1. november 2015

November november november

Går og rydder op i haven- i det her forunderlige slut oktober-start november vejr  hele døgnet er det omkring 10-13 gr,  disen ligger tæt fra sen eftermiddag til midt på dagen hvor solen de fleste dage har brændt disen væk.

Tomaterne blev høstet i sidste uge -da så de ikke helt så pæne ud som det her foto. Men det har faktisk været en fint tomat år -sent men de har modnet længe . De let rødmende blev høstet og har ligget og eftermodnet på en bakke, det går faktisk fint. Mens de modne røg i fryseren. Lille tip;
 Frys dem hele - tag dem op og skyl under den varme hane så kan skallen lige smuttes af.


Pebrene kom også meget sent igang- men de modnes fint pt - faktisk har oktober været det bedstepebre måned i år, så gør det ikke så meget at vi skulle helt hen til 1 september før de var modne


Hindbærene har været fantastiske ligesom brombær -mens blåbær var en skuffelse i år ? 

Nu er smagen i hindbærene desværre ikke mere gode lige pludselig i den her uge var der bare intet sødme i dem -øv- men fryseren er stop fuld.

Der er sat 240 fed hvidløg -for man skal aldrig gå ned på hvidløg ;)


Jeg plukkede de mest fantastiske ærteblomster- normalt går de til omkring 1 september hos mig men i år er de fortsat og fortsat 

Og så skiftede vi til vintertid- jeg hader hader hader skiftet 
MIN krop er simpelthen for regelmæssig til at det er godt med sådanne et skift -så i en uge er jeg vågnet for tidligt og har forsøgt at holde mig vågen på job (dumt når man arbejder sen eftermiddag -aften) Men igår virkede det som om jeg var reguleret tilbage -men jeg synes stadig det er alt for mørkt om eftermiddagen....tror egentlig at jeg ville foretrække at blive på sommertid hele året-tid er jo et konstrueret begreb :)

Så nu prøver jeg at finde overlevelsesstartegier til de næste uger- november er absolut min hade måned.... så den står på sofa, chokolade, stearinlys ,suppe og uldundertøj :) ligesom her At overleve efteråret 2012

Jeg går og rumler lidt - jeg har et indlæg som rumstere i mig om den der veganisering af miljø debatten- men jeg synes det er svært at skrive i en rummelig tone -så måske kommer det ikke på print- men jeg er bare røvtræt af dem  og deres ensidige fokus - næh gi mig real foods :) 
Glæder mig til at se den her film













4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Henriette
Jeg håber du skriver det indlæg om veganisme og klima! På mit arbejde er der en del vegetarer/veganere som ofte synes at det er helt passende at sidde i frokoststuen og monologisere om hvordan alle burde være veganere eller til nøds vegetarer fordi det er det eneste forsvarlige i forhold til miljøet.... Og jeg vil gerne gøre alt hvad jeg kan for at spise bæredygtigt. Men jeg har faktisk prøvet at leve vegetarisk i perioder af mit liv. Og jeg kunne tydeligt mærke hvordan jeg blev træt og lettere stresset og tykkere og syg oftere og og.... Så jeg håber ikke at vegetarerne/veganerne har ret?!
Mvh Eva

Henriette sagde ...

Hvis/når jeg skriver så bliver det måske mere noget med lidt links om bæredygtig/ balanceret landbrug -der hvor kæde hopper af for mig er lidt at man slår alle slags landbrug sammen- der er en helvedes forskel på høj industrielt amerikansk landbrug til en biodynamisk bonde i Europa. Jeg vil gerne være med til at kritisere den slags landbrug og også et overforbug af kød og især et voldsom spild af kød.. men at dæmonisere animalske produkter nej tak...og ja jeg har også mærket på egen krop hvor syg og træt jeg var uden animalske proteiner og fedt :)

Tak for din kommentar

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

EEeeej, en med-lidelsesfælle. Jeg HADER også november. Hvad sker der lige for den måned? Trist med trist på..

Henriette sagde ...

ja !! november føles mindst dobbelt så lang :(