19. april 2014

Mættet fedt, brystkræft og havebøger

Egentlig har jeg slet ikke tid til blogindlæg- det er påske, havevejr og huset roder fordi barnet er flyttet hjemmefra- men overskifterne i divs tabloid aviser- læs BT og ekstrabladet samt en kommentar gjorde at jeg lige laver et hurtigt opsamlingsindlæg- inden jeg skynder mig ud i den farlige sol :)

Nu hvor selv de mest konservative bliver nødt til at erkende at mættet fedt ikke spiller den store rolle i forbindelse med hjertekarsygdomme-så griber man straks efter det mest spinkle græsstrå for at finde et andet område hvor man kan dæmonisere mættet fedt. Det store skræmmende K !!! - kræft.

Så selvom menneskeheden altid har spist meget mættet fedt- da mættet fedt findes i alle naturlige fedtstoffer- og kræft faktisk først er blevet en udbredt folkesygdom da vi begyndte at spise industriel kost -og aldrig har været mere udbredt nu, hvor vi spiser markant mindre mættet fedt end nogensinde før i historien- så er det da helt oplagt at koble de to ting sammen.
Jeg orker ikke at pille den undersøgelse fra hinanden, når andre allerede har gjort det:
brystkræft og fedt.

 Sofie spurgte under haveterapi-indlægget om gode bøger om køkkenhaven.
Den ultimative er 100% sikkert Camilla Plums Camillas køkkenhave- den fåes ofte til gode penge direkte hos hende. Den har ALT og er både for begyndere og øvede ;)
Signe Wenneberg har også skrevet deb lidt mere byorienteret "Spis din have"- jeg synes det er en fin begynder bog.
Landsforeningen for praktisk økologi uddeler i påsken gratis køkkenhavetema i divs havecentre - tjeck dem ud.
De står også bag den gode side www.havenyt.dk 
Der er utallige gode artikler om køkkenhaven.
Som med så meget i livet er der mange tilgange til køkkenhaven
- jeg prøver at udgå at gøre det FOR kompliceret for mig selv - dvs at der nok er en del mere ukrudt hos mig end i mere ordentlige haver- at jeg bruger fræseren- oh skræk- men med 600 m2 køkkenhave bede i en tidligere hestefold er det umuligt at undgå -jorden er ikke løs nok endnu til at man kan undgå at grave -og at grave så store områder er ikke realistisk.
Jeg er TRÆT NOK efter en alm 6 timers dag  ;)-hvor jeg har haft fræseren til hjælp- men jeg håber da vi på sigt kommer til at bruge den mindre.
Jeg så ofte lidt tidligere end f.eks Havenyts ugetema beskiver - men jeg bor lunt- har is i maven og det er ikke forfærdeligt hvis det er lidt for tidligt- men i år er det langt tid siden jeg har haft frost- heldigvis-for kartoflerne er grønne, asparges er på vej op og kirsebærtræet blomstre rekord tidligt :9

God påske


1 kommentar:

Sofie sagde ...

Hej igen.

Mange tak for anbefalingen. Hav en god dag i haven :-)

Sofie