1. april 2014

Farvel fytin !

2 del af real foods temaet til Rebecca Persson Grøn Stue 
handler om at udnytte mineralerne optimalt i næringsmidler som grove gryn, mel, bønner, kerner, frø og nødder.
Alle disse "kerner"  indholder fytin som blokerer for optagelse af de mange ellers gode mineraler de ellers indeholder.
Fra officiel side i Danmark tillægger man ikke fytin så stor betydning, da man mener, at langt lavere indtag af mineraler er nok.
Men man kan spørge sig selv, om det er godt nok?
International orienterede læger, ernæringsekspert o.a. fastslår, at de anbefalede værdier for dagligt indtag af vitaminer og mineraler (ADT) for det meste er skræmmende lave overlevelsesdoser, som langt fra støtter optimal sundhed og trivsel.
Vegetarkost eller moderne kostpyramide-­anbefalinger indeholder ofte store mængder fuldkorn, bælgfrugter og nødder/kerner.
Men også trendy kostplaner som LCHF og stenalderinspireret kost som Palæo/Primal indeholder en del frø og nødder.

Så næsten uanset hvilken slags kost du spiser, er det vigtigt at få gode vaner i hverdagen, som reducerer fytinindholdet i din og familiens mad.
Det er feks ikke nok bare at koge bønner- 92- 64 % af fytinet er tilbage i bønnerne.


Så bliv meget klogere over i Grøn Stue 



Ingen kommentarer: