1. februar 2015

Mad vs fødevarer og en update på januar´s spis op ;)

Nogle gange dumper der bøger ned i ens skød som bare sætter sig på nethinden og som man næsten ville ønske at man ikke havde læst.
Sådan en bog er Lone Vitus´ Mad vs Fødevarer
For 159 kr -velfortalt og ind i mellem nærmest gyser-agtigt fortælling om den vestlige verdens og især danske fødevarer/landbrugs tilstand.

Jeg er en oplyst forbruger - har i årevis skrevet om at vælge rigtig mad, jeg synes jeg har ret godt styr på det :) men alligevel var min tanke undervejs - det var li godt satans - er det virkelig så slemt ! 
JA det står skidt til og du ikke bare  lukke øjnene og blindt bare købe økologi og tro at alt er godt.
For selv økologien rummer udfordringer - desværre.
Så hvis du spiser mad - så SKAL du læse den her bog !!
Du kan købe den her Det flydende forlag 

* jeg er 95 % enig med Lone Vitus som også er kendt som Lone Landmand
 - dog er hun dog en smule farvet af mættet fedt spøgelset - det springer du så bare over ;)
 problemet er ikke at konventionelle dyr har for meget mættet fedt -men mere at de med deres korn og sojafordring får alt for meget omega 6
og mættet fedt er ikke skyld i hjertekar sygdomme !
Der måtte hun måske godt ha tjekket op på forskningen -nu hvor hun i forvejen har rigtig godt styr på sine kilder.

Måske skal jeg alligevel ha opdateret mine indkøbsguides ???
Kød
Fisk
Grønt og frugt 
Mælk
Hvad plejer jeg at ha i mit spisekammer

SPIS FRYSEREN OP I JANUAR

Nå ja og i dag er det 1. februar og i januar skrev jeg jo at få spist fryseren op mv.
Hvordan gik det så ?

  • Jeg har KUN spist kød fra fryseren :) der er nu mest hakket okse og lidt skinkesnitzler tilbage,
  • Jeg har spist 90 % grøntsager fra haven -købte dog rød peber, agurk, en enkelt broccoli, spidskål  og avocado.
  • Jeg har på ingen måder spist sparemad - men alligevel nåede mit indkøb op på godt 1200 kr det er godt nok fint når man som jeg spiser + 90 % øko.
  • Jeg har ikke købt rødvin før igår ;)
  • og jeg har kun smidt 25 kr hos 7/11 :) så det var og er en succes.


Så meget at februar, som er relativ kort fortsætter jeg med at tjekke forbrug
- sparer - vil gerne satse på max 1200 kr - men bliver nok nødt til at købe lidt kød ellers kaster jeg op over hakket okse ....



Ingen kommentarer: