når jeg er på besøg har valgt et stykke lækker kage eller godt speltbrød til.
Men efterhånden brugte jeg så mange kulhydrater på at spise skod kage og boller at der faktisk intet råderum var til de ting jeg virkelig havde lyst til...Så jeg valgte at starte ud med den simple forklaring at jeg faktisk ikke tåler hvede særlig godt. Det var der faktisk en del forståelse for...Jeg kunne ha hoppet fuldt i og sagt at jeg slet ikke spiste gryn- men bare det at få sorteret al hveden fra er et stort skridt. Jeg kommer til at spise en del sammen med d unge og jeg forestillede mig med det samme pasta, ris og brød- helvedet....

Farvel alkohol.... på matriklen i juni måned!
Jeg synes altid at jeg har haft et fornuftigt forhold til vin /alkohol- jeg har aldrig som ung været sanseløs bedugget eller kastet op... Jeg har sjældent drukket mere end 7-8 genstande pr uge som voksen. Ofte åbner jeg en flaske vin fredag aften og den varer så weekenden ud. Men allerede sidste sommer skred det -min datter var voksen og læste til student - det var lunt og sommer- jeg arbejdede ikke- så der blev åbnet lidt mere vin de lange sommeraftener som vi delte. Især juli og august var virkelig rosé- fyldt, da det var fantastisk sommer- mange gæster mv. Resten af året har jeg tænkt jeg køber jo kun den der fredags flaske( på dp er det begrænset hvad man kan tillade sig ;) ) Men jeg begyndte at tænke at du får faktisk meget vin mv UDENfor hjemmet- jeg er omgivet af efterlønnere og pensionister og lige den grupper drikker markant mere end min aldersgruppe. Det er ikke så længe siden at jeg blev tilbudt et glas hvidvin kl 10 en fredag formiddag......
Her i Maj har vi haft det ene arrangement efter det andet så da jeg læste NemLCHF indlæg om alkohol slog det mig, at jeg godt ( INDEN det blev sommerferie ;) ) ville skrue ned og blive lidt mere bevidst om hvor meget jeg egentlig drikker. Ikke at jeg tror at jeg er så meget over de der 7 genstande i gennemsnit- men mere at når man konstant får vin/øl så skal kroppen hver gang igang med at forbrænde det før den går i gang men kulhydrater og fedt... Jeg synes jeg har fået en rosevins delle..Så jeg har valgt alkohol fra herhjemme- men drikker et enkelt glas hvidvin- ikke kl 10 :) men gerne efter en hård dag i haven...


4 kommentarer:

sukkersensitiv sagde ...

Gud hvor fedt for dig med det job :) - det er da en start!!!
Og modigt at smide vinen væk en hel måned! Har du hørt om de tre råd til dem der gerne vil blive gamle såsom 90+ og stadig være raske - er som følger :
1 drik kaffe hver dag
2 drik alkohol
3 tag lidt på når du bliver ældre
Bare lige ikk :)
Er heller ikke selv hverken hel eller halvalkoholisk - man savner allermest rødvin her i w30 forløbet. Glæder mig til at åbne en rigtig god rødvin og fyre den af med manchego her om 10 dage. Held og lykke med både nyt job og alkoholfri måned.
Mange Hilsner Louise

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

Fedt - og til lykke! Dejligt med et job. Det lyder spændende. Da jeg læste, du skulle arbejde med unge med diagnoser, tænkte jeg, at det ikke gør noget, du går foran og undlader at spise korn og sukker. For der er der jo rigtig mange hjerneudfordrede der har godt af. Måske kan du låne bogen om ADHD og kost på biblo. Det har jeg lige gjort. Den handler ikke kun om ADHD, men også kostens indvirken på andre diagnoser. Er også selv i gang med et indlæg, om kosten indvirken på min egen ADHD søn. (Men det er et svært indlæg at skrive) Så jeg vil VILDT gerne høre mere om dine unge, når du kommer i gang! God fornøjelse Henriette.

Henriette sagde ...

Sukkersensitiv- tak skal du ha - men jeg må med skam at jeg ikke er alkohol fri en hel måned- jeg køber bare ikke alkohol og drikker det DERHJEMME ;)

Malene- 1000 tak- ja det er sindsygt svært at skrive den slags indlæg- husker lidt da jeg skrev om min datter og depression...
Ja jeg mener jo også at gryn/sukkefri/mælkefri kost er optimalt ved den slags diagnoser men -jeg har ikke lyst til at komme bedrevidende. mv- så jeg tager det roligt og er det gode eksempel..
Skal da ha kigget på den bog- tak..

kh

sukkersensitiv sagde ...

He he he Henriette
Endnu federe plan - der skal gå som i VIRKELIG LANG TID før jeg tager en måned uden den røde drue igen ;)