19. september 2016

Septembers spisekammer

Jeg blogger alt for lidt - desværre :( men når man balancere på renden af stress og have der går amok så prioriterer jeg anderledens -men jeg savner  det
I går blev jeg ramt af en "lille hus på prærien sørg for vinter forråds" syndrom ;)
Der blev plukket tomater og lavet verdens nemmeste tomatsovs


  • Tomater lægges i fad med lidt krydderurter, salt, hvidløg og olivenolie.
  • Bag i oven ved 125 gr til det er let karamelliseret- smid i blender og sigt i sigte
  • - så du får en passata som du evt smager til.

Jeg fryser den i mindre glas da jeg kun er mig selv nu. Den kan også henkoges så holder det hele vinteren.

Der blev også plukket pebre og chili.

De har sammen med auberginerne klaret sig rigtig godt.

Hindbær bugner i år - og af en eller anden grund er der flest gule ? de smager dejligt af ferskner.
De fleste blev frosset -men de maste blev lavet til eddike som er så skøn til kålsalater til vinter.
Der findes 2 opskrifter - en hvor eddiken bliver klar men den tager 6-8 uger. Der hælder du æble eller hvidvinseddike over hindbær i et patentglas og stiller i solen.
Så er der snyde versionen jeg lavede i går

  • hvor du koger eddiken op med hindbær - lader den trække
  • - sier den og smager evt til med lidt honning. 
  • Jeg lavede den med en kvist appelsintimian - det klæder den.


Der blev også lavet syltede kantareller efter Jamie Olivers opskrift

Jeg havde købt billige kantareller i Irma- da jeg kom under de relativ pæne forstod jeg godt hvorfor
-sikke noget smuller. ØV- når jeg nu så kvaliteten i Helsinki så irriterer det mig at Irma og de andre butikker i DK vil være bekendt at sælge så grim en kvalitet.

Opskriften er nu simpel.
Kogelage
½ liter vand
½ æble eller hvidvins eddike
1 spsk salt

  • Kog kantareller i 3 min og dræn
  • Put på sterile glas med lidt rosmarin og hæld olivenolie på så det dækker.
  • Det kan holde 2-3 måneder i køligt spisekammer og langt længere i køleskab.


Det er også godt med små løg, røde peber, blomkål, squash og artiskokker-der variere kogetiden:)

Jeg fik også ryddet op i spisekammer og fandt flere glas med hyldebærsirup :) - hygiejnen har da været i top -for jeg lavede dem i 2014 :)  Opskriften er her 

Der næste dage håber jeg at jeg får tid til at lave en gang æbleketchup -ja den er med sukker og hele pivemøget men når man spiser så lidt går det nok :)

2 kommentarer:

Rikke R sagde ...

Altid rart med et indlæg fra dig 😄

Henriette sagde ...

Tak ;)