5. februar 2013

Lidt update på min nye hverdag

Ja ja hormon indlægget skal nok komme ;)
Men jeg synes lige at jeg vil dele lidt om min nye hverdag og lige berolige at jeg er på ret kurs selv om stressen er lige på kanten
Først og fremmest så er der ingen tvivl om at jeg har trukket den gode klasse som jeg skal undervise :) De er heldigvis ret harmoniske og søde i forhold til de øvrige klasser. Alt det andet( arbejdsvilkår og samarbejde  er en smule kaos og tungen skal holdes lige i munden

Først og fremmest skal jeg vænne mig til at spise på andre tidspunkter og på en anden måde.
Det betyder at jeg skal ha gang i en større morgenmad  kl. 5.30/45 . Der skal være mere grønt i den ellers får jeg næppe nok grønt i løbet af dagen.
At min formiddagskaffe med nødder ændres /fjernes- der er ikke rigtig tid til den og der er bare fu.... skummet mælk !!
At frokosten skal være mere næringsrig og nem at spise (supper og salater der skal gumles på er der ikke tid til.
At jeg nok smider en gang nødder eller ? ind om eftermiddagen-da jeg ellers ikke kan holde til kl. 18.30
Det er ikke rigtig realistisk for os at spise tidligere.

Motionsmæssigt -kan jeg godt mærke at der er masser af naturlig motion (da man står og går næsten konstant) og det er fedt at komme væk fra det stillesiddende computerliv.

MEN man er altså også godt brugt mentalt, når man har været non stop sammen med 28 14-15 årige fra 8-15!!!Så lidt mindfullness og afslapning skal puttes ind i min lange offentlig transport så den ikke er helt spildt.

Jeg har længe ville vende tilbage til en mere primal version af LCHF
-ikke fordi der er noget galt med alm LCHF, men jeg passer personligt bare bedre til primal versionen.
Men dårlig dårlig økonomi har betydet at det længe har været billige basisgrøntsager inklusiv rodfrugter, en del ost, æg og tørret bønner som har været basis i huset + en smule spelt produkter.
Jeg har stadig været  low sugar/flour og chokolade generelt men jeg kan mærke at det ikke har været optimalt for mig.
Det har faktisk ikke været så dårligt som frygtet. Jeg har været mæt og ikke været specielt syg - men på den anden side føles det ikke rigtigt -og jeg har, selv om vægten kun er gået lidt op - set hvordan den sætter sig midt på maven !!! -ret vildt når man ellers ikke tager rigtig på.... Jeg har ikke brug for mere fedt på maven...

Jeg har her på det sidste længtes/cravet efter; sprøde grøntsager, røget laks, rødt kød, rejer og den slags
- men med et madbudget på ca 1000-1600 kr til 2 voksne( + dyr) har det bare ikke været muligt at ændre ret meget på det :(
Men nu hvor jeg kan se frem til en rigtig løn- så er det pludselig muligt at ændre på det.
Jeg havde tænkt at min løn skulle bruges til at fjerne kassekredit mv og det skal den egentlig også
-men på den anden side så betyder det så meget hvordan man ellers har det.

Så frem med mere animalsk protein( skal til at købe stort ind igen) lidt sjovere grøntsager så det ikke kun er kål og rodfrugter.

Jeg tænker nok en balance på
70 % kød, fisk, æg, fedt, grøntsager (nødder?)
20 % frugt, fløde, ost, rødvin, chokolade og rodfrugter måske stadig lidt bønner/linser
og 10 % alt det andet
- jeg kommer aldrig til at være 100 % mel og sukkerfri.
men kunne godt tænke mig at vi fik skruet ned for det igen igen...
Jeg er ikke bange for mælkeprodukter som double cream, fed yoghurt, cremefraise og ost,
men på den anden side så har vi fået en tendens (særlig teenageren at vælge det frem for grøntsager og kød )  -så jeg kunne godt tænke mig at få vores kost lidt mere ren i dagligdagen - lidt mere hverdag og fest tilgang.Så vi skal til at øve os i at få spist lidt mere kød og fisk i hverdagen..
Det der med nødder er jo lidt omdiskuteret. Jeg har tidligere skrevet om at man nok bør vælge dem med omhu. Det er jeg stadig enig i - men efter at ha kørt med minimalt med nødder i 2-3 måneder så er jeg mindre sikker på at de er så slemme... med mindre man bager uendelige mange brød og kager :)

I dag har jeg været så heldig at modtage en pakke fuld af gode nødder, lækker te, chokolade,og lidt andre lækkerier fra en sød internet tøs.
Det er utroligt som det her online liv kaster god karma af- og det mest fantastiske er at det er fra en der næsten har lige så lidt økonomisk som mig- det synes jeg er god stil  :) og det en en lektie at huske i en tid hvor alt for mange er hårdt spændt for .


5 kommentarer:

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,
Dejligt med en lille update på din hverdag - nu med job! Dejligt!
Elsker at læse om dine tanker omkring mad, mindfulness og alt det andet, som vi gerne vil finde plads til i en hverdag, hvor arbejdet tager alt for mange timer (læs: efter min mening).
Opdatér endelig på, hvordan det går.
KH
- frk. sveske

Eva sagde ...

Dejligt at læse om din nye hverdag! Men kom så med det indlæg om hormoner! ;) Jeg er lige midt i PMS-helvede og har mest lyst til bare at gå i seng og græde. Kunne være rart at finde ud af, hvad dælen jeg kan gøre ved det. (Det er mit forsøg på at være sjov midt i al min jammer - jeg prøver virkelig ikke at stresse dig) :) KH Eva

Henriette sagde ...

@ Kommer senest fredag - prøver at få skrevet det færdig idag eller i morgen. Stakkes dig
@ frk S . i lige måde.

etkrydretliv sagde ...

Det lyder som der er gode tider på vej for dig og jeres lille familie - men det var da også på tide! :)
Synes helt klart at der er optimisme at spore mellem linierne. Bliver spændende at høre hvordan det går. Pøj med jobbet :)
~Sheila~

Henriette sagde ...

Tak Sheila