22. oktober 2008

Hvorfor en blog om LCHF?

Hvorfor lave en blog om low carb-high fat på dansk ?
Er der ikke tosser nok, der forsøger ar presse kostpyramider og gode - eller mindre gode kostråd ned over danskerne i disse "kernesunde tider"?

Min vej til low carb/high fat (LCHF) har været lang og kringlet.
Da jeg var barn og ung var jeg bestemt ikke tyk, trods et stort forbrug af både sødmælk, fedt kød og ikke mindst smør og piskefløde. 
Men jeg voksede op og blev en af disse kvinder, der altid vil se lidt solid ud, fordi jeg har brede skuldre, hofter og korte stærke muskler.Og det var ikke nemt i en verden hvor kvinder helst skal være petite og små.
Da jeg blev gravid i 20erne - tog jeg egentlig ikke for meget på - men jeg tabte mig bare ikke igen ! 
Nok mest fordi jeg aldrig spiste rigtig mad og sjældent kød og fisk. 
Den stod mest på skummetmælk, yoghurt (naturligvis den fedtfattige slags), pasta med ketchup, juice, frugt, gulerødder, ostemadder mest på hvidt brød.
Da min datter begyndte at spise fast føde, fortsatte jeg min kærlighedsaffære med en 70 % vegetar kost - og vi spiste mere varieret, men meget kød, fisk og æg blev det ikke til.
(Til min kød og ægge-elskende datters fortrydelse). 
Som hos så mange andre vegetarer, var det nu ikke grøntsagerne der fyldte mest, 
men mere grynene. Som mange måske ikke ved?  ;) laver vegetarer de bedste kager på denne jord.
Men jeg havde det bare ikke godt. 
Dels blev jeg ikke tyndere, trods et virkeligt lavt fedtindhold, men min mave gav mig rigtig mange problemer, jeg havde tit ondt i ørene, infektioner og min allergi var blevet helt vild.
Blodtype diæten blev en midlertidig løsning (mange af dens ting synes jeg STADIGVÆK er ok fornuftige).
Rigtig mange af de fødevarer jeg spiste som semi-vegetar, var bare ikke gode til mig og pludselig gav det også mening hvorfor min lille datter havde været nærmest besat af kød og æg fra lille af. Mine allergier forsvandt, mine tarme opførte sig mere normalt, jeg holdt op med at være plaget af den ene infektion efter den anden, og bedst af alt jeg begyndte at tabe mig - men bare ikke nok.
Det store gennembrud kom for mig med Weston A. Price organisationens hjemmeside
Pludselig gav alle de små brudstykker af information mening.
Mennesket var skabt til at spise kød, fisk og æg - fedt var altså ikke farligt- men livsnødvendigt !
Og ja vi fik det bedre begge to, med hveden og rugen stadig gav mig mavebøvl :(,og  jeg var jo stadig for tyk- og selv om jeg erkender at jeg aldrig bliver et lille nips- så ville jeg jo stadigvæk gerne tabe mig 10-15 kg, så jeg blev normalvægtig.
Jeg kikkede på div low carb sider: nogen af dem var bare så fedtfattige at jeg bare ikke kunne se hvordan jeg kunne leve på den måde, 
Andre skar også min elskede ost og mælk væk. 
Blodtype diæten havde lært mig at jeg faktisk trives rigtig godt med mælk, så det var bare ikke løsningen.
Men en svensk low carb/high fat side virkede tiltalende  dr.dahlquist
Her var en low carb version jeg kunne holde ud - den var tilmed high fat og indeholdt smør og piskefløde.
En dansk hjemmeside forklarede bedre end jeg selv, hvorfor LCHF virkede og hvorfor de 8 kostråd bare ikke holder.
Det gik op for mig at vi i årevis har været udsat for en stor fed løgn om fedt !
Et dejligt frisk pust, ikke mindst når jeg nu til mine venners rædsel var begyndt at købe smør, sødmælk og piskefløde
- o upolitisk korrekt føde er en dejlig ting !

At fronterne er trukket hårdt op i mellem de fedtforskækkede officielle myndigheder og de fanatiske helsefolk fra kernesund er ikke en nyhed.
Men at der findes en tredie vej, er fuldstændig druknet i den offentlige debat- trods LCHF i bl.a  Sverige har seriøse lægers opbakning.

Denne blog kommer ikke til at handle om forskningen og teorien bag LCHF 
- det er der andre der gør meget bedre end jeg. 
Det bliver en blog om en almindelige kvindes vej ind i LCHF verdenen,
 om hvordan man KAN gøre -men om det lykkedes aner jeg ikke.

6 kommentarer:

Typ noll sagde ...

Hej Henriette! Din hemsida ser fin ut. Lycka till med att sprida LCHF-kunskapen i Danmark.
Helena/ Fett bra mat

Henriette sagde ...

Tak -kikker også lige på din- ser fin ud

Inge sagde ...

Hvor dejligt at LCHF også breder sig i Danmark :-)

Jeg er svensk-boende og har levet efter princippet i snart to år.
Jeg har kun tabt mig i starten, men har skiftet og skifter stadigvæk facon til mere velproportioneret (dvs mavesulet svinder og musklerne vokser).
Af sekundære gevinster kan så nævnes lavere blodtryk, stabilt blodsukker, mere energi, mindre smerter.
Min mand tabte sig 15kg og blev af med prostatabesvær, da han fulgte med på LCHF.

Min viden om LCHF har jeg primært fået fra http://kolhydrater.ifokus.se/

:-) Inge

Henriette sagde ...

Hvor hyggeligt - jo flere jo bedre :)

Mariann sagde ...

Hej.
Jeg leder efter læsestof om low carbo kuren. Har hørt og set at den virker, men personerne bor i norge så det er ikke så nemt at få læsestoffet hertil.
ps. Min bror erfarede, efter at vægten stagnerede at efter en fødselsdag hvor der blev spist brød gik vægttabet igang igen. Der står åbenbart nogle steder at et hop fra den nye kostplan, ind imellem skulle være godt.

Henriette sagde ...

Hej Mariann
Hvis man ikke er til svensk - så har Kostbloggern skrevet en del.
OG så vil jeg anbefale Garry Taubes nye bog
Why we get fat - den er desværre ikke udgivet på dansk.

Jeg tror faktisk at det kan være gavnligt enten at chokerer stofskiftet med lidt flere kulhydrater - eller omvendt lave en faste som Mark simmons anbefaler på 14- 18 timer.