13. oktober 2013

Soy -not 4 me

I øjeblikket køre der en massiv kampagne fra det danske firma soy4you
- efter en stille start i de veganske kredse sidste år, hvor blandt andet Klidmoster skrev om det - er det nu nået til HR og FRU Danmark i blandt andet Rema 1000 og divs reklamer.
Selve produktet vil jeg som sådan ikke skrive om 
- jeg har ikke smagt det og har heller ikke tænkt mig at smage det. 
Da jeg i det forrige århundrede var semi-vegetar smagte jeg den slags produkter og det gjorde intet godt for mine smagsløg eller sundhed. 
Alt fra USA kommer jo med nogle års forsinkelse, det handler både om low fat/light produkter og nu også sojaprodukter.
Desværre er soja bare ikke sådan et produkt der er uproblematisk at indtage i større mængder.
Men markedsføringen er i den grad lysegrønt ;) formår rigtigt at trykke på den dårlige samvittighed i forhold til miljø, klima og fedt.....

" 100% vegetabilsk· Proteinrigt· Fiberrigt· Fedtfattigt· Kolesterolfri· Gluten fri

"Det unikke ved sojabønnen er, at den er den afgrøde, som er allerbedst til at frembringe proteiner globalt set. Vi har udviklet en metode, som gør, at proteinprocenten er oppe på 65 i Soy4you, og proteinerne indeholder alle de essentielle aminosyrer. Samtidig har vi forarbejdet sojaen, så man kan optage 98 procent af proteinerne. Fra en almindelig kogt bønne, kan man kun optage 27 procent, siger Poul Agger.
Poul Agger stod blandt andet bag plante"juice" producenten Naturli..

Men hvordan man får en grøn bønne til at blive til en tør lys terning som med de rette krydderier kan snyde (nogle) til at tro at det er kød ? 
det fortæller man intet om !
Det kan kun dreje sig om et højst forarbejdet produkt...

Problemet er bare at sojaprodukter er tveægget sværd
Lidt kan måske være gavnligt i traditionel form feks som natto, miso, tempeh og fermenteret sojasovs
- større mængder af moderne soja produkter har en lang række problemer og høre ikke hjemme i en sund kost hverken til voksne- men især IKKE til børn.

Allergi
Først og fremmest er det højallergent (blandt de 9 mest allergene fødevarer)
- en voldsom stigning som blandt andet skyldes at man i USA har tilladt og opfordret til brugen af soja modermælkserstatning. Især blandt de sorte amerikanere er forekomsten høj da de ofte er laktose intolerante og de har fået tilskud til modermælkserstatning frem for at fremme amning.

Hormonforstyrrende
Smækfyldt af isoflavoner; 2 kopper sojamælk svarer til en p-pille og grænseværdien for et mindre barn er endnu mere grelle. F.eks. svarer et dagligt forbrug af modermælkserstatning at babyen fik 4-5 p-piller kilde I USA ses en voldsom stigning af ganske unge piger  på 6-7 år der går i puberteten - der er peget på flere årsager, blandt andet kemi i vores hverdag men også den udbredte brug af soja i amerikanernes kost er under stærk mistanke.kilde
Asiatere bruger forøvrigt meget små mængder soja og primært soja i fermenteret form.kilde
Soja er også koblet til ufrugtbarhed og kræft.

Fytinsyre
Soja er svært at fordøje og indeholder fytinsyre som blokerer optagelsen af mineraler såsom kalk, zink, jern og magneium. F.eks optager du kun ca 10 % af magnesium i en gang tofu. Derfor bør man også undgå de fleste sojaprodukter

'kilde

GMO
(soy4you siger at de ikke er GMO men de er heller ikke øko ! "Vores sojabønner er fra Frankrig og Canada og er 100% GMO frie." ) 
og stærkt sprøjtet
Rigtig meget af vores soja får vi fra landbrug i Sydamerika hvor der sprøjtes massivt og hvor regnskoven udryddes for at tilfredstille vores behov for soja i Vesten
læs mere her og her

Svært at undgå
Desværre får vi alle sammen i langt mere soja end vi tror:
Ind-direkte fra
konventionel mælk fra Arla
konventionelt svinekød fra Danish Crown
konventionelle æg fra DANÆG
Økologiske husdyr må ikke få GMO-foder, men der kan godt være soja i andre øko produkter

Direkte fra produkter som
Nudler, babymad, mel og morgenmadsprodukter
Madlavningsolie
Mayonnaise, margarine, saucer, supper og dressinger
Bageriprodukter, færdigmad, salte snacks, kager, slik, is og andre desserter
Kosmetik, rengøringsmidler og industrielle produkter
Pulverkaffe, pulversuppe, mælkepulver
Margarine, minarine, mayonnaise o.l.
Is, desserter og slik
Kakao- og chokoladevarer
Brød og kager
Salater
kilde
Du ikke altid se det bag på varen - men det drejer sig om olier, protein/sojaskrå og sojalecitin

Hvis man nu gerne vil spare på kødet så vil jeg stærkt opfordre at man spiser REAL FOODS 
- mad som din tipoldemor ville kunne genkende ikke indtørret stærkt forarbejdet sojaprotein.
F eks LCHF som vegetar eller koger en god suppe på knogler  spiser lidt mere fisk
Hvis du ikke tåler mælk så hæld lidt kokosfedt i kaffen eller brug små mængder nødde og kokosmælk.
Lav dem selv det er billigt , nemt og sundere end dem du køber








15 kommentarer:

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,
Jeg så godt reklamen i min tilbudsavis fra Rema1000 - min umiddelbare tanke far 'føj!' og den har du hermed bekræftet.
Jeg har altid hørt at sojaprodukter ikke var godt i overgangsalderen pga. dets hormonpåvirkning - tak for lige at skære den ud i pap.
Og øv for den med alle de produkter, som det skidt er i...
Real foods, ja tak.
KH
- frk. sveske

Henriette sagde ...

Hej frk S
jeps me too
-og så er der måske også dette der erstatnings- mad aspekt.. hvorfor spise noget der skal minde om kød? Hvis man har brug for at strække kødet /skære ned så spis noget andet - nogle grøntsager -for min skyld også gerne en sjat kikærter ...

Jeg har selv brugt noget soja især sojadessert mv til min datter da hun var pre teen-og jeg kan fortælle at jeg tør ikke tænke på hvor slem hun havde været hvis hun havde været teen... suk- hendes humør og alm velbefindende blev markant forbedret da vi holdt op med soja- og vi taler altså om et forbrug på max 1 dl pr dag..

Unknown sagde ...

Wow, I had no idea!

Jeg er oprigtigt taknemmelig for din blog og for at du gider bruge tid på at undersøge disse ting så det er lidt nemmere for mig at gennemskue (seriøst, nogle gange kræver det en ph.d. at gennemskue om noget er 'sund kost').

Jeg anede fx ikke at der er soya i babymad - og min sundhedsplejeske har lige anbefalet at begynde at give min baby grød så jeg kunne godt være røget i og have købt sådan en 'tilsæt-blot-vand' grød fra en af babymad producenterne.

Tak fordi du skriver en sådan en sk*de god blog!

Henriette sagde ...

Tak
- problemet at soja gemmer sig under sære navne som lecithin, protein og olie.
Hvis man vil give sin baby grød så køb en gang Aurion grød og start der- grøntsagsmos er mere venligt som startk med en god klat kokos eller olivenolie.
kh

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

Du skriver simpelthen de bedste indlæg - du er min helt!

Eva sagde ...

Adr. Jeg er også virkelig soya-skeptisk. "Gudskelov" kan hverken min vegetarmor eller ditto lillebror tåle det, så de spiser det ikke - men jeg fatter heller ikke det der erstatnings-noget... Hvis man ikke spiser kød, hvorfor så behovet for at spise noget, der minder om?! I don't get it...
Kh Eva.
P.s. Veganer-babyen viste sig (sgu! fatter det jo næsten ikke!)at være en pige og er gudskelov efterhånden nået dertil, hvor den ikke er veganer mere og tillader indtag af andet end falafler og agurkestave, uden at sende det retur ;)

Henriette sagde ...

@ Eva
tillykke med den lille pige - dejligt at høre at hun er på rette kurs- det der veganske pjat er ikke så sundt for gravide og småbørn
:)
kh

gapskokken sagde ...

Fantastisk Henriette!! Jeg har lige opdaget din blog, helt tilfældigt. Jeg har været på GAPS-kuren i 14 måneder (fordi vi skal kurere min datters kroniske mavepine) og savner rigtig meget at have nogen at snakke med om det på dansk!! Har netop lanceret min egen blog om den køkkenmæssige side af sagen. Jeg vil linke til din blog - har ikke studeret den indgående endnu, men det ser ud som om du diskuterer diverse og har en politisk ukorrekt holdning til fødevare- og medicinalindustrien. Fedest! Har lige meldt mig ind i Western A Price Foundation - spændt på hvad der kommer af oplysninger fra dem.

Ang Soya: har du skrevet, at Soya tørres i store aluminiumstanke, og at der er fundet alluminium i babymad der er tilsat Soya? HIlsen fra gapskokken Signe

Henriette sagde ...

Hvor skønt- ja vi er en del af Weston A Price -jeg er mest real foods- ind i mellem LCHF/primal inspireret- dog mest HIGH fat ;)

Oh ja det kan du sagten bilde mig ind det med aluminium
tak - vil kigge forbi

Jane sagde ...

Adder badder! Og dejligt med et indlæg at henvise til. Har fået utroligt mange sojaspørgsmål på det seneste. Tak for hjælpen med dem, i øvrigt :-)

Henriette sagde ...

@ Jane kunne ligesom fornemme har du har LIDT travlt- men jeg skal nok styre det lidt ;)
Kram

Unknown sagde ...

Hej Henriette

har du en email man kunne skrive til dig på? Eller kan man sende private beskeder herinde :-) ?

Kh. Karsten

Henriette sagde ...

Du er velkommen til at smide en kommentar så offentliggør jeg den ikke ;)
Jeg skal ha lavet en mail til bloggen.
Kh

. sagde ...

Hej! Lidt sent svar, men yderst spændende indlæg! Endda når det nu er på tilbud i faktisk fra på torsdag. Hvilket jeg så ikke vil købe 😅 har dog heller ikke smagt det endnu. ANY ways, hvad så med bønnepasta? Det jo os soyabønner? Er det ikke? For det er lidt min redning da jeg ikke er for god til at spise kød. Men hvis det er hormonforstyrrende, så er jeg ikke så glad for at fortsætte med det :/ men hvor meget er skadeligt/påvirkeligt? Hvilke mængder? For tænker at hormonforstyrrende produkter kan jo også give udslag i dårlig hud, ikke?

Henriette sagde ...

Jeg ville max spise bønnepasta baseret på soja 1 gang om måneden.
Det er enormt svært at fordøje og altså også hormonforstyrrende. Jeg ville spise en bred vifte af andre bønner og linse- godt udblødte og kogte.
Hormonforstyrrende effekter er ret brede, feks dårlig hud som du er inde på men også forstyrrelser i menstruationscyklus ,infertilitet for begge køn og humør svingninger.
Endelig vil det mega høje niv af fytinsyre i bønnepasta hindrer dig i at optage mineraler godt nok.

Sojaprodukter har som sagt været brugt i det asiatiske køkken men oftest i fermenteret form som tempeh, natto, soya sovs mv.
Ikke i store mængder - og slet ikke som sojamælk, soja protein produkter som pasta og de her erstatningsprodukter.