10. november 2012

Update på efterårets sundhedsmål

I midten af august - skrev Maria om hendes sundhedsmål -og jeg var kæk nok til at stille en række sundhedsmål op for efteråret. Nu er efteråret næsten gået og da jeg er et ærligt menneske- så må jeg jo krybe til korset -og erkende at der er nogen ting der er nemmere at planlægge når solen bager ned på en og man host kun er 39 år - mens den 40 årige krop i november har glemt alt om det.
Kostmæssige mål"Jeg satser på at kunne fortsætte den gode balance - vil dog gerne ha en smule mere variation i kosten....og færre hovsa -underskuds måltider.Mindre snacks... behøver ikke at nævne hvorfor ;)Når det køler lidt af, kunne jeg også tænke mig at ha en fast suppedag, da det er sundt, billigt og hurtigt."Ærligtalt så har jeg ikke været hverken et sukker eller et mel-monster- der er smuttet især lidt gryn en gang i mellem - men ellers har jeg holdt en 75-80 % balance.
Slut med snack- nej-lykkedes ikke- keder mig -sidder for meget foran skærmen.Suppedag -ja.Men faktum er at vores budget især i oktober og big time her i november har været så skrabet læs max 500 kr til alt!! inklusiv mad til 2 voksne pr uge;at rodfrugterne, bælgfrugterne og æblerne har holdt fest i køkkenet 
og at protein og grønne grøntsager har været mindre hyppige gæster. 
Det er altså på ingen måde rødvin, slik, nødder- masser af lækkerier som er skurken....
Motion"Mindst hver 2 dage skal der findes tid til mindst 1 times ture. NÅR jeg får et job, har jeg besluttet at slæbe både min mor og datter med i vores lokale meget afslappede motionscenter. Dels er det nemmere når man har en aftale, dels trænger min mor til motion og styrketræning.Jeg savner at få løftet lidt vægte og "roet en tur"."Haha - værre end ever :(De første måneder hen til midten af oktober gik det rigtig godt -jeg havde stadig en masse at lave i haven -men da det blev regnfuldt og mørkt har jeg siddet klistret til stolen... jeg er irriteret på mig selv - for det betyder så meget for mit velbehag især psykisk at få den friske luft -også når det er regnvejr og gråt.
Søvn det eneste mål som jeg med god samvittighed kan sige at jeg har styr på :)
Den første uge af vintertid- var jeg dog totalt skæv- vågnede alt for tidligt og faldt i søvn kl 21 - jeg er stadig træt om aftenen men jeg sover og jeg passer på min søvnhygiegne.
PsykiskI det hele taget skal jeg prøve at leve mere i nuet- ikke være på vej til næste opgave- føle efter og bare være mig.Desværre ikke- når jeg ikke sidder og laver overspringshandlinger( MANGE) så er jeg jobsøgende eller rettere sagt ville så gerne være det :( men job markedet i provinsen er gået totalt istå... hvis jeg havde været sognepræst eller håndværker havde det set mere lyst ud ;)
Resultatet på efterårets mål 
er at der langsomt er pakket 5 kg fedt især på mave (så de er nok mest stressbetonet) 
-ikke særlig smart når man i forvejen var blandt de mere robuste damer .. Jeg er ikke i tvivl om at det er de mange bække små der spiller ind- mangel på motion - extra kulhydrater mv.Så weekenden skal bruges til at finde ud af 3 ting
Mad
Hvordan formår jeg at spise den kostbalance som er optimal for mig uden at jeg går bankarot?;Madplaner= mere variation, 
skrue så meget op for protein og fedt som jeg har råd til ( billigere råvarer)
Jeg tror at jeg skal lave dagbog igen- da jeg faktisk ikke har helt styr på hvor meget rodfrugterne, bønnerne og frugten koster i budgettet. Jeg er ellers meget i mod at stresse over kostdagbøger men jeg tror at det ville være klogt at tællle protein og kulhydrater lidt.
Motion
- aner ikke hvordan man fjerne dovenskab og mangel på lyst
- men jeg tænker at en ny skridttæller måske er vejen frem- dengang jeg havde en -virkede det ret motiverende at kigge på den og konstaterer at nu var kl. 15 og man havde kun gået 5000 skridt.
Måske bruge en eller anden form for dagbog -øj hvor gad jeg godt ha en iphone så jeg kunne bruge de der smarte programmer ;)
Psykisk
Overspringshandlinger, dagdrømmeri- flugt fra realiteter- undgå at gå i hundene over økonomiske og fremtidig situation ?
Blive bedre til at sætte faste tidspunkter af til hvornår jeg er arbejdsløs og jobsøgende
Lave en plan over projekter der bør laves- på den måd er det måske nemmere at gå igang med ? 
Huske at indlægge forkælelse og nydelse som ikke er forbundet med rødvin og god mad. Finde ud af HVAD der kunne gøre mig glad uden at det koster penge..

I må meget gerne komme på bud på gode løsninger/forslag hvis I har dem -både til mad, motion og psykisk velbefinden :)

Og så er det jo skønt af Madbanditten springer ud som forfatter -glæder mig så meget til at læse hendes bog :)
Nu står den på hovedrengøring- feng shuie folkene mener at det er så vigtigt for ens velbefinden at rydde op og gøre rent ;)  væk med nullermænd og bekymringer

Ps jeg skriver på et indlæg om korn- det rammer bloggen i næste uge- men det tager lige lidt tid at skrive færdigt da verden jo aldrig er helt så sort -hvid som man tror -heller ikke i LCHF verdenen ;)

4 kommentarer:

Jane sagde ...

Herligt med en opdatering på målene. Heller ikke her går den slags som planlagt. Det er sørme da svært at ændre vaner.

Jeg kan varmt anbefale bogen The Gabriel Method, som jeg har skrevet om tidligere. Den er selvfølgelig meget amerikansk, men den giver alligevel et fint og hjertevarmt bud på, hvordan man også kan arbejde med at ændre vaner. Og du må gerne låne den af mig. Så snart jeg får den hjem (jeg agerer lige lidt bibliotek her, for den er meget eftertragtet).

Og jeg glæder mig til at læse din afhandling om korn. Jeg er især nysgerrig på det her med spiret korn, som er vældigt populært i RAW kredse. Mon det er med?

Henriette sagde ...

Hej Jane
ja det er så mege svært at ændre vaner og måskr er det også dumt at kæmpe mod naturen- tænker at det er meget nemmere om foråret ?

Ja jeg vil gerne på sigt låne bogen- vi skrives lige ved senere:)
Lidt om spiret korn kommer med.. men ikke i dybden.

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,

Super idé med lidt sundhedsmål og dejligt, du sætter så ærlige ord på. Glæder mig ligesom Jane til din afhandling om korn. Din blog er virkelig 'MUST READ' for mig. Skønt, du deler ud af al din viden.

Du får lige et citat til at gå en ny uge i møde med (det der med vanerne er en svær sag, taler af erfaring):

"Tænk over dine tanker, de bliver til ord. Tænk over dine ord, de bliver til holdninger. Tænk på dine holdninger, de bliver til handlinger. Tænk på dine handlinger, de bliver til vaner. Tænk på dine vaner, de danner din karakter. Tænk på din karakter, den kan blive din skæbne." Magaret Thatcher.

Ha' en dejlig mandag.
KH
- frk. sveske

Henriette sagde ...

Frk Sveske -1000 tak hor er det sødt af dig :)
Har det faktisk en del bedre i dag - fik gået en lang tur i går-og har laver madplan .)