11. juli 2012

Søvnløs i Sydsjælland :(

eller hvordan pokker får man sovet nok og godt, når tankerne flyver rundt og man ligger og vender og drejer sig den halve nat ?
Jeg har de sidste tid spist en hel del baldrian piller  - men jeg aner ikke om de er vanedannende eller om jeg skulle prøve at finde noget andet beroligende, der er mindre problematisk.?
For jeg er ved at blive skør af ikke at sove nok eller godt nok!
Jeg har altid sovet godt - altid kunne fjerne bekymringerne når jeg gik i seng og synke ned i en tryg rede hvor jeg fik genopladt batterierne, men det kan jeg bare ikke pt :(
Det er som om at alle de små bekymringer og kriser jeg havde i mit liv i forvejen, pludselig er vokset til konstant stress.
Jeg var i forvejen en smule i krise
  • over at fylde 40 !!!?#!!"§
  • over at mit elskede barn bliver 18 - hvor gik tiden hen?
  • over at jeg ikke har fået det barn/børn som jeg engang drømte om
  • Skulle jeg ikke ha foretaget mig noget mere fornuftigt med mit liv?
  • Gider jeg overhovedet være single mere ?( har ellers nydt det,,,)
  • Hvorfor finder jeg ikke et job, jeg brænder for og som giver mig en god økonomi?
  • og hvornår?
Og så kom bomben som slog det hele ud af kurs;
  • orker jeg endnu flere måneders "økonomisk på røven"- mens banken ånder mig i nakken..... og truer mig?
Jeg synes faktisk at jeg har prøvet lidt af hvert i mit li, men jeg kan mærke at lige i øjeblikket, så har jeg rigtigt svært ved at nyde alle de gode ting som jo også sætter livet i perspektiv;
At jeg har en rigtig dejlig lille familie med et smukt, sundt og glad barn. (ung dame)
At vi alle er rimelig sunde og raske. At vi bor et dejligt sted med en have der gør mig glad.
At vi ikke bor på gaden ;) -at der ikke er nogle idioter der slår os -truer os( ud over banken...) - at vi ikke bor i et land med naturkatastrofer  - bare en småkold og ustadig sommer)

Men hvordan pokker håndterer man den slags stress ?
Hvordan kommer man videre- hvordan kommer jeg til at sove godt ?
Whiskey, 5 kg chokolade, gummihammer eller lange løbeture?


4 kommentarer:

May sagde ...

Kjære deg, det er slitsomt å ikke få sove! Noen triks som har hjulpet meg:

1) Sørg for at det er helt mørkt på soverommet (eller bruk øyemaske).

2) Unngå TV og PC siste timen før du skal legge deg - å lese en hyggelig bok under en gulaktig lampe fungerer godt.

3) Prøv progesteronkrem, brukes halve måneden (mellom eggløsning og menstruasjon). Damer på vår alder har ofte for mye østrogen i forhold til progesteron og det kan gi dårlig søvn. Du finner rimelig progesteronkrem på iherb.com, jeg bruker selv den fra Home Health. Stress gjør at man produserer kortisol, og kroppen bruker progesteron til å lage kortisol. Da blir det for lite igjen til alt det andre vi skal bruke progesteron til.

4) Spis noe som inneholder litt karbohydrater sent på kvelden. F.eks. et par tørkede aprikoser, som har ganske lav glykemisk index (31). Hvis man får lavt blodsukker i løpet av natten, kan man få en adrenalinreaksjon som man våkner av - særlig hvis man er stresset.

Lykke til!

Henriette sagde ...

May - sikke nogle gode tips -10000 tak.

1) ja der kunne godt være endnu mørkere -ønsker mig et bedre mørklægnings gardin.
2) -det plejer jeg- men har nok ikke været helt så god til det her på det sidste
3) Progesteroncreme er lige indkøbt- bruger det på 2 måned. Var virkelig positivt overrasket over første måned; ingen pms over hovedet - min første mens var dog lige lidt vil( men det var jeg forberedt på ;)
4) interessant- det må jeg prøve...var faktisk ret stress sulten i nat -men kunne ikke rigtig finde på noget jeg havde lyst til:

Jane sagde ...

Åh, det er mange ting, du tumler med også. Kan sagtens forstå, at det kan holde dig vågen om natten. Selv er jeg ikke fra naturens side begavet med et godt sovehjerte og nogle af de ting, der virker for mig er: baldrian, regelmæssigt søvnmønster/rutiner, ingen kaffe/te/chokolade efter kl. 15 (jeg er meget koffeinfølsom) og ingen mad efter aftensmaden. Jeg ved godt, at sidste punkt er modsat hvad man oftest får anbefalet, men jeg sover uroligt, hvis jeg har spist om aftenen.

Herudover bruger jeg min hypnose-app eller min stress relief app med bølgebrus. Moderne løsning på ældgammelt problem ;-)

Søvnløshed er noget møg. Håber, det snart slipper sit tag i dig.

Maria sagde ...

Kære Henriette, jeg kender det SÅ godt. Jeg gik fra at have et glimrende sovehjerte til at sove usselt for ca. 5-6 år siden (da jeg var først i 40'erne). Jeg kan sagtens falde i søvn, men vågner og er lysvågen kl. 5 og kan ikke falde i søvn igen. Det ville være OK hvis man sov kl. 22 hver aften, men det kan desværre ikke lade sig gøre. Lige meget hvor sent jeg kommer i seng vågner jeg kl. 5, og der skal ikke ret mange sene aftner til, før jeg er HELT færdig.

Jeg har ikke fundet en løsning, men er i øjeblikket ved at læse Mia Lundins bog "Female Brain Gone Insane", som virkelig er en øjenåbner. Tjek hendes hjemmeside mialundin.se. Der kan man plotte sig frem til i hvilken kvindelig hormonfase man er i og få råd om hvilke kosttilskud, der kan hjælpe - hon anbefaler også progesteroncreme bl.a.

Jeg håber det bedste for dig - folk der ikke selv har prøvet rigtig søvnløshed ved ikke, hvor forfærldelligt det er.